Organ wydający:
Dyrektor KIS
Data:
2022-12-29
Sygnatura:
0114-KDIP2-1.4010.73.2022.4.MW/KS
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (“DKIS”) wydał przełomową interpretację indywidualną w przedmiocie skorzystania z ulgi na robotyzację ("Ulga"). Interpretacja z dnia 29 grudnia 2022 roku może mieć mieć istotne znaczenie w kontekście podjęcia decyzji o skorzystaniu z Ulgi na robotyzację przy nabyciu przez podatnika maszyny z wykorzystaniem umowy leasingu zwrotnego.

 

Spółka wystąpiła do DKIS z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie możliwości skorzystania z Ulgi na robotyzację w stosunku do nabytych fabrycznie nowych stanowisk do paletyzacji wraz z oprogramowaniem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania robotów przemysłowych (“Roboty”). Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka podjęła decyzję o zakupie Robotów w celu zwiększenia parku maszynowego. Jako jedną z opcji finansowania zakupionych Robotów, Spółka rozważa sprzedaż Robotów na rzecz podmiotu zawierającego umowy leasingu (“Leasingodawca”), wraz z oprogramowaniem, a następnie na mocy umowy leasingu, ponownie nabędzie Roboty, tym samym umowa leasingu będzie miała charakter leasingu zwrotnego. Po upływie okresu umowy, leasingodawca przeniesie na Spółkę własność tych Robotów. 

DKIS uznał, że wtórne nabycie Robotów w formie leasingu zwrotnego będzie stanowiło trzy odrębne zdarzenia gospodarcze, a w konsekwencji nie zostanie spełniony warunek z art. 38eb ust. 2 pkt 1, mianowicie Roboty, z uwagi na ponowne nabycie w ramach umowy leasingu, nie będą już fabrycznie nowe. DKIS wskazuje, że sposób działania Spółki, poprzez zbycie poszczególnych Robotów na rzecz Leasingodawcy, a następnie zawarcie umowy na korzystanie z nich na podstawie umowy leasingu zwrotnego pozbawia Roboty szczególnej cechy “fabrycznej nowości”.

 

Komentarz PwC

W naszej ocenie stanowisko przedstawione przez DKIS należy uznać za nieprawidłowe. W powyższej sytuacji, przedmiotem analizy powinien być w szczególności stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe. Sytuacja, w której podmiot zbywa zakupione fabrycznie nowe ŚT na rzecz podmiotu zawierającego umowy leasingu, a następnie ponownie nabywa te same Roboty na mocy umowy leasingu zwrotnego, gdzie prawo własności tych Robotów zostaje, wraz z końcem umowy, przeniesione na Spółkę. W praktyce, powyższe działanie ma jedynie charakter formalny, ze względu na fakt, iż nabyte Roboty najczęściej są bezpośrednio transportowane do pierwotnej lokalizacji i tam też montowane oraz instalowane, a tym samym dalej spełniają warunek posiadania cechy “fabrycznej nowości”. Cała operacja, wykonana przez Spółkę, ma na celu jedynie optymalizację finansową poprzez rozłożenie kosztów w czasie.

Ponadto, możliwość uwzględnienia opłat leasingowych, w których to odpisów amortyzujących dokonuje podmiot korzystający z Robotów przemysłowych, jest wprost uwzględniona w przepisach Ulgi na robotyzację. 

W związku z powyższym, w naszej opinii DKIS błędnie zinterpretował przepisy Ulgi na robotyzację, a tym samym Spółka powinna wystąpić ze skargą do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z opisaną powyżej Ulgą, a w przypadku jakichkolwiek pytań do kontaktu z nami.