English
W dniu 25 października 2022 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę z 7 października br. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw przewidującą dalsze zmiany podatkowe, dotyczące w przeważającej mierze podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).
Poniżej podsumowanie zmian wynikających z nowelizacji.
I. Zmiany w zakresie ustawy CIT
Kluczową zmianą w zakresie przepisów o minimalnym podatku dochodowym od osób prawnych (art. 24ca ustawy CIT) jest zawieszenie ich stosowania od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
Zmiany dotyczą również konstrukcji samego podatku, a zwłaszcza:
- podwyższenia do 2% wskaźnika rentowności, przy jednoczesnej zmianie metodologii jego wyliczania (w tym rozszerzenie wyłączeń, które pozwalają na podwyższenie efektywnej rentowności i uniknięcie podatku minimalnego);
- wprowadzenia alternatywnej metody ustalania podstawy opodatkowania. Podatnik ma mieć wybór pomiędzy ustalaniem podstawy opodatkowania podatkiem minimalnym metodą podstawową (zmiana z 4% na 1,5% wartości przychodów operacyjnych, powiększonej o koszty pasywne, tj. nadwyżkę kosztów finansowania dłużnego i usług niematerialnych) i metodą alternatywną (3% wartości przychodów operacyjnych). W obu przypadkach stawka podatku ma wynosić 10% podstawy opodatkowania;
- wprowadzenia odliczenia od podstawy opodatkowania przychodów z działalności strefowej oraz z faktoringu;
- rozszerzenia katalogu wyłączeń podmiotowych z tego podatku. Wyłączeniem mają zostać objęte spółki komunalne, mali podatnicy, podatnicy w przypadku których większość przychodów została osiągnięta w związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia; podatnicy będący stroną umowy o współdziałanie; podatnicy, których rentowność w 1 z 3 ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2%; podatnicy postawieni w stan upadłości lub likwidacji.
Więcej informacji...
Ustawą nowelizującą w zakresie regulacji CFC doprecyzowano definicję jednostki zależnej, sposób ustalania dochodu CFC oraz przesłankę wysokiej rentowności zagranicznej jednostki w stosunku do posiadanych przez nią aktywów.
Więcej informacji...
Proponowane zmiany przewidują:
- objęcie zakresem podatku od przerzuconych dochodów jedynie kosztów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów;
- doprecyzowanie, że podatek stosuje się jedynie gdy podmiot powiązany na rzecz którego ponoszone są koszty, nie ma siedziby lub zarządu na terytorium RP;
- doprecyzowanie warunku dotyczącego 50% przychodów uzyskiwanych przez podmiot powiązany oraz warunku dotyczącego przenoszenia przychodów na rzecz innego podmiotu (jak się wydaje dla spełnienia tego warunku co najmniej 10% przychodów ma być przenoszonych);
- uproszczenie warunku dotyczącego preferencyjnego opodatkowania w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia podmiotu powiązanego (warunek niższego opodatkowania odnosi się wprost do przychodów podmiotu powiązanego z określonej należności, a nie do całokształtu działalności lub dochodu podmiotu powiązanego);
- odpowiednie stosowanie przepisów o podatku od przerzuconych dochodów do określonych schematów z udziałem spółek transparentnych podatkowo bądź z podmiotami zagranicznymi przenoszącymi przychody do innych podmiotów zagranicznych korzystających z niskiego opodatkowania
Więcej informacji...
Nowelizacja umożliwia złagodzenie obowiązującego od 1 stycznia 2019 r. mechanizmu poboru podatku u źródła. Uelastyczniona zostaje konstrukcja oświadczenia płatnika wyłączającego obowiązek stosowania mechanizmu pay & refund poprzez wydłużenie jego zakresu czasowego. Złożenie oświadczenia w związku z przekroczeniem kwoty 2 mln PLN wypłacanych w danym roku należności na rzecz nierezydenta pozwalać teraz będzie na niestosowanie tego mechanizmu do końca roku podatkowego płatnika - również w odniesieniu do oświadczeń złożonych w 2022 roku. Ponadto, wyłączone zostaną niektóre obowiązki płatników w zakresie opodatkowania u źródła odsetek i dyskonta od niektórych obligacji.
Więcej informacji...
Celem zmiany jest usunięcie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez podatników w zakresie art. 15c ustawy CIT przez doprecyzowanie kwoty podlegającej wyłączeniu z kosztów podatkowych. Wyłączeniu podlega wyższa kwota (kwota 3.000.000 zł; 30% EBITDA).
Więcej informacji...
Nowelizacją doprecyzowano i poprawiono istniejące regulacje w sposób umożliwiający skorzystanie z reżimu holdingowego przez większy krąg przedsiębiorców. W tym celu zaproponowano:
- rozszerzenie reżimu holdingowego także na struktury wielopoziomowe;
- doprecyzowanie przepisów w zakresie określenia posiadania przez spółkę holdingową udziałów (akcji) w spółkach zależnych, w tym wydłużenie okresu tego posiadania z roku do dwóch lat;
- rozszerzenie katalogu form prawnych, w których może działać spółka holdingowa o prostą spółkę akcyjną;
- przyznanie prawa do korzystania przez spółkę holdingową ze zwolnienia z CIT dywidend wynikającego z Dyrektywy Parent Subsidiary;
- umożliwienie, aby w ramach PSH krajowa spółka zależna mogła korzystać ze zwolnienia w przewidzianego dla specjalnej strefy ekonomicznej lub tzw. Polskiej Strefy Inwestycji;
- wprowadzenie 100% zwolnienia z dywidend (w miejsce zwolnienia dla 95% dywidendy)
Więcej informacji...
