W wykazie prac legislacyjnych zostały opublikowane założenia do zmian w systemie monitorowania przewozu towarów SENT. Kluczową zmianą jest objęcie wspomnianym systemem betonu towarowego i konfekcji betonowej. Zdaniem Ministerstwa Finansów, na podstawie danych z JPK_VAT w obszarze tego towaru zadziały się pewne nieprawidłowości związane z brakiem uiszczania podatków i stąd ta decyzja.
Inne proponowane zmiany to objęcie systemem SENT przewozu towaru:
- w celu wykonania na nim usług lub czasowego używania (np. w celu konfekcjonowania),
- przemieszczanego pomiędzy magazynami jednego podmiotu (w ramach aktualnie funkcjonującego, tzw. przesunięcia międzymagazynowego),
- będącego przedmiotem zwrotu (towar nie został przyjęty, jest reklamowany).
Proponuje się szersze wykorzystanie danych zgromadzonych w Bazie Danych o Odpadach przez organy podatkowe oraz danych zgromadzonych w SENT przez organy ochrony środowiska oraz ministra rolnictwa.
Nie da się ukryć, że takie działania MF-u związane są ze wzrostem szarej strefy w ostatnich latach i zapewne są to działania wyłącznie początkowe. SENT sprawdził się jako narzędzie do zwalczania przestępczości podatkowej.
Planowane przyjęcie tego projektu to IV kwartał 2024 r., co w praktyce oznacza że jeżeli zmiany zostaną przyjęte w październiku/listopadzie to całkiem realne jest, że wejdą one w życie od 1 stycznia 2025 r.