* }

Rozliczenia podatkowe jednostek samorządu terytorialnego w ramach grupy VAT

W przypadku dokonywania przez członka grupy podatkowej VAT sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych, to grupa podatkowa VAT zobowiązana jest do prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. W rezultacie, na paragonie fiskalnym powinien zostać ujawniony NIP grupy podatkowej VAT, nie zaś indywidualny numer NIP danego członka grupy.

Opłaty dodatkowe z VAT

Opłata za nieregulaminowe korzystanie z roweru miejskiego, podobnie jak opłata za parkowanie bez ważnego biletu parkingowego jest z VAT.

TSUE - Pobieranie przez samorząd opłaty klimatycznej a VAT

W dniu 13 lipca 2023 r. został opublikowany wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydany w związku z postępowaniem prowadzonym w niemieckiej sprawie, której stroną jest jednostka samorządu terytorialnego. Sprawa dotyczyła pobierania przez gminę opłaty klimatycznej za udostępnianie obiektów uzdrowiskowych (C-344/22).

Prawo do pełnego odliczenia VAT związanego z budową przystanku wraz z infrastrukturą towarzyszącą

Gminie będzie przysługiwało jedynie prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z budową przystanku wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

Sprzedaż przez JST przedmiotów w ramach Biura Rzeczy Znalezionych poza opodatkowaniem VAT

sprzedając rzeczy znalezione Miasto wykonuje ustawowe zadania jednostki samorządu terytorialnego, a nie realizuje zorganizowanej, profesjonalnej działalności gospodarczej ukierunkowanej na zysk. Tym samym, sprzedaż ta nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. sprzedając rzeczy znalezione Miasto wykonuje ustawowe zadania jednostki samorządu terytorialnego, a nie realizuje zorganizowanej, profesjonalnej działalności gospodarczej ukierunkowanej na zysk. Tym samym, sprzedaż ta nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Opłaty za zajęcie pasa drogowego pobierane przez gminę a podatek od towarów i usług

Gmina nie ma obowiązku doliczania VAT do opłaty pobieranej za zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót i umieszczenia w nim urządzeń infrastruktury technicznej, ponieważ czynność ta ma charakter publicznoprawny.Gmina nie ma obowiązku doliczania VAT do opłaty pobieranej za zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót i umieszczenia w nim urządzeń infrastruktury technicznej, ponieważ czynność ta ma charakter publicznoprawny.

Prawo do odliczenia VAT od wydatków na odwiert geotermalny

Gminy mają prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków na odwiert geotermalny, nawet jeśli nie osiągną zakładanych rezultatów. Jeśli z przyczyn od Gminy niezależnych sprzedaż opodatkowana wód termalnych nie będzie możliwa, to nie zmieni się jej pierwotne prawo do odliczenia podatku VAT i nie będzie musiała dokonywać korekt rozliczeń.

Rozliczenia VAT związane z budową parkingu przesiadkowego

Nieodpłatne udostępnienie przez gminę obszaru parkingu przesiadkowego podmiotowi trzeciemu, celem umieszczenia na nim urządzeń technicznych, jest działaniem w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z budową tego parkingu.

Gmina odliczy połowę kwoty VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi do działalności mieszanej, bez konieczności zastosowania proporcji

Gminie przysługuje prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na pojazdy samochodowe wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Gmina nie jest przy tym obowiązana do zastosowania prewspółczynnika VAT względem tych nabyć.

Wyłączenie z VAT czynności w zakresie pomocy społecznej

Zadania w zakresie pomocy społecznej, w ramach których mieszczą się usługi opiekuńcze, w tym specjalne usługi opiekuńcze oraz umieszczanie osoby potrzebującej w domu pomocy społecznej, służą realizacji polityki społecznej państwa i pozostają w sferze działań władczych. A zatem gmina, wypełniając wymienione wyżej zadania, w tym również pobierając opłaty za świadczenie usług opieki społecznej, działa jako organ władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT. Mając na uwadze powyższe, czynności gminy w zakresie pomocy społecznej należy traktować jako pozostające poza zakresem opodatkowania VAT.

TSUE wypowiedział się w sprawie opodatkowania VAT dotacji na OZE i usuwanie azbestu

W dniu 30 marca 2023 r. zostały opublikowane dwa wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydane w związku z postępowaniami prowadzonymi w polskich sprawach, których stronami są jednostki samorządu terytorialnego. Sprawy dotyczyły montażu przez gminę systemów odnawialnych źródeł energii na nieruchomościach mieszkańców (C-612/21) oraz realizacji przez gminę programu usuwania azbestu z nieruchomości mieszkańców (C-616/21).

Zwolnienie od podatku VAT oprocentowania z tytułu rozłożenia na raty opłaty przekształceniowej oraz wykazania transakcji na fakturze w dwóch pozycjach

W w wydanej na początku marca przez  interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej potraktował oprocentowanie z tytułu rozłożenia na raty opłaty przekształceniowej, jako wynagrodzenie za zwolnioną z podatku VAT usługę finansową, ze względu na fakt, iż usługa ta nastąpiła już po wydaniu nieruchomości.

Opodatkowanie VAT usługi dzierżawy ośrodka zdrowia na rzecz podmiotu trzeciego oraz prawo do odliczenia podatku od wydatków związanych z termomodernizacją ośrodka

Usługa dzierżawy budynku ośrodka zdrowia świadczona przez gminę na rzecz podmiotu trzeciego stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu VAT i nie podlega zwolnieniu. Ponadto gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z termomodernizacją ośrodka zdrowia.

Rozliczanie VAT przez gminę w związku z dostarczaniem energii cieplnej

Gminie przysługuje prawo do odliczenia części podatku VAT naliczonego w związku z wykorzystaniem infrastruktury ciepłowniczej w celu odpłatnej dostawy energii cieplnej do odbiorców zewnętrznych, jak i dostawy energii cieplnej do odbiorców wewnętrznych, przy wykorzystaniu prewspółczynnika obliczonego według udziału procentowego, w jakim infrastruktura wykorzystywana jest do wykonywania działalności gospodarczej przy zastosowaniu klucza odliczenia wyliczonego według udziału ilości energii cieplnej dostarczonej do odbiorców zewnętrznych (czynności opodatkowane VAT) w ilości energii cieplnej dostarczonej ogółem (tj. do odbiorców zewnętrznych oraz do odbiorców wewnętrznych).

Gmina nie odliczy VAT od wydatków promocyjnych

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki z tytułu zakupu materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów małej wartości, a także wydatki poniesione w związku z organizacją jarmarku i zamieszczeniem życzeń świątecznych w gazecie lokalnej.

Obowiązek stosowania oznaczenia „TP” do faktur wykazywanych w części ewidencyjnej JPK_V7

Brak obowiązku stosowania oznaczenia „TP” w pliku JPK_V7 odnosi się nie tylko do transakcji, w których dostawca i nabywca są powiązani kapitałowo przez udziały z jednostką samorządu terytorialnego, lecz dotyczy wszystkich transakcji, w których powiązanie wynika bezpośrednio lub pośrednio z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego. Oznaczenia „TP” nie stosuje się również do transakcji pomiędzy gminą a członkami rodzin burmistrza, zastępcy burmistrza, skarbnika, sekretarza, jak również do transakcji pomiędzy gminą a członkami rodzin sołtysów, radnych, kierowników/dyrektorów jednostek podległych i pracowników gminy, pełniących funkcje kierownicze i niepełniących takich funkcji.

Opodatkowanie dotacji otrzymywanych przez jednostki samorządu terytorialnego

Zagadnienie opodatkowania dotacji pozostaje od wielu lat nierozstrzygnięte i stanowi podstawę licznych dyskusji i sporów pomiędzy samorządami a organami podatkowymi. Dnia 10 listopada 2022 r. Rzecznik Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinie, które mogą zostać uwzględnione przy rozpatrywaniu spraw przez skład orzekający TSUE.

