Organ wydający:
WSA Łódź
Data:
2020-03-12
Sygnatura:
I SA/Łd 837/19
Przepisy podatkowe nie określają w ogóle zasad kalkulowania wysokości zwolnienia wyłącznie w oparciu o dochód osiągnięty w ramach nowej inwestycji. Dla uzasadnienia swoich racji organ odwołał się do treści § 5 Rozporządzenia RM z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji. Należy jednak zauważyć, że przepis ten reguluje sposób w jaki powinna zostać ustalona maksymalna wysokość pomocy publicznej, nie określa natomiast zakresu zwolnienia podatkowego, tj. tego czy zwolnieniu podlega cały dochód, czy też tylko jego część. Ponadto, przepisy podstawowe nie mogą decydować o zakresie obciążenia podatkiem dochodowym.

 

W wydanym 12 marca 2020 r. wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi potwierdził coraz bardziej utrwalającą się linię orzeczniczą opartą na językowej wykładni przepisów w temacie zakresu zwolnienia podatkowego w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) i stając po stronie podatnika uchylił negatywną interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Przedmiotem sporu było pytanie czy podatnik, który z tytułu realizacji nowej inwestycji uzyskał Decyzję o wsparciu może korzystać z wynikającego z niej zwolnienia podatkowego względem:

  1. wszystkich dochodów uzyskanych z działalności wskazanej w Decyzji prowadzonej na terenie w niej wskazanym, czy
  2. wyłącznie dochodów uzyskanych z nowej inwestycji, która była przedmiotem Decyzji o wsparciu

Powyższa kwestia jest przedmiotem licznych sporów od kwietnia 2019 r., kiedy to Dyrektor KIS zakwestionował ugruntowaną wcześniej linię interpretacyjną i orzeczniczą stwierdzając, iż skoro celem Polskiej Strefy Inwestycji jest wspieranie konkretnej inwestycji wskazanej w Decyzji o wsparciu, to nie na podstaw do stosowania zwolnienia podatkowego w stosunku do dochodów nie wygenerowanych z innych źródeł.

Potwierdzeniem restrykcyjnego podejścia organów skarbowych był wydanie przez Ministerstwo Finansów w październiku 2019 r. interpretacji ogólnej w której możliwość zwolnienia z opodatkowania wszystkich dochodów uzyskanych z działalności wskazanych w Decyzji na terenie w niej wskazanym uzależniono od rodzaju inwestycji oraz występowania ścisłych powiązań między nowymi, a istniejącymi wcześniej składnikami majątku. Podobne wnioski wynikają również z Objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów wydanych 9 marca 2020 r.

Takie stanowisko rodzi szereg problemów, nie tylko w zakresie praktycznego zastosowania z uwagi na trudności w wiarygodnym wydzieleniu dochodu wygenerowanego dzięki nowej inwestycji od pozostałych dochodów. Przede wszystkim zdecydowanie wykracza ono poza językowe brzmienie przepisów o CIT.

Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisów zwolnieniu podlegają dochody spełniające łącznie dwa warunki tj. zostały wygenerowane na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu oraz z działalności wymienionej w treści tej Decyzji. Brak jest zatem podstaw prawnych do zawężania zakresu zwolnienia wyłącznie do dochodów uzyskanych z nowej inwestycji, która była przedmiotem Decyzji.

Wyraźnie dostrzegają to Wojewódzkie Sądy Administracyjne stając w swoich orzeczeniach po stronie podatników, analogicznie jak WSA w Łodzi w omawianym wyroku. Niemniej jednak, ostateczne rozstrzygnięcie sporu przyniesie prawdopodobnie dopiero wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, bo jak dotąd KIS odwołuje się od niekorzystnych dla siebie orzeczeń.