Organ wydający:
Dyrektor KIS
Data:
2025-06-17
Sygnatura:
0111-KDIB1-3.4010.296.2025.1.DW

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS), w wydanej interpretacji indywidualnej, odniósł się do kluczowych aspektów podatkowego traktowania inwestycji realizowanych w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (PSI). Interpretacja ta rozstrzyga istotne wątpliwości dotyczące momentu nabycia prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) oraz sposobu traktowania przychodów, kosztów i ewentualnych strat w okresie przejściowym, tj. od momentu uzyskania decyzji o wsparciu (DoW) do momentu nabycia prawa do zwolnienia, tj. terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji. Dodatkowo, interpretacja odnosi się do możliwości korzystania z innych ulg podatkowych w tym okresie. Stanowisko organu podatkowego potwierdza, że do momentu upływu terminu zakończenia inwestycji określonego w DoW, podatnik ma możliwość ustalania wyniku podatkowego w ramach nowej inwestycji na zasadach ogólnych.

 

Stan faktyczny

Spółka uzyskała w 2023 r. DoW w oparciu o przepisy ustawy o wspieraniu nowych inwestycji (ustawa WNI). Decyzja ta, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, uprawnia Spółkę do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji.

W ramach nowej inwestycji Spółka dokonuje zakupu maszyn i urządzeń do produkcji i obsługi procesów produkcyjnych. W związku z realizacją nowej inwestycji określonej w otrzymanej DoW Spółka ponosi szereg kosztów stanowiących dla niej koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust 1 ustawy o CIT, związanych z prowadzeniem działalności na terenie określonym w DoW o charakterze pośrednim i bezpośrednim – w konsekwencji, Spółka prowadzi równocześnie działalność inwestycyjną na podstawie DoW oraz pozostałą działalność opodatkowaną.

Wątpliwości Spółki, skierowane do organu podatkowego, dotyczyły trzech kluczowych obszarów:

  1. sposobu traktowania przychodów, kosztów oraz ewentualnej straty w okresie przejściowym, tj. do momentu nabycia prawa do zwolnienia z CIT.
  2. możliwości korzystania z ulg podatkowych przed nabyciem prawa do zwolnienia z CIT.
  3. możliwości korzystania z ulg podatkowych po wyczerpaniu dostępnego limitu zwolnienia przysługującego Spółce na podstawie decyzji o wsparciu.

 

Stanowisko Dyrektora KIS

W zakresie oceny stanowiska prezentowanego przez Spółkę w analizowanej interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS odstąpił od uzasadniania prawnego ww. oceny – uznając tym samym stanowisko Spółki za prawidłowe.

W związku z powyższym, w ramach pytania 1 dotyczącego traktowania przychodów, kosztów i ew. straty w okresie przejściowym (tj. do momentu nabycia prawa do zwolnienia z CIT), należy uznać, że Dyrektor KIS potwierdził stanowisko Spółki, zgodnie z którym do momentu upływu terminu zakończenia inwestycji określonego w DoW, skoro Spółka nie ma możliwości korzystania ze zwolnienia z CIT, to w tym okresie:

a) przychody osiągane z realizacji nowej inwestycji do momentu upływu terminu jej zakończenia określonego w DoW, powinny być traktowane przez Spółkę jako przychody z działalności opodatkowanej Spółki. Oznacza to, że podlegają one opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 7 ustawy o CIT;

b) koszty poniesione na realizację nowej inwestycji w okresie od jej rozpoczęcia do terminu zakończenia inwestycji określonego w DoW, powinny być traktowane przez Spółkę jako koszty uzyskania przychodów w działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych;

c) w przypadku poniesienia straty w ww. okresie, Spółka będzie uprawniona do rozliczenia poniesionej straty w działalności opodatkowanej Spółki.

Tym samym, w okresie od dnia wydania DoW do terminu zakończenia inwestycji określonego w DoW – przychody i koszty wygenerowane z tytułu nowej inwestycji powinny zostać ujęte w ogólnym wyniku Spółki z działalności opodatkowanej, a ewentualna powstała z tego tytułu strata będzie podlegać rozliczeniu w ramach tej działalności.

W odniesieniu do pytania 2 tj. możliwości korzystania z ulg podatkowych przed terminem zakończenia inwestycji, Dyrektor KIS stwierdził, że do momentu nabycia prawa do zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w zw. z § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Rozporządzenie WNI), tj. w okresie w którym Spółka nie będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia podatkowego z CIT na podstawie DoW, Spółka będzie uprawniona do korzystania z ulg podatkowych, o których mowa w art. 18d (ulga B+R), art. 18ea (ulga na prototyp), art. 18eb (ulga prowzrostowa) i art. 38eb (ulga na robotyzację) ustawy o CIT w odniesieniu do całości ponoszonych przez nią kosztów, gdyż te nie będą uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z CIT, ale rozpoznawane jako koszty działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych.