Gmina ma prawo do odliczenia całości podatku VAT od inwestycji w przychodnię, która będzie przedmiotem dzierżawy

Dyrektor Krajowej informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 10 sierpnia 2022 r. uznał, że gmina, która realizuje inwestycję, której przedmiotem jest budowa przychodni lekarskiej ma prawo do odliczenia całości podatku VAT z tytułu odpłatnej dzierżawy pomieszczeń w przychodni na rzecz podmiotów realizujących usługi lecznicze oraz farmaceutyczne.

Roczna korekta VAT po zmianie sposobu kalkulacji prewspółczynnika

Gmina może dokonać korekty historycznych wydatków na infrastrukturę, poprzez skorygowanie uprzednio przeprowadzonej korekty rocznej, bez konieczności dokonywania korekt poszczególnych okresów rozliczeniowych, w których pierwotnie ujęto dany wydatek. W takim przypadku gmina może przyjąć inny sposób określania prewspółczynnika, niż został przyjęty pierwotnie w danym roku podatkowym.

Prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi

Ustalenie zakresu prawa do odliczenia od wydatków ponoszonych na samochody służbowe jest od wielu lat kwestią problematyczną. Organy podatkowe często kwestionują stanowisko przedstawiane przez podatników, zarzucając im, że mają możliwość użytkowania auta również w celach innych niż działalność gospodarcza (np. w celach prywatnych). Dodatkowe trudności pojawiają się przed jednostkami samorządowymi, którym często narzucany jest obowiązek stosowania zarówno preproporcji, jak i 50% ograniczenia kwoty.

Zakup autobusów elektrycznych a odliczenie VAT

Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących wydatki na zakup autobusów elektrycznych i infrastruktury ładującej, które mają być wydzierżawione spółce wykonującej zadania z zakresu lokalnego transportu zbiorowego.

Gmina budując drogę na terenach inwestycyjnych działa zarówno w ramach władztwa publicznego, jak i działalności gospodarczej

Wydatki związane z budową drogi przez gminę są wykorzystywane zarówno do celów związanych z działalnością gospodarczą, polegających na sprzedaży działek, jak i do czynności związanych z władztwem publicznym, tj. nieodpłatnego udostępniania drogi. W związku z tym gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT.

Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. mogą stanowić przedmiot wniosku o interpretację indywidualną

O dopuszczalności wydania interpretacji indywidualnej decyduje to, czy przedmiotem wniosku są przepisy prawa podatkowego. Regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., które mają swoją podstawę w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT i określają sposób obliczenia prewspółczynnika wykorzystywanego przez jednostki samorządu terytorialnego, zaliczają się do przepisów prawa podatkowego. Tym samym mogą stanowić przedmiot wniosku o interpretację indywidualną.

Możliwość stosowania proporcji godzinowej przy częściowym odliczeniu przez gminę VAT od wydatków na infrastrukturę sportową

Proporcja odliczenia VAT oparta na kryterium liczby godzin wykorzystania obiektów sportowych do celów działalności opodatkowanej w liczbie godzin, w których są one wykorzystywane ogółem jest metodą najbardziej reprezentatywną i precyzyjnie odzwierciedlającą poziom faktycznego wykorzystania obiektów do danego rodzaju działalności.

Rejestr umów w sektorze publicznym

Z dniem 1 lipca 2022 r. obowiązywać zaczną przepisy ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw. Znowelizują one m.in. ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych rozszerzając ją o przepisy regulujące funkcjonowanie rejestru umów. Przedmiotowe zmiany w znacznej mierze dotkną samorządy.

Gmina może odliczyć VAT od wydatków na targowisko

W sytuacji, gdy przebudowa targowiska prowadzona jest przez jednostkę samorządu terytorialnego z zamiarem wykorzystania obiektu do czynności opodatkowanych (tj. udostępniania stanowisk targowych w zamian za opłatę rezerwacyjną), wówczas nie powinno budzić wątpliwości, że jednostka taka działa w charakterze podatnika VAT prowadzącego działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Powyższe nie pozostaje w sprzeczności z tym, że prowadzenie targowiska jest czynnością, która służy do zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej i należy do zadań własnych gminy.

