- Organ wydający:
- Dyrektor KIS
- Data:
- 2022-09-26
- Sygnatura:
- 0113-KDIPT1-2.4012.464.2022.2.SM
Gmina, która realizuje inwestycję rewitalizacji skweru miejskiego, na rzecz której otrzymała darowiznę pieniężną od Fundacji, nie świadczy na rzecz tej Fundacji czynności opodatkowanych VAT.
Stan Faktyczny
W przedmiotowej sprawie Gmina planuje przeprowadzenie robót budowlanych i prac ogrodniczych mających na celu zagospodarowanie skweru miejskiego. Po zmodernizowaniu skwer będzie stanowił powszechnie dostępną przestrzeń publiczną. W celu pozyskania dodatkowych funduszy finansowych na realizację przedsięwzięcia, Gmina zawarła umowę z Fundacją, przedmiotem której jest przekazanie przez Fundację na rzecz Gminy darowizny pieniężnej z przeznaczeniem na dofinansowanie projektu zagospodarowania skweru.
Do zadań własnych Gminy należy m.in. prowadzenie inwestycji miejskich związanych z rozwojem, rewaloryzacją i rewitalizacją terenów. Wobec tego Gmina, na podstawie umowy zawartej z Fundacją, wykorzysta przekazaną darowiznę na określony w umowie cel - swoje zadanie statutowe. Gmina, realizując projekt zagospodarowania skweru, będzie działać w swoim imieniu, a wytworzony środek trwały pozostanie w jej majątku.
Realizacja zagospodarowania skweru była inicjatywą Gminy. Konieczność parkowego zagospodarowania terenu zgłoszona została przez mieszkańca gminy w ramach programu Budżetu Obywatelskiego. Realizacja projektu nie była uzależniona od otrzymanej darowizny.
W związku z powyższym, zadano następujące pytanie:
Czy Gmina, realizując projekt zagospodarowania skweru, będzie wykonywać na rzecz Fundacji czynność podlegającą opodatkowaniu?
W ocenie Wnioskodawcy otrzymana darowizna pieniężna nie stanowi płatności za jakiekolwiek świadczenie wzajemne, gdyż Fundacja nie otrzymuje w istocie do Gminy żadnego świadczenia. W związku z tym Gmina, realizując projekt zagospodarowania skweru, który będzie dofinansowany z otrzymanej od Fundacji darowizny pieniężnej, nie będzie wykonywać na rzecz Fundacji czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko organu podatkowego
Dyrektor KIS, w wydanej indywidualnej interpretacji, uznał za stanowisko Gminy za prawidłowe.
Organ zwrócił uwagę, że generalnie – poza wyjątkami wskazanymi w ustawie – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania, stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca, wierzyciel) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Oba wyżej wymienione warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Komentarz
Biorąc pod uwagę nieostre brzmienie zapisów ustawy o VAT definiujących podstawę opodatkowania oraz specyficzne miejsce samorządów w systemie VAT, w praktyce bardzo często pojawiają się wątpliwości dotyczące rozliczania podatkowego środków otrzymywanych przez samorządy z przeznaczeniem na konkretnie wskazane działania. Niniejsza interpretacja daje jednostkom samorządu terytorialnego wyraźne wskazówki, jak traktować darowizny przekazywane przez podmioty trzecie w celu sfinansowania / współfinansowania działań będących zadaniami własnymi JST, realizowanymi dla dobra ogółu. W opinii Dyrektora KIS, do której zdecydowanie należy się przychylić, środki takie nie podlegają opodatkowaniu VAT. Tego typu darowizny nie spełniają bowiem warunku bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniem a wynagrodzeniem oraz przesłanki, zgodnie z którą odbiorca usługi powinien być bezpośrednim jej beneficjentem.