Organ wydający:
Dyrektor KIS
Data:
2022-08-25
Sygnatura:
0111-KDIB2-1.4010.305.2022.2.AR
Od 1 stycznia 2022 podatnicy mają możliwość skorzystania z dodatkowego odliczenia w ramach mechanizmu podatkowego opisanego w art. 38eb (“ulga na robotyzację”) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (“updop”). Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2022 roku, może mieć kluczowe znaczenie dla podatników rozważających skorzystanie z ulgi na robotyzację.

 

Wnioskodawca wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ( “Dyrektor KIS”) z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej z zakresu ulgi na robotyzację. Jednym z pytań Spółki było “czy wydatki wskazane przez Wnioskodawcę mieszczą się w katalogu wskazanym w art. 38eb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą być odliczone od podstawy opodatkowania jednorazowo mimo, iż spełniają jednocześnie definicję środków trwałych?”.

W przywołanej interpretacji Spółka wskazała, iż planuje nabyć fabrycznie nowego robota przemysłowego, a wydatki związane z zakupem kwalifikują się do katalogu kosztów wskazanych w art. 38eb ust. 2 updop. Zdaniem Spółki, w ramach ulgi na robotyzację, ma ona prawo do jednorazowego odliczenia 50% kosztów nabycia robota wraz z urządzeniami peryferyjnymi, bez względu na to czy robot będzie amortyzowany wg właściwej stawki amortyzacji. Wnioskodawca stwierdził, że “nie bez przyczyny ustawodawca wskazał co należy rozumieć pod pojęciem kosztów uzyskania przychodu - art. 38eb ust. 2 updop. Zatem odliczeniu podlega koszt nabycia fabrycznie nowego robota przemysłowego oraz innych wydatków wskazanych w art. 38eb ust. 2 updop”.

Z takim stanowiskiem zgodził się Dyrektor KIS, potwierdzając, że podatnik w ramach ulgi na robotyzację, uprawniony jest do jednorazowego odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków związanych z zakupem robota przemysłowego, a ponadto ma prawo do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, tj. przez odpisy amortyzacyjne. 

 

Komentarz PwC

Możliwość jednorazowego odliczenia 50% kosztów poniesionych na robotyzację z całą pewnością jest korzystna dla podatników. Nie muszą bowiem czekać, kilku lat, aby stopniowo - w ślad za odpisami amortyzacyjnymi od robota - rozliczać ulgę.

Dyrektor KIS, w omawianej interpretacji, nie odniósł się w żaden sposób do zasadności jednorazowego odliczenia 50% kosztów w ramach ulgi na robotyzację. W interpretacji wskazana została jedynie poprawność stanowiska Spółki w zakresie kwalifikowalności kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, zgodnie z art. 38eb ust. 2 updop. Jest to kluczowe z uwagi na fakt, że jednorazowe odliczenie nie wynika wprost z przepisów.

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 updop, w ramach ulgi na robotyzację możliwe jest odliczenie maksymalnie 50% kosztów uzyskania przychodu poniesionych na robotyzację. Zgodnie z ogólnie przyjętą praktyką i brzmieniem art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.Stosownie do art. 15 ust. 6 updop, “Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.” 

Biorąc zatem pod uwagę obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, tym bardziej należy stwierdzić, że przepis dot. ulgi na robotyzację pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% wydatków poniesionych na robotyzację w momencie, gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop, czyli w przypadku robotów przemysłowych zasadniczo poprzez odpisy amortyzacyjne. Ponadto, za tym stanowiskiem przemawiają dotychczas wydane przez Dyrektora KIS interpretacje indywidualne t.j.:

  • Interpretacja z dnia 16 sierpnia 2022 r., (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.129.2022.2.AW);
  • Interpretacja z dnia 31 sierpnia 2022 r., (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW).

Tak odmienne stanowiska, mogą stanowić problem dla podatników chcących skorzystać z ulgi na robotyzację.

Podejście kasowe, jakkolwiek w naszej ocenie nie wynikające wprost z przepisów, jest niewątpliwie atrakcyjniejsze dla podatników, gdyż stanowi natychmiastową i realną zachętę do nabywania robotów. Wydaje się, że takie też w zamyśle autorów przepisów miał być cel nowej ulgi, który jakby nie było poprzez  rozbicie ulgi na wiele lat w podejściu memoriałowym nie jest realizowany. Z naszych obserwacji wynika bowiem, że rozbita na wiele lat ulga, nie stanowi wystarczającej zachęty do inwestycji w robotyzację.

W tym kontekście, w naszej ocenie, dopóki nie ustabilizuje się dominująca linia interpretacyjna w tym zakresie, podatnicy rozważający skorzystanie z ulgi na robotyzację powinni wystąpić z własnym stanowiskiem do Dyrektora KIS pytając o właściwy moment odliczenia ulgi. 

Na bieżąco monitorujemy kwestie związane z ulgą na robotyzację. W razie pytań zapraszamy do kontaktu.