Wydatki uzupełniające związane z budową infrastruktury w mieście powinny być rozliczane zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT

Poniesione w ramach całościowej inwestycji przez działającą jako podatnik VAT jednostkę samorządu terytorialnego, wydatki na wykonanie infrastruktury, która nie służy bezpośrednio czynnościom opodatkowanym tej jednostki, lecz pozostaje w ścisłej korelacji z infrastrukturą służącą tym czynnościom, jako niezbędna do jej powstania i osiągnięcia kompleksowego celu tej inwestycji, powinny być w zakresie podatku naliczonego rozliczane na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a ustawy VAT.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości bez zgody gminy nie podlega opodatkowaniu VAT

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości nie stanowi zapłaty za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT. W takiej sytuacji nie istnieje bowiem żaden (ani jawny, ani dorozumiany) stosunek umowny, w ramach którego spełniane są wzajemne świadczenia. Tym samym, rekompensata za bezprawne korzystanie z nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Rowery miejskie a odliczenie VAT

W przypadku pobierania opłaty za wypożyczenie roweru miejskiego dopiero po przekroczeniu określonego bezpłatnego czasu użytkowania, podatnik nie może w całości odliczyć podatku naliczonego od wydatków poniesionych na projekt i musi zastosować odpowiednią proporcję - twierdzi organ interpretacyjny. Innego zdania są sądy administracyjne, które stoją na stanowisku, że taka usługa jest w całości wykonywana w ramach działalności gospodarczej i podlega podstawowej stawce VAT.

Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nie zawsze podlega VAT

Czynność przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego przed 1 maja 2004 r., w prawo własności tych gruntów, dokonana na wniosek użytkownika wieczystego, nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu przepisów o VAT - potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 29 grudnia 2022 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.736.2021.1.IG.

Gmina ma prawo do rozliczenia VAT od wydatków na budynek prewspółczynnikiem z zastosowaniem klucza powierzchniowego

Przedstawiona przez gminę metoda powierzchniowa obliczenia prewspółczynnika VAT, uwzględniająca udział procentowy powierzchni części budynku wykorzystywanej na cele działalności opodatkowanej, w stosunku do powierzchni całego budynku, jest adekwatna do rodzaju prowadzonych czynności, odzwierciedla zakres wykorzystania tego budynku w działalności mieszanej gminy i pozwala na odliczenie VAT od wydatków inwestycyjnych, poniesionych na modernizowane części wspólne budynku w odpowiedniej wysokości.

Obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych w transakcjach między spółką komunalną a gminą

Brak obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych dotyczy spółek powiązanych z gminami wyłącznie kapitałowo. Jeżeli w relacji spółka - gmina występują także powiązania o charakterze osobowym, wówczas zwolnienie z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych nie znajdzie zastosowania. Taka sytuacja wystąpi m.in. w sytuacji łączenia przez jedną osobę funkcji kontrolnych i zarządczych w obu podmiotach dokonujących transakcji kontrolowanych przy przekroczeniu progów dokumentacyjnych.

Gmina organizując punkt szczepień nie jest podatnikiem VAT

Gmina, wykonując obowiązki związane z organizacją Punktu Szczepień Powszechnych, nie występuje w charakterze podatnika VAT. W związku z tym czynności polegające na organizacji Punktu i dostawie odpowiedniej infrastruktury nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowanie VAT sprzedaży gruntu dotychczasowemu użytkownikowi wieczystemu

Sprzedaż prawa własności gruntu na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego nie stanowi dostawy towarów na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług. Nie oznacza to jednak, że kwota otrzymana z tytułu sprzedaży tego prawa nie podlega opodatkowaniu VAT. Wynagrodzenie otrzymane z tytułu sprzedaży gruntu będzie bowiem podlegać opodatkowaniu jako pozostała do zapłaty część wynagrodzenia z tytułu ustanowienia użytkowania wieczystego (rozumianego jako dostawa towarów).

Opodatkowanie VAT dotacji na projekty OZE - pytanie prejudycjalne

W dniu 16 kwietnia 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał postanowienie o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalnego dotyczącego opodatkowania VAT dotacji uzyskanych przez jednostkę samorządową na realizację projektu w zakresie odnawialnych źródeł energii.