W dniu 11 października 2023 r. OECD opublikowała szereg dokumentów dotyczących implementacji kwoty A filaru I: tekst Wielostronnej Konwencji (Multilateral Convention - MLC) wraz z towarzyszącym jej oświadczeniem wyjaśniającym (explanatory statement), Porozumienie w zakresie Zastosowania Pewności dla kwoty A filaru I (Understanding on the Application of Certainty for Amount A of Pillar One - UAC) oraz aktualizację analizy skutków ekonomicznych filaru I. Wśród dokumentów brakuje jakichkolwiek nowych wyjaśnień w zakresie kwoty B (tj. w zakresie cen transferowych w rutynowych transakcjach dystrybucyjnych i marketingowych), nad którymi Inclusive Framework nadal pracuje - ostateczne objaśnienia mają ukazać się na początku 2024 roku.
Status dotychczas opublikowanych dokumentów
Pomimo imponującego wolumenu opublikowanych dokumentów (łącznie blisko 850 stron), nie wszystkie wątpliwości zostały wyjaśnione, a co za tym idzie państwa członkowskie nie mają na dzień dzisiejszy możliwości podpisania MLC. Choć wskazano minimalną liczbę sygnatariuszy reprezentujących określony procent podmiotów objętych kwotą A (próg nie zostanie osiągnięty bez ratyfikacji aktu przez Stany Zjednoczone), nie jest jasne kiedy państwa członkowskie, w liczbie pozwalającej na wejście aktu w życie, przystąpią do MLC. Treść MLC została również zaprezentowana ministrom finansów G20 podczas ich spotkania w Maroko, jednak jej dalsze losy nadal nie są jasne.
Warto przypomnieć, iż dotychczas OECD opublikowała 9 odrębnych dokumentów dotyczących kwoty A, które podlegały konsultacji. Dotyczyły one odpowiednio:
- alokacji przychodów i warunków opodatkowania dochodu w danej jurysdykcji,
- ustalania podstawy opodatkowania,
- zasad ogólnych opodatkowania,
- wyłączenia dla podmiotów z sektora wydobywczego,
- wyłączenia dla regulowanych usług finansowych,
- pewności opodatkowania,
- zaleceń w zakresie środków ujednoliconych oraz
- problematyki administracji i pewności opodatkowania.
Pomimo, że w wielu z powyższych obszarów poczyniono postępy, część znaczących wątpliwości pozostaje niewyjaśniona, a wiele z proponowanych zasad pozostaje niezwykle złożonych.
Poza MLC i powiązanymi z nią dokumentami dotyczącymi filaru I, OECD opublikowała również w zeszłym tygodniu tzw. Przewodnik Implementacji Podatku Minimalnego (Minimum Tax Implementation Handbook), który ma za zadanie pomóc rządom z implementacją globalnego podatku minimalnego w ramach filaru II. Przewodnik zawiera podsumowanie kluczowych postanowień i zagadnień, które prawodawcy i interesariusze powinni wziąć pod uwagę rozważając potencjalne scenariusze implementacyjne. Dodatkowo, powyższy przewodnik podkreśla rolę planowanego procesu konsultacji merytorycznych, porozumień o wymianie informacji czy rozwoju narzędzi technicznych mających ułatwić i usprawnić składanie oraz ocenę deklaracji w zakresie podatku minimalnego.
Istotne elementy opublikowanych dokumentów
Poza postanowieniami wykonawczymi dotyczącymi kwoty A, MLC zawiera także postanowienia w zakresie wycofania wszelkich obowiązujących podatków od usług cyfrowych (digital tax services - DSTs) i zaprzestania stosowania podobnych środków w odniesieniu do wszystkich spółek (również w przyszłości). MLC wprost wskazuje na 9 konkretnych podatków/opłat, które mają być wycofane w ośmiu krajach. Dodatkowo, MLC wymaga także zgody na brak stosowania przepisów w zakresie znaczącej obecności ekonomicznej (Significant Economic Presence; lub podobnych) do objętych zakresem zastosowania MLC przedsiębiorstw wielonarodowych. Powyższe jest zależne od postępów w ratyfikacji MLC.
Można zaobserwować pewne złagodzenie zasad determinujących zakres zastosowania kwoty A. Warunki znalezienia się i pozostania poza zakresem kwoty A zostały uproszczone dla gałęzi takich jak sektor wydobywczy (np. górnictwo) oraz usługi finansowe. Przemysł obronny został całkowicie wyłączony z zakresu kwoty A. Wprowadzono także nowe zwolnienie tzw. autonomiczne zwolnienie dla działalności gospodarczej prowadzonej lokalnie (autonomous domestic business exemption), które pozwoli spółkom na wyłączenie wyniku finansowego osiągniętego w ramach konkretnej jurysdykcji. UAC zawiera natomiast szczegółowe wskazówki na temat sposobu implementacji różnych aspektów pewności opodatkowania w ramach kwoty A.
Zasadniczo osiągnięto zgodę w zakresie uwzględnienia podatków u źródła (WHT) w stosowaniu bezpiecznej przystani dla marketingu i dystrybucji (marketing and distribution safe harbour - MDSH) oraz eliminacji podwójnego opodatkowania. Jest to jednak kolejny z obszarów, co do którego niektóre kraje w dalszym ciągu zgłaszają zastrzeżenia, co znajduje odzwierciedlenie w nierozstrzygniętych kwestiach podkreślonych w przypisach.
Wnioski
140 państw przynależących do Inclusive Framework zgodziło się co do treści MLC podlegającej publikacji, jednak, jak zostało już wspomniane, nie ma jeszcze możliwości jej podpisania. Chociaż MLC wykazuje ciągłość w wielu kluczowych obszarach technicznych, takich jak alokacja przychodów, zasady opodatkowania i podstawa opodatkowania, niektóre jurysdykcje przedstawiły odmienne poglądy na temat wybranych kwestii (wskazane w przypisach do opublikowanych dokumentów).
Najprawdopodobniej w większości krajów konsultacje społeczne MLC nie odbędą się, poza kilkoma kluczowymi rozmowami z interesariuszami. Nie jest też jasne, czy treść MLC może zostać zmodyfikowana w celu uwzględnienia uwag zgłoszonych w poszczególnych państwach.
O dalszych szczegółach związanych z treścią i implementacją MLC będziemy Państwa informować na bieżąco w kolejnych artykułach PwC Studio.