English

 

14 września 2023 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2024 r.

 

Ogromną rolę w przypadku podwyżek płacy minimalnej odgrywa inflacja. Wynika to z treści art. 3 ustawy z 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zgodnie z jego treścią jeśli wskaźnik inflacji prognozowany na następny rok przekracza 5%, to pensję minimalną należy podnieść dwukrotnie w ciągu roku: 1 stycznia i 1 lipca. Stosownie do założeń projektu budżetu państwa na rok 2024 wartość inflacji w ujęciu średniorocznym wynosi 6,6 proc.

Od 1 stycznia 2024 r. płaca minimalna wzrosła do 4,242 zł, a od 1 lipca jest to już kwota  4,300 zł. Od lipca płaca minimalna jest o 700 zł wyższa niż minimalne wynagrodzenie za pracę w 2023 roku.  

Jednocześnie minimalna stawka godzinowa w 2024 r. wzrosła odpowiednio do 27,70 zł od 1 stycznia i do poziomu 28,10 zł od 1 lipca. Stawka w styczniu oznacza wzrost o 4,20 zł w stosunku do kwoty obowiązującej w 2023 r. (czyli o 17,9%), a od lipca 2024 roku jest już o 4,60 zł wyższa (19,6%).

 

Podwyższenie płacy minimalnej - aspekty podatkowe

Zmiany w ramach Polskiego Ładu wprowadziły zwiększenie kwoty wolnej do 30 000 zł, co spowodowało spadek kwoty zmniejszającej podatek do 3 600 zł rocznie (12 proc. z kwoty wolnej od podatku, czyli 30 000 zł x 12 proc.). Podwyżka płacy minimalnej w 2023 r., jak również kolejne podwyżki w roku 2024 powodują, że podstawa opodatkowania osób otrzymujących przez cały rok wynagrodzenie na minimalnym poziomie przekroczy próg kwoty wolnej. Podatnicy będą zobowiązani do złożenia zeznania podatkowego i zapłacenia podatku PIT wg. stawki podatkowej 12 proc. Kwota podatku w skali rocznej za rok 2024 będzie wynosiła nieco ponad 1 300 zł, a w skali miesięcznej ok. 109-115 zł. W porównaniu do roku 2023 podatnicy, którzy otrzymują minimalne wynagrodzenie będą musieli zapłacić w skali roku o około 900 zł więcej podatku niż w roku ubiegłym.

Podwyższenie płacy minimalnej wiąże się również z podwyższeniem świadczeń pracowniczych i zobowiązań. Na podstawie płacy minimalnej oblicza się m.in.:

  • wynagrodzenie pracowników najmniej zarabiających;
  • maksymalną wysokość odprawy przy zwolnieniu grupowym lub indywidualnym z przyczyn niedotyczących pracownika;
  • minimalne wynagrodzenie za czas gotowości do pracy i przestój nie z winy pracownika;
  • minimalną wartość odszkodowania z tytułu mobbingu w pracy;
  • minimalną podstawę składki emerytalno-rentową dla osób znajdujących się na urlopie wychowawczym (jeśli były zatrudnione na umowie o pracę);
  • dodatek za pracę w porze nocnej;
  • kwoty wolne od potrąceń z wynagrodzenia za pracę, które należy pozostawić do dyspozycji pracownikowi.

 

Komentarz PwC

Podwyższenie płacy minimalnej w 2024 r. objęło ok. 3,6 mln osób. Skutkiem stopniowego wzrostu płacy minimalnej w latach 2023 i 2024 jest to, że podstawa opodatkowania osób otrzymujących przez cały rok minimalne wynagrodzenie przekracza próg kwoty wolnej wynoszącej 30 000 zł, a co za tym idzie podatnicy są zobowiązani wraz ze wzrostem płacy minimalnej, do zapłacenia również wzrastających kwot podatku PIT wg. stawki podatkowej 12 proc. 

Przeważającą formą zatrudnienia w Polsce jest umowa o pracę, która jest znacznie ograniczona przepisami Kodeksu Pracy. Być może dobrym rozwiązaniem byłoby poszukiwanie bardziej elastycznych form współpracy. Przykładem może być umowa o współpracę z osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą (B2B). Wiąże się ona nie tylko z dużą swobodą w kształtowaniu warunków współpracy, ale oznacza również możliwość wyboru formy opodatkowania swoich przychodów/dochodów - co z kolei może przekładać się na wyższe wynagrodzenie netto samozatrudnionego. Do korzyści finansowych można zaliczyć również niższe składki ZUS w przypadku początkujących przedsiębiorców, czy możliwość skorzystania z różnego rodzaju dotacji.