W sierpniu 2025 r. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło wstępną propozycję założeń ustawy o podatku cyfrowym, który potencjalnie może objąć duże podmioty prowadzące działalność cyfrową w Polsce – międzynarodowych i regionalnych liderów branży technologicznej – nie tylko tych utożsamianych z globalnymi gigantami Big Tech.
Podatek cyfrowy miałby objąć również podmioty które dotychczas nie wykazywały przychodów w Polsce, jak i lokalne spółki działające w branży e-commerce należących do grup których przychody przekraczają 750 mln EUR. Warto podkreślić, że nowe regulacje miałyby obowiązywać niezależnie od skali działalności w Polsce, czyli objęłyby także firmy, które dopiero rozwijają działalność na rynku polskim.
Warto zaznaczyć, że propozycja wprowadzenia podatku cyfrowego w Polsce pozostaje przedmiotem trwającej w Polsce dyskusji, która toczy się zarówno na łamach prasy codziennej jak i w ramach rządu. Na obecnym, wstępnym etapie nie zapadło ostateczne rozstrzygnięcie czy Polska zdecyduje się taki podatek wprowadzić. Z publicznych wypowiedzi wybranych Ministrów wynika, że decyzję w tym zakresie rząd ma dopiero podjąć. Mając na uwadze sytuację krajową i międzynarodową nie można wykluczyć, iż przepisy te nie zostaną ostatecznie przyjęte. Nawet jeżeli, opisane poniżej założenia mogą ulec istotnym zmianom w toku dalszych prac. Mając to na uwadze zalecamy bieżące monitorowanie rozwoju sytuacji.
Kluczowe założenia nowego podatku
Zakres podmiotowy i stawka podatku
Zgodnie ze wstępnymi założeniami podatek miałby objąć podmioty o globalnych przychodach przekraczających 750 mln euro. Stawka podatku wyniosłaby 3% przychodów z działalności cyfrowej związanej z Polską.
Zasady opodatkowania
Opodatkowaniu podlegać miałyby przychody uzyskiwane m.in.:
- przez platformy oraz aplikacje łączące sprzedających z kupującymi (np. platformy aukcyjne i sprzedażowe, aplikacje oferujące przewozy i dostawy, platformy do rezerwacji noclegów),
- z tytułu reklamy targetowanej (t.j. reklamy skierowanej do konkretnych użytkowników lub grup użytkowników w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych),
- z tytułu monetyzacji danych użytkowników, w tym sprzedaż lub licencjonowanie danych.
Wyłączenia
Propozycja przewiduje wyłączenie z opodatkowania wybranych transakcji zawieranych bezpośrednio z konsumentami m.in. usług finansowych i płatniczych, usług komunikacyjnych, sprzedaży bezpośredniej online oraz dostarczania treści cyfrowych.
Zgodnie z propozycją podatku, dla podatników CIT w Polsce zostałby przewidziany mechanizm tarczy podatkowej, dzięki czemu byłoby możliwe odliczenie podatku cyfrowego od podstawy opodatkowania CIT. Ten mechanizm miałby jednocześnie obniżyć zobowiązania krajowych podatników podatku cyfrowego i zachęcić podatników zagranicznych do przenoszenia rzeczywistej działalności gospodarczej do Polski.
Wstępny harmonogram wdrożenia
- Projekt ustawy ma być gotowy do końca 2025 r.
- Prace legislacyjne mają ruszyć w I połowie 2026 r.
- Podatek miałby wejść w życie w 2027 r.
Co to oznacza dla podatników?
Dostosowanie modeli biznesowych i systemów raportowania
Nowy podatek cyfrowy może istotnie wpłynąć na efektywność operacyjną i rentowność modeli opartych na danych, reklamie i platformach cyfrowych. Firmy objęte podatkiem musiałyby zapewnić precyzyjne wyodrębnienie przychodów z działalności cyfrowej związanej z Polską – co może wymagać zmian w systemach ERP i raportowania zarządczego.
Wpływ na politykę cen transferowych i relacje z centralami
Wprowadzenie podatku cyfrowego może wymagać rewizji polityki w zakresie cen transferowych, zwłaszcza pod kątem alokacji kosztów i przychodów dotyczących działalności cyfrowej w Polsce.
Jak PwC może pomóc?
PwC wspiera klientów w analizie modeli biznesowych i struktur cyfrowych, w tym w zakresie:
- identyfikacji obszarów opodatkowania,
- modelowania wpływu rozliczeń na działalność operacyjną,
- oceny ryzyk podatkowych,
- przygotowania do raportowania i rozliczeń,
- szerokiego i wieloaspektowego wsparcia przy ewentualnej restrukturyzacji biznesowej – w przypadku zmian w modelu przyjętym dla działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce.
Nowy podatek cyfrowy, jeżeli zostanie wprowadzony, może stanowić istotne wyzwanie regulacyjne. Należy mieć jednak uwadze, że na obecnym etapie sama idea wprowadzenia tego podatku w Polsce w dalszym ciągu jest przedmiotem publicznej i wewnątrzrządowej dyskusji.