Podsumowanie X edycji Forum Cen Transferowych
Na stronie Ministerstwa Finansów pojawił się krótki komunikat dotyczący podsumowania X edycji Forum Cen Transferowych (FCT).
Od 2019 r. na polskich podatników dokonujących transakcji z podmiotami powiązanymi nałożone zostały nowe obowiązki, które będą wymagają od nich podjęcia dodatkowych działań przy zamknięciu roku podatkowego - członkowie zarządu są zobowiązani oświadczyć na piśmie wobec organów podatkowych, że wszystkie transakcje opisane w dokumentacji podatkowej są zgodne z warunkami rynkowymi, co jest rozszerzeniem dotychczasowego oświadczenia o samym sporządzeniu dokumentacji podatkowej; oraz
Podatnicy są także zobowiązani przekazać dane finansowe dotyczące transakcji wewnątrzgrupowych i analizy rentowności do organów podatkowych w nowym formularzu TP-R.
Dodatkowo, jak co roku ceny transferowe pozostają wśród priorytetów działań administracji skarbowej w zakresie kontroli podatkowych."
Piotr Wiewiórka • Transfer Pricing • Partner
LinkedInNa stronie Ministerstwa Finansów pojawił się krótki komunikat dotyczący podsumowania X edycji Forum Cen Transferowych (FCT).
W sytuacji udzielenia spółce przez jej większościowego akcjonariusza świadczenia nieodpłatnego w postaci poręczenia kredytu, organ podatkowy zaprzeczył możliwości złożenia przez osoby uprawnione oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych zgodnie z art. 11m ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, wskazując, że to oświadczenie dotyczyłoby transakcji, która nie była zawarta na warunkach rynkowych. Niemniej jednak, w tej konkretnej sprawie należy dokonać interpretacji spornych przepisów z uwzględnieniem wykładni celowościowej i systemowej wewnętrznej.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych dla transakcji realizowanych pomiędzy podmiotami krajowymi.
WSA w Warszawie wydał wyrok w zakresie zastosowania ograniczeń z art. 15e ustawy o CIT do kosztów usług wewnątrzgrupowych ponoszonych przez spółkę w ramach działalności dystrybucyjno-marketingowej.
W dniu 11 lutego 2020 r. OECD wydała ostateczną wersję Wytycznych dotyczącą transakcji finansowych (będą one stanowiły nowy X rozdział Wytycznych w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz administracji podatkowych).
W stanie prawnym obowiązującym w 2018 r. wyrównanie marży, stanowiące korektę dochodowości dokonywaną w ramach polityki cen transferowych, nie spełnia przesłanek określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, w szczególności nie ma związku z przychodem. Zgodnie z naturą korekty dochodowości nie jest ona opłatą z tytułu świadczonych usług przez dostawcę na rzecz dystrybutora. Przedmiotowe rozliczenie nie mieściło się w pojęciu ceny transakcyjnej w rozumieniu art. 3 pkt 10 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym w 2018 r. A skoro tak, to korekta ta nie mogła być odniesiona do reguł wynikających z art. 11 ustawy o CIT.
Gość odcinka, Piotr Niewiadomski, dyrektor w zespole cen transferowych PwC wyjaśnia nowe przepisy dotyczące korekt w zakresie cen transferowych, w tym m.in. wymogi określone w art. 11e ustawy o CIT. (Podcast)
Od 2019 r. na polskich podatników dokonujących transakcji z podmiotami powiązanymi nałożone zostały nowe obowiązki, które będą wymagały od nich podjęcia dodatkowych działań przy zamknięciu roku podatkowego.
Senat przyjął ustawę o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych. Ustawa ta porządkuje przepisy proceduralne wydawania decyzji o zawarciu uprzedniego porozumienia cenowego („APA”) oraz reguluje nową procedurę w zakresie podwójnego opodatkowania.
