W sierpniu 2025 r. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło wstępną propozycję założeń ustawy o podatku cyfrowym, który potencjalnie może objąć duże podmioty prowadzące działalność cyfrową w Polsce – międzynarodowych i regionalnych liderów branży technologicznej nie tylko tych utożsamianych z globalnymi gigantami Big Tech.

 

Podatek cyfrowy miałby objąć również podmioty które dotychczas nie wykazywały przychodów w Polsce, jak i lokalne spółki działające w branży e-commerce należących do grup których przychody przekraczają 750 mln EUR. Warto podkreślić, że nowe regulacje miałyby obowiązywać niezależnie od skali działalności w Polsce, czyli objęłyby także firmy, które dopiero rozwijają działalność na rynku polskim.  

Warto zaznaczyć, że propozycja wprowadzenia podatku cyfrowego w Polsce pozostaje przedmiotem trwającej w Polsce dyskusji, która toczy się zarówno na łamach prasy codziennej jak i w ramach rządu. Na obecnym, wstępnym etapie nie zapadło ostateczne rozstrzygnięcie czy Polska zdecyduje się taki podatek wprowadzić. Z publicznych wypowiedzi wybranych Ministrów wynika, że decyzję w tym zakresie rząd ma dopiero podjąć.  Mając na uwadze sytuację krajową i międzynarodową nie można wykluczyć, iż przepisy te nie zostaną ostatecznie przyjęte. Nawet jeżeli, opisane poniżej założenia mogą ulec istotnym zmianom w toku dalszych prac. Mając to na uwadze zalecamy bieżące monitorowanie rozwoju sytuacji. 

 

Kluczowe założenia nowego podatku

Zakres podmiotowy i stawka podatku 

Zgodnie ze wstępnymi założeniami podatek miałby objąć podmioty o globalnych przychodach przekraczających 750 mln euro. Stawka podatku wyniosłaby 3% przychodów z działalności cyfrowej związanej z Polską 

Zasady opodatkowania 

Opodatkowaniu podlegać miałyby przychody uzyskiwane m.in.: 

  • przez platformy oraz aplikacje łączące sprzedających z kupującymi (np. platformy aukcyjne i sprzedażowe, aplikacje oferujące przewozy i dostawy, platformy do rezerwacji noclegów),  
  • z tytułu reklamy targetowanej (t.j. reklamy skierowanej do konkretnych użytkowników lub grup użytkowników w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych),  
  • z tytułu monetyzacji danych użytkowników, w tym sprzedaż lub licencjonowanie danych.

 

Wyłączenia 

Propozycja przewiduje wyłączenie z opodatkowania wybranych transakcji zawieranych bezpośrednio z konsumentami m.in. usług finansowych i płatniczych, usług komunikacyjnych, sprzedaży bezpośredniej online oraz dostarczania treści cyfrowych. 

Zgodnie z propozycją podatku, dla podatników CIT w Polsce zostałby przewidziany mechanizm tarczy podatkowej, dzięki czemu byłoby możliwe odliczenie podatku cyfrowego od podstawy opodatkowania CIT. Ten mechanizm miałby jednocześnie obniżyć zobowiązania krajowych podatników podatku cyfrowego i zachęcić podatników zagranicznych do przenoszenia rzeczywistej działalności gospodarczej do Polski.

 

Wstępny harmonogram wdrożenia 

  • Projekt ustawy ma być gotowy do końca 2025 r. 
  • Prace legislacyjne mają ruszyć w I połowie 2026 r. 
  • Podatek miałby wejść w życie w 2027 r. 

 

Co to oznacza dla podatników? 

Dostosowanie modeli biznesowych i systemów raportowania 

Nowy podatek cyfrowy może istotnie wpłynąć na efektywność operacyjną i rentowność modeli opartych na danych, reklamie i platformach cyfrowych. Firmy objęte podatkiem musiałyby zapewnić precyzyjne wyodrębnienie przychodów z działalności cyfrowej związanej z Polską – co może wymagać zmian w systemach ERP i raportowania zarządczego. 

Wpływ na politykę cen transferowych i relacje z centralami 

Wprowadzenie podatku cyfrowego może wymagać rewizji polityki w zakresie cen transferowych, zwłaszcza pod kątem alokacji kosztów i przychodów dotyczących działalności cyfrowej w Polsce. 

 

Jak PwC może pomóc? 

PwC wspiera klientów w analizie modeli biznesowych i struktur cyfrowych, w tym w zakresie: 

  • identyfikacji obszarów opodatkowania, 
  • modelowania wpływu rozliczeń na działalność operacyjną, 
  • oceny ryzyk podatkowych, 
  • przygotowania do raportowania i rozliczeń, 
  • szerokiego i wieloaspektowego wsparcia przy ewentualnej restrukturyzacji biznesowej – w przypadku zmian w modelu przyjętym dla działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce. 

Nowy podatek cyfrowy, jeżeli zostanie wprowadzony, może stanowić istotne wyzwanie regulacyjne. Należy mieć jednak uwadze, że na obecnym etapie sama idea wprowadzenia tego podatku w Polsce w dalszym ciągu jest przedmiotem publicznej i wewnątrzrządowej dyskusji.