- Organ wydający:
- Dyrektor KIS
- Data:
- 2020-03-27
- Sygnatura:
- IBPB-1-3/4510-544/16-11/APO
Sprzedaż produktów wytwarzanych w części z półfabrykatów, w Specjalnej Strefie Ekonomicznej będzie korzystać ze zwolnienia z CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Sprawa dotyczyła spółki, która planowała rozpoczęcie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej w zakresie produkcji i magazynowania produktów (działalność produkcyjna, handlowa i usługowa), na co uzyskała stosowne zezwolenie. W związku z jej rozpoczęciem, spółka zobowiązała się do poniesienia wydatków inwestycyjnych na terenie strefy, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów.
Działalność spółki skupia się na produkcji i sprzedaży obuwia oraz ich handlem w postaci towarów. spółka planowała przeniesienie całej swojej działalności na teren SSE, gdzie wszyscy pracownicy mieliby pracować. Dodatkowo spółka chciała prowadzić częściowo działalność podlegającą zwolnieniu oraz działalność handlową jemu niepodlegającą. Proces produkcji obuwia miał się odbywać wyłącznie na terenie SSE.
W spółka miała zamiar produkować wybrane modele obuwia z udziałem półfabrykatów, uzasadniając decyzję rachunkiem ekonomicznym oraz względami logistycznymi. W przyszłości spółka zamierza, produkować wybrane modele obuwia także z udziałem półfabrykatów produkowanych przez podmioty trzecie spoza SSE. W spółce na terenie SSE, poszczególne elementy składowe podlegać będą zasadniczym procesom produkcji wyrobów gotowych wskazanych w zezwoleniu. W spółce na terenie SSE, powstawać będzie wartość dodana.
Na tym tle spółka zadała następujące pytanie:
Czy dochód osiągnięty na terenie SSE w ramach zezwolenia z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych (obuwia) wyprodukowanych częściowo z półfabrykatów produkowanych poza SSE będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT?
Zdaniem spółki dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Produkcja obuwia z zakupionych materiałów będzie w całości odbywać się na terenie SSE, która włącznie ze sprzedażą mieści się w zakresie PKWiU umieszczonym na zezwoleniu. Oznacza to, że dochód ze sprzedaży powinien zostać uznany za dochód z uzyskany z działalności strefowej, a więc zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.
Art. 17 ust. 1 pkt 34 przewiduje zwolnienie z CIT dla dochodów strefowych, który wskazuje na ograniczenie do pewnego terenu. W obecnych czasach, nie jest jednak możliwe wyprodukowanie produktu strefowego wyłącznie na terenie SSE, bez korzystania z usług obcych. Spółka zwróciła uwagę na fakt, że warunkiem zwolnienia dochodu z CIT jest spełnienie łącznie następujących przesłanek:
- uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej,
- wykonanie działalności w zakresie objętym Zezwoleniem,
- prowadzenie działalności na terenie SSE.
W związku z powyższym, zakup półfabrykatów jest integralnym elementem prowadzonej na terenie SSE działalności gospodarczej, wyznaczonej treścią wskazanego zezwolenia. Półfabrykaty kupowane przez spółkę, są na tyle sprzężone z głównym tokiem produkcji na terenie SSE, że nie byłoby bez nich właściwej działalności spółki w ramach zezwolenia.
Dochód uzyskany ze sprzedaży butów wytworzonych z półfabrykatów w całości korzysta ze zwolnienia, a ich wykorzystanie powoduje, że spółka wykazuje niższy dochód korzystający ze zwolnienia. Dlatego też dochód uzyskany ze sprzedaży butów wytworzonych z półfabrykatów w całości korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT.
Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem spółki w całości i odstąpił od uzasadnienia swojej decyzji.
Wybór przepisów
Ustawa o CIT art. 17 ust. 1 pkt 34
- Wolne od podatku są:
34) dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 482), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.