W zakresie pytania 3, dotyczącego możliwości korzystania z ww. ulg podatkowych po wyczerpaniu limitu zwolnienia, interpretacja indywidualna potwierdza, że Spółka także będzie uprawniona do ich stosowania odniesieniu do całości prowadzonej działalności.

 

Komentarz PwC

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS tworzy pozytywną linię interpretacyjną (por. interpretacja indywidualna o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.7.2024.1.PC) dla podatników, potwierdzając, że w okresie przejściowym, tj. do momentu zakończenia realizacji nowej inwestycji, od którego w obecnym stanie prawnym zależne jest nabycie prawa do zwolnienia z CIT, działalność Spółki powinna być traktowana analogicznie, jak pozostała działalność opodatkowana.

W związku z tym, skoro Spółka w okresie przed nabyciem prawa do zwolnienia nie może korzystać z pomocy publicznej polegającej na zwolnieniu dochodu z opodatkowania CIT, to jest ona uprawniona ustalić wynik podatkowy z nowej inwestycji na zasadach ogólnych. W konsekwencji, wcześniejsza działalność Spółki, także ta związana z nową inwestycją, powinna być traktowana analogicznie jak pozostała działalność, a wygenerowane przychody podatkowe oraz poniesione koszty uzyskania przychodów powinny podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Oznacza to również, że ewentualna strata, która może wystąpić w tym okresie, będzie podlegała rozliczeniu w ramach działalności opodatkowanej, co ma bezpośrednie pozytywne przełożenie na proces kalkulacji wyniku podatkowego przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z CIT na podstawie posiadanej DoW.

Wydana interpretacja potwierdza również możliwość maksymalizacji potencjalnych korzyści z dostępnych ulg podatkowych oraz łączenia tych preferencji z działalnością strefową. Należy uznać za pozytywne ugruntowanie dotychczasowej linii interpretacyjnej w zakresie możliwości korzystania z Ulgi B+R przez podatników realizujących nową inwestycję w oparciu o DoW zarówno w okresie przed nabyciem prawa do zwolnienia z CIT, jak i po wyczerpaniu limitu zwolnienia z CIT. Dodatkowo Dyrektor KIS pozytywnie odniósł się do łączenia pozostałych preferencji ulgowych z działalnością w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (w szczególnych przypadkach).

W tym kontekście należy zwrócić szczególną uwagę na możliwość łączenia działalności strefowej z ulgą na robotyzację, co może przełożyć się na dodatkowe korzyści zwłaszcza dla firm produkcyjnych, które w ramach realizacji nowej inwestycji ponoszą koszty związane z zakupem nowych robotów przemysłowych. Komentowana interpretacja potwierdza, że skoro w obecnym brzmieniu Rozporządzenia WNI prawo do zwolnienia z CIT podatnik nabywa dopiero po zakończeniu inwestycji określonej w DoW, to w okresie jej realizacji Spółka ma prawo skorzystać z ww. preferencji w zakresie nabycia nowych robotów przemysłowych.

Dodatkowo, należy wskazać na kształtującą się pozytywną linię orzeczniczą sądów administracyjnych w kontekście możliwości zastosowania jednorazowego odliczenia kosztów poniesionych na robotyzację (tak m.in. komentowany przez nas wyrok WSA w Łodzi z 9 stycznia 2025 r., sygn. I SA/Łd 713/24 oraz wyrok WSA w Poznaniu z 10 czerwca 2025 r., sygn. I SA/Po 167/25). Zgodnie z ich rozstrzygnięciem przepis art. 38eb ustawy o CIT jasno określa możliwość jednorazowego odliczenia 50% kosztów zakupu w roku nabycia, bez związku z amortyzacją jako środków trwałych.

Końcowo warto podkreślić, że Spółka realizując zakup nowego robota przemysłowego może jednocześnie spełnić jedno z obligatoryjnych kryteriów jakościowych określonych w DoW, dotyczące nabycia w ramach nowej inwestycji robota przemysłowego.

Planując realizację nowej inwestycji w ramach Polskiej Strefy Inwestycji warto wziąć pod uwagę możliwość wykorzystania innych dostępnych ulg podatkowych. W przypadku zainteresowania Państwa tematem zapraszamy do kontaktu.