- Organ wydający:
- Dyrektor KIS
- Data:
- 2022-08-29
- Sygnatura:
- 0114-KDIP4-3.4012.406.2022.1.DS
Wypełnienie obowiązku poboru opłaty uzdrowiskowej (inkasa) w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego stanowi czynność objętą zakresem art. 5 ustawy o VAT, co oznacza, że podlega opodatkowaniu VAT. Przedsiębiorca, pobierając opłatę, nie wchodzi w skład administracji samorządowej, lecz prowadzi niezależną działalność gospodarczą, przy czym ani cel ani rezultat prowadzonej działalności nie wykluczają go z kategorii podatników podatku od towarów i usług.
Stan faktyczny
Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wystąpił podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie zakwaterowania w pokojach gościnnych. Na podstawie ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, rada miasta, w którym prowadzona jest ta działalność, w drodze uchwały wprowadziła obowiązkową opłatę uzdrowiskową. Podlegają jej osoby fizyczne, które przebywają na terenie miasta dłużej niż dobę w celach wypoczynkowych, zdrowotnych, szkoleniowych lub turystycznych. Pobór opłaty odbywa się w drodze inkasa m.in. w miejscach noclegowych prowadzonych przez wnioskodawcę, a wnioskodawcy, jako inkasentowi, przysługuje 10% zainkasowanej i wpłaconej opłaty.
W związku z powyższym wnioskodawca zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem, czy świadczone na rzecz miasta czynności inkasa stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem wnioskodawcy wypełnienie obowiązku poboru opłaty uzdrowiskowej w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego nie stanowi czynności objętej zakresem art. 5 ustawy o VAT, w związku z czym nie dochodzi tutaj do wykonywania działalności gospodarczej, podlegającej opodatkowaniu. Dodatkowo to Ordynacja podatkowa określa sposób kalkulacji wynagrodzenia inkasenta - miasto nie może więc samodzielnie ustalać wysokości cen świadczonej czynności. Wnioskodawca podniósł również, że wykonuje swoje czynności na podstawie przepisów ustawy i uchwały rady miasta, a nie na podstawie umowy. Stosunek pomiędzy wnioskodawcą a miastem nie ma zatem charakteru cywilnoprawnego. W związku z tym, zdaniem miasta, czynność poboru inkasa nie stanowi usługi w rozumieniu ustawy o VAT. Ma bowiem charakter publicznoprawny i nosi znamiona czynności jednostronnie zleconej o charakterze władczym, typowym dla czynności publicznoprawnych.
Stanowisko organu
Organ podatkowy uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. Stwierdził on, że czynność wykonywana przez wnioskodawcę jest usługą, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Podkreślił on, że mimo iż pobierana opłata jest daniną publiczną, która nie podlega opodatkowaniu, to czynność poboru opłaty wykonywana jest przez odrębny podmiot, nie będący jednostką samorządu terytorialnego. Dodatkowo za ową czynność pobierane jest wynagrodzenie w wysokości 10% zainkasowanej i wpłaconej opłaty, w związku z czym zachodzi bezpośredni związek pomiędzy czynnością inkasa wykonywaną przez wnioskodawcę a otrzymywanym wynagrodzeniem. Biorąc powyższe pod uwagę, organ stwierdził, że opisana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Organ podkreślił również, że mimo tego iż czynność wykonywana jest w imieniu JST, to nie ma tutaj zastosowania wyłączenie dla podmiotów określonych w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, ponieważ czynność poboru opłaty uzdrowiskowej jest wykonywana przez podmiot niezależny od jednostki samorządu terytorialnego, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie zakwaterowania w pokojach gościnnych.
Komentarz
Opłata uzdrowiskowa jest podatkiem, który wnosi się podczas pobytu dłuższego niż dobę w miejscowościach uzdrowiskowych w sytuacji, kiedy przyjazd do takiego miejsca ma cel zdrowotny, turystyczny, wypoczynkowy lub szkoleniowy. Owa opłata ma na celu rekompensatę pewnych ograniczeń wynikających ze statusu uzdrowiskowego, jak chociażby ograniczenie przemysłu.
Obecnie status uzdrowiskowy posiada w Polsce 46 miejscowości. Interpretacja ta więc może być pomocna gmin i miast o takim statusie. Przedstawiona przez organ podatkowy ocena jest spójna z wydawanymi dotychczas interpretacjami indywidualnymi (np. sygn. IPTPP4/4512-79/15-2/OS). Organy podkreślają, że wyłączenie z opodatkowania VAT dotyczy ściśle określonych podmiotów, tj. organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy. Tak więc przedsiębiorca, pobierając opłatę, nie wchodzi w skład administracji samorządowej, lecz prowadzi niezależną działalność gospodarczą, przy czym ani cel ani rezultat prowadzonej działalności nie wykluczają go z kategorii podatników podatku od towarów i usług.