- Organ wydający:
- NSA
- Data:
- 2022-10-10
- Sygnatura:
- III FPS 2/22
10 października 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów podjął uchwałę sygn. III FPS 2/22, w której stwierdził, że związek techniczno-użytkowy między gazociągiem a stacjami i punktami redukcyjno-pomiarowymi gazu przesądza o tym, że elementy te (tj. stacje i punkty redukcyjno-pomiarowe gazu) również są budowlami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.
Dotychczasowe orzecznictwo
Temat konieczności opodatkowywania elementów sieci takich jak stacje/punkty redukcyjno-pomiarowe gazu od wielu lat wzbudza wątpliwości. Mogłoby się wydawać, że w orzecznictwie zaczął przeważać pozytywny dla podatników pogląd o tym, że tego typu obiekty nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości (np. wyroki NSA z 27 marca 2017 r., II FSK 311/15; z 18 marca 2021 r., III FSK 2838/21 i III FSK 2651/21; z dnia 4 marca 2021 r., III FSK 2491/21). Jednak w ostatnim czasie pojawia się coraz więcej wyroków, w których wyrażany jest pogląd o tym, że urządzenia takie jak stacje/punkty redukcyjno-pomiarowe gazu tworzą z siecią gazową całość techniczno-użytkową, więc budowlą podlegającą opodatkowaniu jest nie tylko sieć gazowa, ale również stacje/punkty redukcyjno-pomiarowe gazu (np. wyroki NSA: z 11 maja 2022 r., III FSK 1222/21; z 26 kwietnia 2022 r., III FSK 3797/21). W Uchwale NSA potwierdził ten negatywny dla podatników pogląd.
Stan prawny, którego dotyczy Uchwała
Warto zaznaczyć, że Uchwała dotyczy stanu prawnego sprzed 28.06.2015, tj. gdy definicja obiektu budowlanego w zakresie budowli odwoływała się do związku techniczno-użytkowego, czyli kwestii, która w ocenie NSA determinuje kwalifikację wszystkich elementów sieci gazowej do kategorii budowli podlegającej opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. W obecnym stanie prawnym przepisy nie odwołują się już do związku techniczno-użytkowego. Zobowiązania w podatku od nieruchomości wynikające z brzmienia przepisów sprzed opisanej zmiany co do zasady przedawniły się z końcem 2020 r.
Konsekwencje Uchwały
Na ten moment uzasadnienie pisemne Uchwały nie zostało jeszcze wydane. Wobec tego trudno przewidzieć czy Uchwała ma wymiar jedynie historyczny, czy też dostarczy organom podatkowym nowych argumentów przy dochodzeniu potencjalnych zaległości z tytułu braku opodatkowania obiektów, które przez wielu podatników mogły nie być dotąd traktowane jako przedmiot opodatkowania.
Pomimo że Uchwała została wydana w sprawie dotyczącej elementów sieci gazowej, to nie ulega wątpliwości, że w dobie panującego kryzysu może zachęcić władze lokalne (które są organami podatkowymi w sprawach podatku od nieruchomości) do bardziej szczegółowej weryfikacji stosowanego przez podatników podejścia do opodatkowania wszelkich sieci, w tym elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, ciepłowniczych czy wodociągowych.