Organ wydający:
Dyrektor KIS
Data:
2022-08-16
Sygnatura:
0111-KDIB1-2.4010.129.2022.2.AW
Podatnicy, którzy dokonują odpisów amortyzacyjnych od robotów przemysłowych nabytych przed dniem 1 stycznia 2022 roku mogą korzystać z tzw. ulgi na robotyzację. Także opłaty wynikające z umów leasingu finansowego zawartych przed dniem 1 stycznia 2022 roku, mogą być rozliczane w ramach tej ulgi. 

 

Stan faktyczny

Wnioskodawca (będący spółką akcyjną oraz podatnikiem CIT) złożył do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: “Dyrektor KIS”) wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie tzw. ulgi na robotyzację. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja wysokiej jakości odkuwek matrycowych kutych na gorąco, stalowych, przeznaczonych przede wszystkim dla motoryzacji, a także dla górnictwa, kolejnictwa, przemysłu maszynowego i lotnictwa.

Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca nabył fabrycznie nowe roboty przemysłowe maszyny, urządzenia oraz wartości niematerialne i prawne o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT. Nabyte aktywa, zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed dniem 1 stycznia 2022 r. 

Jednocześnie, Wnioskodawca zawarł także umowy leasingu finansowego, których przedmiotem były fabrycznie nowe roboty przemysłowe oraz inne środki trwałe wymienione w art. 38eb ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT. Zgodnie z zawartymi umowami, po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych. 

Wnioskodawca rozlicza odpisy amortyzacyjne od ww. aktywów oraz opłaty wynikające z umów leasingu jako koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

W tak przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca zapytał Dyrektora KIS o możliwość skorzystania z ulgi na robotyzację w odniesieniu do równowartości 50% odpisów amortyzacyjnych od nabytych aktywów dokonanych w latach 2022-2026 w sytuacji, gdzie zostały one wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych przed dniem 1 stycznia 2022 roku. Ponadto, Wnioskodawca zapytał także o możliwość skorzystania z ulgi na robotyzację w odniesieniu do opłat wynikających z umów leasingu finansowego zawartych przed dniem 1 stycznia 2022 roku. 

W uzasadnieniu swojego stanowiska, Wnioskodawca wskazał, że przepisy ustawy o CIT regulujące ulgę na robotyzację wprost wskazują, że ulga ta dotyczy kosztów poniesionych w latach 2022-2026. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że aktywa nabyte przez Wnioskodawcę stanowią środki trwałe od których dokonywane są odpisy amortyzacyjne, to - z uwagi na przepisy ustawy o CIT - kosztem uzyskania przychodów będą właśnie odpisy amortyzacyjne dokonywane na zasadach wynikających z odpowiednich przepisów ustawy o CIT. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że środki trwałe zostały nabyte i wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych przed dniem 1 stycznia 2022 roku, istotne jest jedynie kiedy podatnik rozpoznaje wydatki poniesione na robotyzację jako koszty uzyskania przychodów. 

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, również 50% opłat wynikających z umów leasingu finansowego zawartych przed dniem 1 stycznia 2022 roku, ponoszone przez Wnioskodawcę w latach 2022-2026 może być odliczone od podstawy opodatkowania w ramach ulgi na robotyzację. 

Z takim stanowiskiem zgodził się Dyrektor KIS, potwierdzając że Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z ulgi na robotyzację w zakresie 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych w latach 2022-2026 w odniesieniu do środków trwałych nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przed dniem 1 stycznia 2022 roku. Ponadto, Wnioskodawca jest także uprawniony do skorzystania z ulgi na robotyzację w odniesieniu do opłat wynikających z umów leasingu finansowego, których przedmiotem są środki trwałe, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT. 

 

Komentarz  PwC

Zgodnie z art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT, odliczenie w ramach ulgi na robotyzację ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. 

Uwzględniając literalne brzmienie przepisów, należy zatem zauważyć, że ustawodawca wprost odniósł się do pojęcia poniesienia kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli zatem przepisy ustawy o CIT wskazują, że w przypadku środków trwałych kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne dokonywane na zasadach wynikających z ustawy (art. 15 ust. 6 ustawy o CIT), to należy zgodzić się z Wnioskodawcą i Dyrektorem KIS, że z perspektywy ulgi na robotyzację istotny jest moment ujęcia kosztów poniesionych na robotyzację jako kosztów uzyskania przychodów. 

W tym kontekście nie ma znaczenia fakt, że dany środek trwały został nabyty przed dniem 1 stycznia 2022 roku, a istotne jest, żeby odpisy amortyzacyjne czy opłaty wynikające z leasingu finansowego były ponoszone w latach 2022-2026. Oczywiście, nabyte (bądź leasingowane) przez podatnika środki trwałe muszą być fabrycznie nowe.

Należy pozytywnie odnieść się do stanowiska prezentowanego przez Dyrektora KIS. Zasadniczo bowiem na przepisy dotyczące ulgi na robotyzację należy spojrzeć przede wszystkim z perspektywy celowościowej. Głównym celem wprowadzonych przepisów jest bowiem wspieranie działań podatników ukierunkowanych na automatyzację i unowocześnianie procesów produkcyjnych. Tym samym, pogląd przyjęty przez Dyrektora KIS jest korzystny dla podatników, w tym dla tych którzy dokonali inwestycji w roboty przemysłowe przed wejście ulgi w życie, tj. i wprowadzili go do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych oraz prawnych przed dniem 1 stycznia 2022 roku. 

Warto również wskazać, że w innej interpretacji (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.318.2022.2.DP) Dyrektor KIS potwierdził, że także w sytuacji, w której podatnik zapłacił zaliczkę na poczet nabywanego urządzenia (np. robota przemysłowego) jeszcze w 2021 roku, ulga na robotyzację także znajdzie zastosowanie. 

Mając na uwadze korzystne dla podatników stanowisko Dyrektora KIS zasadna może być weryfikacja czy nabyte przez nich w przeszłości roboty przemysłowe bądź inne urządzenia wskazane w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT, nie uprawniają ich do skorzystania z ulgi na robotyzację.