Czym jest BDO?
BDO to zintegrowany system elektroniczny służący gromadzeniu i monitorowaniu informacji o wprowadzanych na rynek produktach, opakowaniach oraz prowadzonej gospodarce odpadami. Jego celem jest kontrola nad obiegiem i gospodarowaniem odpadów. Nadzór administracyjny nad działaniem BDO sprawuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, natomiast bieżąca obsługa leży po stronie marszałków poszczególnych województw.
Obowiązki przedsiębiorców wprowadzających oleje i preparaty smarowe w BDO
Do realizacji obowiązków w BDO są zobowiązani przedsiębiorcy wprowadzające określone rodzaje olejów i/lub preparatów smarowych na teren Polski. Katalog produktów, wobec których istnieją obowiązki BDO, jest określony zgodnie z kodami PKWiU w ramach załącznika nr 4a do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Do obowiązków tych należy przede wszystkim:
1. Rejestracja w BDO:
Przedsiębiorca prowadzący działalność polegającą na wytwarzaniu, imporcie lub wewnątrzwspólnotowym nabyciu olejów lub preparatów smarowych powinien zarejestrować się w BDO. Nadany podczas rejestracji indywidualny numer BDO Spółki, powinien być każdorazowo umieszczony na dokumentach związanych z realizowaną działalnością np. fakturach, paragonach fiskalnych.
2. Prowadzenie ewidencji:
Przedsiębiorca wprowadzający oleje i preparaty smarowe na teren kraju zobowiązany jest do regularnego prowadzenia ewidencji masy wprowadzonych na rynek krajowy produktów i powstałych z nich odpadów. Dotyczy to wszystkich niekomunalnych odpadów powstałych podczas działalności, w tym również zużytych olejów i smarów.
3. Osiąganie poziomów recyklingu i uiszczanie opłaty produktowej
Przedsiębiorcy, którzy podlegają wpisowi do Rejestru BDO, mają obowiązek zapewnić recykling odpadów powstałych w wyniku prowadzonej przez nich działalności. Jeśli przedsiębiorca nie zrealizuje tego obowiązku, czyli jeśli nie osiągnie określonego dla danej kategorii odpadów poziomu recyklingu, musi wnieść tzw. opłatę produktową.
4. Raportowanie:
Co roku, przedsiębiorca powinien składać raporty dotyczące ilości i rodzaju wprowadzonych do obrotu produktów i opakowań, wytworzonych odpadów oraz sposobu gospodarowania odpadami. Raporty te powinny być złożone do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.
Sankcje za niewypełnienie obowiązków
Brak rejestracji w BDO, brak numeru BDO na dokumentach, nieprowadzenie ewidencji lub niezłożenie raportów może skutkować nałożeniem wysokich kar finansowych. Administracyjna kara pieniężna może wynieść od 5000 zł do 1 mln zł, w zależności od rodzaju i wielkości naruszeń. W uzasadnionych przypadkach przewiduje się również możliwość zastosowania kary w postaci aresztu.
Inne obowiązki
Nie zapomnij, że oprócz BDO, istnieją także inne obowiązki związane z wprowadzaniem olejów i smarów na rynek: