Temat tygodnia
Opinia Rzecznika Generalnego: Brak ujęcia przez usługodawcę VAT na fakturze uniemożliwia odliczenia podatku nabywcy usług
W dniu 8 lipca 2021 r. Rzecznik Generalna Juliane Kokott wydała opinie w której wskazała, że warunkiem prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wykonanie świadczenia i posiadanie faktury, która dokumentuje przeniesienie ciężaru VAT. Niemożliwe jest zatem odliczenie podatku naliczonego bez posiadania faktury, na której odrębnie wykazano VAT. Zdaniem Rzecznika Generalnego “VAT należny lub zapłacony”, o którym mowa w art. 168 lit. a) dyrektywy VAT obejmuje VAT rzeczywiście należny państwu członkowskiemu od przedsiębiorstwa będącego świadczeniodawcą lub VAT zapłacony państwu członkowskiemu przez to przedsiębiorstwo.
Z opinii rzeczniczki generalnej TSUE wynika również, że świadczeniobiorca, który przed upływem cywilnoprawnego okresu przedawnienia nie postarał się o uzyskanie odpowiedniej faktury z odrębnie wykazanym VAT, nie może się domagać wobec administracji podatkowej odliczenia podatku naliczonego. Z uwagi na to, że odliczenie podatku naliczonego przez świadczeniobiorcę jest niezależne od konkretnego opodatkowania świadczeniodawcy, nie ma znaczenia, czy świadczeniodawcy przysługiwał skuteczny środek obrony przed opodatkowaniem.
Ekspress podatkowy
VAT: Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług gastronomicznych przez spółkę prowadzącą działalność hotelarską
Dnia 8 lipca 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że usługi hotelarskie, w ramach których świadczone są tylko usługi gastronomiczne, bez usług dodatkowych tj. transportu i organizacji wypoczynku, są usługami turystyki, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o VAT.
Zdaniem NSA uchylenie od dnia 1 grudnia 2008 r. regulacji zawartej w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o VAT, która była podstawą do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych, w przypadku gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119 ustawy o VAT, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne, stanowi naruszenie klauzuli stand still wynikającej z art. 176 Dyrektywy 112 przez rozszerzenie stosowania ograniczeń w zakresie prawa do odliczenia w stosunku do sytuacji istniejącej przed dniem przystąpienia Polski do UE.
VAT: Skup tzw. trudnych wierzytelności nie podlega VAT
Dnia 8 lipca 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że sprzedaż tzw. wierzytelności trudnych na ryzyko cesjonariusza, bez wskazania, że czynności te wykonywane są za określonym wynagrodzeniem w formie prowizji, czy premii del credere nie stanowi odpłatnej usługi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zdaniem NSA w przypadku umów cesji wierzytelnościami, gdy dochodzi do nabycia przez cesjonariusza wierzytelności od cedenta za cenę niższą niż nominalna wartość tej wierzytelności, a między stronami nie ustalono żadnego wynagrodzenia z tytułu usługi nabycia długu, to czynność ta, jeżeli umowa jest zawarta na własne ryzyko cesjonariusza, nie podlega opodatkowaniu VAT.
W uzasadnieniu NSA wskazał, że o WSA w Rzeszowie prawidłowo powołał się na wyrok TSUE z dnia 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 (GFKL Financial Services AG) oraz wyrok 7 sędziów z dnia 19 marca 2012 r. (sygn. I FPS 5/11).
VAT: Pośrednictwo ubezpieczeniowe wpływa na proporcję odliczenia VAT
Dnia 8 lipca 2021 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, artykuł 174 ust. 2 lit. b) i c) dyrektywy VAT nie ma on zastosowania do transakcji pośrednictwa w sprzedaży rozszerzenia gwarancji, które są dokonywane przez podatnika w ramach jego głównej działalności polegającej na sprzedaży na rzecz konsumentów urządzeń gospodarstwa domowego oraz innych artykułów z dziedziny informatyki i telekomunikacji. W konsekwencji powyższego kwota obrotu uzyskana z tych transakcji nie powinna zostać wyłączona z mianownika ułamka służącego do obliczania proporcjonalnej części podlegającej odliczeniu, o której mowa w art. 174 ust. 1 dyrektywy VAT.
Legislacja
Podatek od niektórych usług cyfrowych w Sejmie
W dniu 8 lipca 2021 r. na stronie sejmowej pojawiła się informacja o skierowaniu do I czytania poselskiego projektu ustawy o podatku od niektórych usług cyfrowych i Funduszu Technologii Cyfrowych. Celem projektu ustawy jest wprowadzenie podatku od niektórych usług cyfrowych.
Zgodnie z art. 5. projektu ustawy podatnikami podatku mają być przedsiębiorstwa sektora cyfrowego, niezależnie od miejsca ich siedziby, o znaczącej obecności cyfrowej w Polsce tj. jeżeli dokonają jednej lub więcej transakcji z użytkownikami zlokalizowanymi w Polsce, a skonsolidowana wartość tych transakcji przekracza w okresie rozliczeniowym 4 mln euro, oraz ich skonsolidowany przychód brutto w skali światowej przekracza w okresie rozliczeniowym 750 mln euro. Stawka podatku ma wynosić 7%. Ponadto projekt przewiduje utworzenie Funduszu Technologii Cyfrowych, będącego państwowym funduszem celowym finansującym zadania operatora Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej i działalność naukową prowadzoną przez publiczne instytuty badawcze.