W dniu 3 października 2023 r. w ramach prac OECD/G20 Inclusive Framework (dalej: “IF”) on BEPS ogłoszono zakończenie negocjacji w sprawie wielostronnego instrumentu wdrażającego (dalej: “MLI”) w ramach Pillar II zasadę Subject to Tax Rule (dalej: “STTR”). 

 

Zasada STTR ma w założeniu modyfikować dotychczasowe postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania poprzez umożliwienie państwu źródła, niezależnie od dotychczasowych postanowień umowy, pobranie podatku od odsetek, należności oraz wybranych innych należności  w przypadku gdy nominalna stawka podatku dochodowego od osób prawnych w kraju odbiorcy (skorygowana w przypadku przyznania niektórych preferencji) wynosi poniżej 9% . 

 

Rola STTR MLI (Załącznik 1)

W ramach umowy z października 2021 r. jurysdykcje zrzeszone w ramach IF, stosujące nominalne stawki podatku dochodowego od osób prawnych poniżej minimalnej stawki 9% (lub niższe stawki, na podstawie odrębnych zapisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania) do odsetek, należności licencyjnych i określonego zbioru innych płatności zobowiązały się do wdrożenia STTR w swoich dwustronnych umowach podatkowych na wniosek  jurysdykcji IF uznanych w tym celu za kraje rozwijające się. 

Opublikowana obecnie STTR MLI ma na celu ułatwienie wdrażania STTR w istniejących już umowach podatkowych bez konieczności prowadzenia złożonych i czasochłonnych dwustronnych negocjacji i wprowadzania zmian do takich umów.

Jurysdykcje IF mogą wdrożyć STTR decydując się na podpisanie umowy MLI lub zmieniając umowy dwustronne na wniosek rozwijających się jurysdykcji IF. 

 

Dodatkowe zasady (pozostałe załączniki)

MLI zawiera cztery załączniki (II-V) regulujące kwestie istotne dla funkcjonowania STTR, które są dodawane do Kwalifikowanej Umowy Podatkowej w następujących sytuacjach: 

 

  • Załącznik II dodaje się, jeśli jurysdykcje stosują podatek obliczany na innej podstawie niż dochód netto;
  • Załącznik III dodaje się, jeżeli kraje nakładają podatek dochodowy od osób prawnych jedynie w momencie podziału zysku (domniemanego lub rzeczywistego), a nie w momencie  uzyskania dochodu; 
  • Załącznik IV (opcjonalny) dodaje się, jeśli jurysdykcje zdecydują się uwzględnić w STTR MLI szczególną definicję "recognised pension fund" w celu stosowania STTR, w przeciwnym razie stosowana jest istniejąca definicja traktatowa; oraz 
  • Załącznik V (opcjonalny) zawierający automatyczny mechanizm zawieszenia STTR, w przypadku gdy kraj rozwijający się stanie się krajem rozwiniętym (i wyłączający go w odwrotnym przypadku).



Proces wdrażania (dalsze kroki) 

OECD będzie depozytariuszem STTR MLI i będzie wspierać rządy w procesie jego podpisania i ratyfikacji. 

Ogólne podsumowanie OECD STTR MLI zawiera szczegółowy plan działania, którego powinny przestrzegać kraje, jeśli chcą podpisać STTR MLI. STTR MLI wejdzie w życie dla sygnatariusza po trzech miesiącach od złożenia przez niego dokumentu. STTR MLI będzie zasadniczo obowiązywać od pierwszego dnia roku podatkowego rozpoczynającego się w momencie upływu okresu sześciu miesięcy od jej wejścia w życie w ostatniej z umawiających się jurysdykcji lub po tym okresie. Zatem najwcześniej STTR MLI mogłaby zacząć obowiązywać (przy założeniu złożenia dokumentów jeszcze w październiku 2023 r.) pierwszego dnia roku podatkowego rozpoczynającego się 1 sierpnia 2024 r. lub później (lub 1 stycznia 2025 r., jeżeli rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym). Podatek na podstawie STTR jest naliczany i pobierany dopiero po zakończeniu roku podatkowego.

 

Potencjalny wpływ regulacji

STTR stanowi ważną część Pilar II i skierowany jest głównie do krajów rozwijających się.  Jego przyjęcie może spowodować znaczny wzrost złożoności umów podatkowych dla podatników i organów podatkowych. STTR może okazać się skuteczny w umożliwieniu krajom źródłowym odzyskania praw do opodatkowania w pewnych okolicznościach. Jednak osiągnięcie tego celu wymagać będzie skrupulatnej analizy bezpośrednich i pośrednich płatności transgranicznych wewnątrz grupy, w tym tych, które tradycyjnie podlegały wyłącznemu opodatkowaniu rezydencji (np. usługi). Ponieważ dodatkowy podatek źródłowy jest nakładany na podstawie dochodu brutto, a podstawą eliminacji podwójnego opodatkowania jest dochód netto, STTR może potencjalnie zwiększyć koszt kapitału dla biznesu. Podatnicy powinni zatem monitorować zbliżające się wdrożenie STTR w umowach z udziałem krajów rozwijających się.