Temat tygodnia

Interpretacja ogólna w sprawie określenie momentu nabycia nieruchomości należącej do majątku wspólnego małżonków, w przypadku uzyskania przychodów z tytułu jej odpłatnego zbycia, po ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej

Dnia 31 marca 2021 r.  Ministerstwo Finansów opublikowało interpretację ogólną z dnia 23 marca 2021 r. w sprawie określenia momentu nabycia nieruchomości należącej do majątku wspólnego małżonków, w przypadku uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia tej nieruchomości, po ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. Interpretacja dotyczy określenia na gruncie przepisów ustawy o PIT, momentu nabycia nieruchomości lub praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a–c tej ustawy, w przypadku gdy zbywana nieruchomość lub prawo majątkowe nabyte było do majątku objętego wspólnością majątkową, a zbycia dokonuje jeden z małżonków po ustaniu tej wspólności, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.

 

Express podatkowy

Podatek od nieruchomości: Sam fakt posiadania nieruchomości przez przedsiębiorcę nie przesądza o jej związaniu z prowadzoną działalnością gospodarczą

Dnia 5 marca 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał serię wyroków, w których potwierdził, że samo posiadanie nieruchomości przez przedsiębiorcę nie przesądza o jej związaniu z prowadzeniem działalności gospodarczej, a w konsekwencji opodatkowaniu wyższą stawką podatku od nieruchomości. Przedstawiona w wyroku wykładnia dotyczy nie tylko przedsiębiorców, którzy są osobami fizycznymi, ale także osób prawnych. Wyroki te zostały wydane po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 lutego 2021 r. w sprawie opodatkowania nieruchomości osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą (SK 39/19).

Inne: Organy podatkowe nie mogą ograniczać udzielania interpretacji wyłącznie do ustaw, które mają w nazwie pojęcie "prawo podatkowe"

Dnia 18 marca 2021 r. WSA w Krakowie wydał wyrok w którym wskazał,że organy podatkowe mają obowiązek wydania interpretacji, w zakresie tego czy prowadzona działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści ustawy o PIT pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, odwołując się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. W uzasadnienie sąd wskazał, że nie można ograniczać obowiązku udzielania interpretacji wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano parametry, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość. Zdaniem sądu przepisy prawa podatkowego wraz z przepisami innych gałęzi prawa stanowią część jednego porządku prawnego obowiązującego na terytorium Polski.

VAT:  Brak obowiązku zapłaty błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej kwot podatku należnego

Dnia 16 marca 2021 r. Dyrektor KIS wydał interpretację indywidualną, w której stwierdził, że w przypadku wystawienia innego dokumentu sprzedaży niż faktura np. paragonu fiskalnego, w którym wykazano kwotę podatku należnego, mimo że sprzedaż podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług, wystawca paragonu nie ma obowiązku zapłaty wykazanej na paragonie kwoty podatku VAT. Zdaniem organu w takiej sytuacji spółka ma także prawo do dokonania właściwej korekty w prowadzonej ewidencji korekt.

 

Legislacja

Przedłużenie terminu na sporządzenie sprawozdań finansowych za 2020 r.

Dnia 29 marca 2021 r. w Dzienniku Ustaw opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji. Pierwotnie rozporządzenie dotyczyło wyłącznie organizacji non-profit. MF podjęło jednak decyzję o przedłużeniu terminów na sporządzenie sprawozdań finansowych także dla sektora prywatnego oraz sektora finansów publicznych. Termin dla firm z sektora prywatnego (z wyłączeniem jednostek sektora finansów publicznych posiadających osobowość prawną i jednostek wymienionych w art. 1 ust. 2 ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym) oraz organizacji non-profit został przedłużony o trzy miesiące, a dla jednostek sektora finansów publicznych o miesiąc.