Organ wydający:
Dyrektor KIS
Data:
2024-08-23
Sygnatura:
0111-KDIB1-3.4010.324.2024.1.JG
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że zarówno wzrost przychodów ze sprzedaży dotychczas oferowanych produktów, jak i osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, uprawnia podatników do skorzystania z ulgi na ekspansję. 

 

Okoliczności sprawy

Podatnik (Spółka, Wnioskodawca, Podatnik) złożył do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS, Organ) wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ulgi na ekspansję, o której mowa w art. 18eb ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT). Spółka, w celu zwiększenia efektywności produkcji i sprzedaży, prowadzi działalność badawczo-rozwojową, mając na celu zarówno wprowadzenie na rynek nowych produktów, jak i zmianę istniejących.

Spółka, poprzez działania marketingowe takie jak reklamy telewizyjne, banery, ulotki czy kampanie internetowe, stara się zwiększyć sprzedaż zarówno istniejących, jak i nowych produktów, ponosząc przy tym różnorodne wydatki promocyjne. W obliczu tych działań, Spółka zamierza skorzystać z ulgi na ekspansję pod warunkiem, że zwiększy swoje przychody ze sprzedaży.

Spółka w treści wniosku podkreśliła, że zgodnie z art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT podatnik może skorzystać z odliczenia, jeśli w ciągu dwóch kolejnych lat zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia kosztów marketingowych, lub osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Przedmiotem wątpliwości wnioskodawcy był sposób interpretacji normy zawartej w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT. W szczególności Spółka zastanawiała się, czy wystarczające jest osiągnięcie jakiegokolwiek przychodu ze sprzedaży nowych produktów, bez względu na ich poziom oraz w którym kraju są oferowane, aby uznać warunek za spełniony. Dodatkowo podatnik miał wątpliwości, czy wzrost przychodów ze sprzedaży produktów, które były już wcześniej oferowane, chociażby w jednym z dwóch kolejnych lat podatkowych również uprawnia do skorzystania z ulgi.

Zdaniem wnioskodawcy zarówno osiągnięcie przychodu ze sprzedaży nowych produktów, jak i wzrost przychodów z dotychczas oferowanych produktów uprawnia do skorzystania z ulgi. Organ potwierdził, że samo zwiększenie przychodów ze sprzedaży chociażby w jednym z dwóch kolejnych lat podatkowych, nawet bez wprowadzania nowych produktów, jest wystarczające, aby spełnić warunki ulgi na ekspansję.

 

Stanowisko Organu

DKIS w pełni zaaprobował stanowisko Wnioskodawcy, uznając, że spełnienie któregokolwiek z warunków wskazanych w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT daje podatnikowi prawo do skorzystania z ulgi na ekspansję. W szczególności, Organ potwierdził, że osiągnięcie przychodu ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, bez względu na jego wysokość oraz kraj sprzedaży, spełnia wymogi ustawowe.

Ponadto, Organ zaaprobował stanowisko, zgodnie z którym w przypadku wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów już oferowanych chociażby w jednym z dwóch kolejnych lat podatkowych, Wnioskodawca również ma prawo do skorzystania z ulgi. Ostatecznie, zarówno wzrost przychodów ze sprzedaży dotychczasowych produktów, jak i osiągnięcie przychodów ze sprzedaży nowych produktów uprawnia Spółkę do odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.

 

Komentarz PwC

Stanowisko wnioskodawcy, zaaprobowane przez DKIS opiera się na przekonaniu, że wzrost przychodów ze sprzedaży produktów – bez względu na to, czy dotyczy produktów dotychczas oferowanych, czy nowych – uprawnia do skorzystania z ulgi na ekspansję. 

W naszej opinii, stanowisko Organu wyrażone w omawianej interpretacji indywidualnej, jest zgodne z brzmieniem przepisu art. 18eb ustawy o CIT. Przepis ten jasno wskazuje, że kluczowym kryterium jest wzrost przychodów. Ustawodawca w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT rozróżnia przy tym, że spełnieniem warunku skorzystania z ulgi na ekspansję jest wzrost przychodów ze sprzedaży produktów już oferowanych, przychód z produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów nieoferowanych w danym kraju. Spełnienie jednego z tych warunków uprawnia do skorzystania z ulgi. 

Rozumienie pojęcia wzrostu przychodów, przedstawione w niniejszej interpretacji jest naszym zdaniem również zgodne z intencją ustawodawcy, który przewidział ulgę jako wsparcie dla przedsiębiorstw rozwijających swoją działalność. Ponadto potwierdzono, że w przypadku produktów już oferowanych przez podatnika, wymagany wzrost przychodów ze sprzedaży może nastąpić w jednym z dwóch kolejnych lat podatkowych (nie jest konieczne coroczne osiągnięcie wzrostu przychodów). To podejście pozwala przedsiębiorstwom, które zwiększają swoją efektywność sprzedaży, korzystać z preferencji podatkowych w szerszym zakresie.