W dniu 9 października 2019 r. OECD opublikowało propozycję dotyczącą „Jednolitego podejścia w ramach filaru pierwszego”. Celem publikacji jest zaproszenie członków Organizacji do udziału w konsultacjach społecznych, które w dalszej perspektywie czasu mogą znacznie wpłynąć na zmianę globalnych zasad dotyczących alokacji dochodu pomiędzy jurysdykcjami podatkowymi.
W przepisach dotyczących cen transferowych obowiązujących od dnia 1 stycznia 2019 r. nie zabrakło regulacji dotyczących zakresu lokalnej dokumentacji cen transferowych. Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych elementów local file zawarto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
W związku z wprowadzeniem istotnych zmian przepisów w zakresie cen transferowych obowiązujących od 1 stycznia 2019 roku, przepisy przejściowe dają podatnikom możliwość zadecydowania, które regulacje zastosują przygotowując dokumentację za 2018 rok. Jednak nie dla każdego podmiotu nowe przepisy okażą się korzystniejsze, stąd podatnicy powinni dokładnie rozważyć wszelkie potencjalne konsekwencje swojego wyboru.
Z dniem 1 stycznia 2019 roku weszły w życie nowe przepisy regulujące kwestie dotyczące korekty cen transferowych. Korekta cen transferowych dokonywana jest przez międzynarodowe bądź krajowe grupy kapitałowe i wynika z potrzeby wyrównania rentowności bądź korygowania cen transferowych przez jedną ze spółek z tej grupy. Ze względu na zmianę przepisów z zakresu cen transferowych spółki należące do grup kapitałowych zobowiązane są do spełnienia szeregu obowiązków w celu uznania dokonanej przez nich korekty za korektę cen transferowych.
Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw ponownie zmieniono przepisy dotyczące cen transferowych. Wprowadzona nowelizacja zdecydowanie szerzej i bardziej precyzyjnie odnosi się do materii cen transferowych. Zmianom uległy między innymi przepisy regulujące obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, jak również – regulacje dotyczące zawartości samej dokumentacji.
Oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych jest dokumentem potwierdzającym przygotowanie przez obowiązany do tego podmiot dokumentacji, opisującej zawarte w roku podatkowym transakcje z podmiotami powiązanymi. Jest to obligatoryjny dokument dla wszystkich podatników, u których wystąpi obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, tzw. Local File.
Master File to dokumentacja cen transferowych sporządzana na poziomie Grupy kapitałowej. Jej wprowadzenie do polskiego ustawodawstwa było efektem zmian przepisów o cenach transferowych w związku z poszerzeniem ich o wytyczne wypracowane przez OECD w ramach poczynań BEPS. Tym samym pierwsze dokumentacje Master File dotyczyły działalności Grup za 2017 rok. Teraz, wraz ze zmianami przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, Master File zyskuje nowy kształt. Czy jest to rewolucja, czy może tylko kosmetyczne zmiany?
Z dniem 1 stycznia 2019 roku weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzająca do polskiego systemu podatkowego tzw. exit tax, czyli podatek od dochodów z niezrealizowanych zysków. W szczególności przedmiotowy podatek powinien znaleźć się w centrum zainteresowania podatników planujących przeniesienie swojej rezydencji podatkowej bądź swoich aktywów za granicę.
W dniu 16 lipca 2018 roku został opublikowany projekt zmian do przepisów o cenach transferowych. Zmiany, jeśli wejdą w życie, modyfikują obowiązki podatników dokonujących transakcji z podmiotami powiązanymi i dadzą nowe narzędzia urzędnikom kontrolującym takie transakcje. Celem zmian jest wzrost efektywności kontroli podatkowych oraz dalsze zwiększanie transparentności przy jednoczesnym ograniczeniu obowiązków w odniesieniu do usług o niskiej wartości dodanej. Proponowane zmiany wprowadzą też szereg rozwiązań, które do tej pory nie występowały w polskich przepisach.
Nagranie webinarium dotyczącego zmian w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, które wejdą w życie od 1 stycznia 2019 r., ze szczególnym uwzglednieniem zmian dotyczących obszaru cen transferowych.