Zgodnie z nowelizacją zmieniono sposób określania dochodu w przypadku wykorzystywania składników majątku (np. samochodów osobowych) na cele działalności gospodarczej oraz inne cele niezwiązane z działalnością gospodarczą. W takim przypadku 50% wydatków, odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości związanych z używaniem składników majątku niewykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej będzie stanowić wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą w rozumieniu tej regulacji, a zatem w takiej części będzie powiększać dochód opodatkowany.
Wydłużono również termin zapłaty podatku do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podzielono zysk (tj. podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto albo rozdysponowano dochód z tytułu zysku netto). Przypomnijmy, że dotychczasowe przepisy zakładały upływ terminu 20. dnia siódmego miesiąca roku podatkowego, w którym podjęto uchwałę, lub 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozdysponowano dochód z tytułu zysku netto.
Ponadto dokonano modyfikacji m.in. w zakresie warunku wygaśnięcia zobowiązania podatkowego z tytułu tzw. korekty wstępnej (dookreślono, że zobowiązanie to wygasa w całości po upływie co najmniej jednego pełnego okresu opodatkowania ryczałtem, tj. 4 lat podatkowych).
Więcej informacji...
Celem dokonanych zmian jest:
- urealnienie progów dokumentacyjnych (progów istotności) dla bezpośrednich transakcji rajowych, których przekroczenie powoduje powstanie obowiązku dokumentacyjnego, poprzez ich podwyższenie oraz
- uchylenie w całości kontrowersyjnych przepisów dotyczących pośrednich transakcji rajowych.
Więcej informacji...
Na mocy nowelizacji uchylono przepisy o “ukrytej dywidendzie”, które miały wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. Jako powód takiej decyzji podano istotne wątpliwości interpretacyjne dotyczące regulacji dot. ukrytej dywidendy w zakresie wzajemnych zależności pomiędzy przepisami o ukrytej dywidendzie i o cenach transferowych. Zaakceptowano również postulaty organizacji branżowych wskazujące na konieczność ograniczenia przepisów antyabuzywnych, mogących dotyczyć podobnych kategorii płatności.
Więcej informacji....
II. Zmiany w zakresie ustawy Ordynacja podatkowa
Doprecyzowanie przepisów dotyczących obowiązku przekazywania informacji o umowach z nierezydentami
Zmiana polega na doprecyzowaniu obowiązku przekazywania do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego informacji o umowach z nierezydentami, w przypadku obowiązku składania informacji o cenach transferowych (art. 82 §1c Ordynacji podatkowej).
Digitalizacja obowiązków informacyjnych notariuszy związanych z powstaniem zobowiązania podatkowego
Nowelizacja obejmuje zmianę trybu przekazywania informacji o zdarzeniach prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązania podatkowego, zawartych w aktach notarialnych, które dotychczas były przekazywane do poszczególnych organów podatkowych w postaci papierowych wypisów. Na skutek wprowadzonych zmian dane będą przesyłane do Szefa KAS za pomocą środków komunikacji elektronicznej przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego służącego przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, który jest już stosowany przez notariuszy od kilku lat.
Więcej informacji...
III. Zmiany w pozostałym zakresie
Ustawa przewiduje również inne zmiany m.in. w zakresie procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków czy obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji. Ponadto, ujęto w niej przepisy przedłużające do końca 2022 r. tarczę antyinflacyjną obowiązującą obecnie do 31 października 2022 r.
Nowelizacja przewiduje również zmiany w zakresie ustawy o PIT. Są to w przeważającej mierze zmiany analogiczne jak w ustawie o CIT i dotyczą przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych, podatku u źródła czy obowiązku dokumentacyjnego w zakresie tzw. transakcji rajowych. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku zmian w zakresie ustawy o ryczałcie, gdzie modyfikowane są przepisy odnoszące się do obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji.
Więcej informacji...
IV. Podsumowanie
Mamy do czynienia z kolejnymi dużymi zmianami w podatkach. Jeszcze w czerwcu przyjęta została nowelizacja Polskiego Ładu, która m. in. obniża stawkę podatku PIT z 17 proc. do 12 proc. dla podatników rozliczających się na skali. Uchwalone obecnie zmiany w największym zakresie odnoszą się przepisów ustawy o CIT. Część regulacji jest odpowiedzią na postulaty przedstawicieli organizacji branżowych, które zgłaszały swoje wątpliwości.
Ustawę opublikowano w Dzienniku Ustaw w dniu 25 października 2022 r. (poz. 2180).