4 września Ministerstwo Finansów zamieściło na swojej stronie internetowej piątą edycję „Informatora TPR – Pytania i odpowiedzi 2023”, zawierającą zaktualizowane zestawienie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące raportowania cen transferowych.

 

Opublikowany dokument ma na celu ułatwienie podatnikom wywiązanie się z obowiązków związanych z raportowaniem cen transferowych, prezentując rekomendowany sposób wypełniania informacji o cenach transferowych poprzez przykłady i odpowiedzi na najczęściej pojawiające się w praktyce pytania. Publikacja dotyczy formularzy w wersji TPR-C(5) i TPR-P(5) według wzorów  obowiązujących za rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2022 r.

W nowej edycji informatora nie zmieniono odpowiedzi na pytania dotyczące najbardziej fundamentalnych zasad wywiązywania się z obowiązku informacyjnego w zakresie cen transferowych, dodano jednak odpowiedzi na nowe pytania oraz przykłady do kilku istotnych części dokumentu:

  • Zagadnienia ogólne: obejmujące warte uwagi zagadnienia takie jak korekta złożonej informacji TPR na formularzu TPR-C(5), składanie informacji TPR w sytuacji rozwiązania spółki, przejęcia przez podmiot zagraniczny oraz w przypadku przejęcia więcej niż jednej spółki (pytania nr 21-24).
  • Sekcja A – Miejsce i cel składania: pytania dotyczące wyboru rodzaju formularza przez spółkę jawną oraz składania informacji TPR w przypadku połączenia z zamknięciem ksiąg rachunkowych (pytania nr 26 i 28).
  • Sekcja C – Dodatkowe dane podmiotu: zawierające kryteria ustalania, czy podmiot jest jednostką mikro lub małą oraz wymagane informacje do wyliczenia wskaźników przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. W tym dziale omówiono również możliwości skorzystania z uprawnienia w zakresie wyłączenia z obowiązku przygotowywania analizy porównawczej (pytania nr 41-43).
  • Sekcja D – Dane transakcyjne: dotyczące zależności pomiędzy polami wartość transakcji na kraj oraz wartość transakcji, jak również odnośnie wyboru  kategorii transakcji korzystających z uproszczenia safe harbour (pytania nr 60 i 61).
  • Sekcja F – Oświadczenie: dotyczące kwestii oznaczania oświadczenia w informacji TPR (pytanie nr 160).

Ministerstwo Finansów przygotowało także słownik pojęć związanych z obsługą formularzy interaktywnych i aplikacji e-Deklaracje w tym wyjaśnienie kodów statusu wysłanych dokumentów.

Należy podkreślić, że opublikowany informator choć jest bardzo cenną wskazówką podczas wypełniania formularza TPR to nie stanowi on interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego ani tzw. objaśnień podatkowych w rozumieniu Ordynacji Podatkowej, wobec czego nie gwarantuje podatnikom korzystającym z zawartych w nim wytycznych ochrony jaką dają właśnie interpretacje ogólne, czy objaśnienia.

Dla podatników, których rok podatkowy jest równy rokowi kalendarzowemu termin na przygotowanie i złożenie TPR upływa z końcem listopada. Jak dotąd nie opublikowano żadnych informacji wskazujących na przedłużenie w tym roku tego terminu przez Ministerstwo Finansów wzorem lat ubiegłych. Nadchodzi zatem ostatni moment na zweryfikowanie i zrealizowanie obowiązków w zakresie cen transferowych.

Wcześniejsza niż w zeszłych latach publikacja Informatora TPR daje jednak nadzieję, że w tym roku obowiązki te uda się wypełnić z odpowiednim wyprzedzeniem i bez problemów technicznych będących prawdziwą zmorą podatników w ubiegłym roku.