Organ wydający:
Dyrektor KIS
Data:
2021-06-11
Sygnatura:
0114-KDIP2-2.4010.46.2021.1.AS
Wydatki na usługi okołotransakcyjne, mogą być uznane za pośredni koszt uzyskania przychodu w CIT, który potrącalny jest jednorazowo w dacie jego poniesienia.

 

Sprawa dotyczyła spółki, która zamierzała nabyć większościowe pakiety udziałów w innych spółkach sektora. W związku z transakcją, wnioskodawca poniósł koszty bezpośrednio związane z nabyciem udziałów, takie jak na przykład koszty nabycia akcji, koszty notarialne oraz koszty podatku od czynności cywilnoprawnych od nabycia akcji. Oprócz tego, spółka poniosła również koszty okołotransakcyjne, których celem było zrealizowanie transakcji w jak najbardziej efektywny i bezpieczny sposób, pod względem czasowym, pieniężnym i prawnym. Wszystkie wydatki związane z usługami okołotransakcyjnymi udokumentowane były odpowiednimi fakturami VAT.

W związku z tym spółka zadała następujące pytanie:

  • Czy opisane w treści wniosku koszty okołotransakcyjne związane z transakcjami nabycia akcji (udziałów) spółek stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów wnioskodawcy potrącalne w dacie ich poniesienia − zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 4d u.p.d.o.p.?

Spółka uważa, że koszty okołotransakcyjne stanowić będą koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o CIT, gdyż koszt ten poniesiony jest w związku z zakupem akcji. Dzięki temu spółka będzie mogła zwiększyć swój udział w rynku, ograniczyć koszty prowadzenia swojej działalności oraz zwiększyć swoje zdolności inwestycyjne. Wydatki te poniesione są w związku z całokształtem działalności gospodarczej w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

W ocenie wnioskodawcy, poniesione wydatki okołotransakcyjne powinny być uznane za koszty pośrednie, gdyż pozwalają one na przeprowadzenie transakcji w sposób najbezpieczniejszy oraz najkorzystniejszy dla podatnika. Mają one więc charakter ogólny i są związane z nabyciem akcji w sposób pośredni, gdyż nie są one niezbędne do przeprowadzenia transakcji. W związku z tym, jako pośredni koszt uzyskania przychodu, powinien być on potrącony jednorazowo w dacie jego poniesienia.

Wnioskodawca poparł swoje stanowisko innymi interpretacjami o sygnaturach 1462-IPPB3.4510.1.2017.1.MC, IBPB-1-1/4510-189/15/EN, ITPB3/423-619/13/MK i IPTPB3/423-230/13-2/GG, które dotyczyły podobnych stanów faktycznych.

Organ uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe i jednocześnie odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.