W dniu 25 czerwca opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę o zmianie ustawy o CIT, ustawy o VAT, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw implementującej do polskiego porządku prawnego m.in. dyrektywę ATAD 2.
Istota dyrektywy ATAD 2
Celem Dyrektywy ATAD 2 jest przeciwdziałanie powstawaniu rozbieżności hybrydowych, a więc sytuacji, w których - ze względu na różnice w traktowaniu podmiotu lub instrumentu na gruncie podatkowym przez różne jurysdykcje - dochodzi do odliczenia bez opodatkowania lub podwójnego odliczenia. ATAD 2 adresuje również kwestię rozbieżności wynikających z odmiennej kwalifikacji stałego zakładu oraz podwójnej rezydencji podatkowej.
Rozbieżności hybrydowe
Dyrektywa ATAD II przewiduje szereg reguł mających na celu przeciwdziałanie skutkom powstania rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych, a tym samym - uszczelnienie systemu podatków dochodowych.
Projekt ustawy implementujący dyrektywę ATAD 2 do polskiego porządku prawnego przewiduje m.in. regulację, zgodnie z którą płatnikowi podatku CIT w Polsce nie będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów podlegających odliczeniu bez opodatkowania przy łącznym spełnieniu następujących warunków:
- odliczenie bez opodatkowania zostało dokonane przez podmioty powiązane lub w ramach uzgodnienia strukturalnego,
- odliczenie bez opodatkowania wystąpiło w jednym z przypadków wskazanych w art. 16p ust. 1 pkt 1 oraz
- Rzeczpospolita Polska jest państwem płatnika.
Ponadto, podatnikowi CIT nie będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów podlegających podwójnemu odliczeniu, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:
- podwójne odliczenie zostanie dokonane przez podmioty powiązane lub w ramach uzgodnienia strukturalnego oraz
- Rzeczpospolita Polska będzie państwem płatnika lub inwestora.
W sytuacji zaś, gdy rozbieżność w kwalifikacji struktur hybrydowych dotyczyć będzie niepodlegającego opodatkowaniu CIT dochodu zagranicznego zakładu podatnika będącego polskim rezydentem podatkowym, wówczas do dochodów tego podatnika konieczne będzie zaliczenie dochodów, które byłyby przypisane do zagranicznego zakładu, gdyby rozbieżność hybrydowa nie wystąpiła.
Ciekawym przepisem jest również art. 16s dotyczący hybrydowej transakcji skutkującej uzyskaniem przez więcej niż jeden podmiot ulgi podatkowej dotyczącej podatku pobieranego u źródła od świadczeń z tytułu przeniesionego instrumentu finansowego. W takiej sytuacji podatnik będący polskim rezydentem podatkowym będzie uprawniony do skorzystania z ulgi podatkowej proporcjonalnie do dochodu podlegającego opodatkowaniu związanego z takim świadczeniem.
Termin wejścia w życie nowych regulacji
Początkowo projektowana ustawa miała wejść w życie z początkiem kwietnia 2020 r. Obecnie przewiduje się, że nowe regulacje wejdą w życie z dniem 1 lipca 2020 r., z wyjątkiem:
- art. 8, który wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy (zmiany w Tarczy Antykryzysowej 1.0) oraz
- art. 1 (struktury hybrydowe), art. 4 i art. 9, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.