Zatrudniając cudzoziemców pracodawcy muszą brać pod uwagę długotrwałe procedury imigracyjne. Proces planowania uwzględnia nie tylko szacunkowe terminy załatwienia spraw, ale też często skrupulatne układanie ścieżki imigracyjnej poprzez łączenie różnych procedur, poczynając od oświadczenia o powierzeniu pracy, poprzez zezwolenie na pracę, wizę oraz zezwolenie na pobyt czasowy. Odpowiednio dobrana ścieżka imigracyjna oraz poprawny i kompletny zestaw dokumentów pozwalają na szybsze zatrudnienie cudzoziemca, a pracownikowi na swobodę w podróżowaniu poza granice Polski podczas procesów legalizacji pobytu (minimalizując na przykład ryzyko, że cudzoziemiec nie będzie mógł podróżować przez wiele miesięcy z powodu braku karty pobytu, w oczekiwaniu na decyzję na pobyt). W wielu sytuacjach oszacowanie czasu wydania dokumentu jest bardzo trudne z uwagi na nieprzewidywalne terminy rozpatrzenia spraw w urzędach.
Nowelizacja ustawy o cudzoziemcach zakłada konkretne, skrócone terminy rozpatrywania niektórych spraw.
Jakie to sprawy i jakie to terminy?
-
Zezwolenia na pobyt czasowy
Proponowane przepisy zakładają, że wnioski o wydanie zezwolenia na pobyt czasowy dla cudzoziemca zostaną wydane w 60 dni, a w 90 dni Urząd do spraw Cudzoziemców rozpatrzy odwołanie. W ciągu 6 miesięcy zostaną natomiast wydane zezwolenia na pobyt stały czy rezydenta długoterminowego.
Jest to bardzo pozytywna wiadomość, natomiast warto podkreślić, że termin wydania zezwolenia na pobyt czasowy zależy nie tylko od faktu złożenia wniosku, ale takich warunków jak:
- wniosek nie powinien zawierać braków formalnych (lub powinny one zostać uzupełnione w odpowiednim terminie;
- miało miejsce osobiste stawiennictwo (chyba że osoba będzie z tego zwolniona);
- przedłożono dokumenty niezbędne do potwierdzenia danych zawartych we wniosku.
Powyższe warunki muszą być spełnione łącznie, aby 60-dniowy termin zaczął biec. Dlatego też tak niezmiernie ważne jest odpowiednie skompletowanie dokumentacji, szczególnie tej potwierdzającej cel pobytu. Niestety interpretacja przepisów w poszczególnych Urzędach Wojewódzkich jest odmienna, a co za tym idzie odmienne są również wymagane dokumenty potwierdzające okoliczności wskazane przez ustawodawcę. Stąd też, aby myśleć o skutecznym przeprowadzeniu procesu w terminach wskazanych w nowelizacji niezwykle ważna jest znajomość wymogów poszczególnych urzędów. Do uzupełnienia braków urząd, według znowelizowanych przepisów, może wezwać (i to jednocześnie z wezwaniem do osobistego stawiennictwa), a dostarczenie brakujących dokumentów powinno się odbywać w terminie nie krótszym niż 14 dni.
-
Wizy
Znowelizowane przepisy zakładają również skrócone terminy rozpatrywania wiz krajowych dla studentów, ale i osób przyjeżdżających do Polski w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych, odbycia stażu lub udziału w programie wolontariatu europejskiego. Obecnie maksymalny termin rozpatrywania takich wniosków przez konsula to 60 dni, a propozycja to 30 dni od dnia złożenia wniosku. Mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy konsul będzie musiał uzyskać dodatkowe informacje od Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców (UDSC), które pozwolą mu wydać wizę w danym celu (np. potwierdzenie, że jednostka prowadząca studia działa w wyznaczonym do tego celu, a nie np. w celu ułatwiania studentom lub doktorantom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Polski), natomiast dostarczenie tych informacji przez UDSC według proponowanych zmian, nie powinno przekroczyć 5 dni.
Na co powinni zwrócić uwagę pracodawcy?
Skrócenie okresów rozpatrywania spraw jest bezsprzecznie czymś, co pracodawcom może ułatwić zatrudnianie cudzoziemców. Istotne dla pracodawców może być wspieranie pracowników w uzyskiwaniu dokumentów, które przyczynią się do tego, że wniosek zostanie uznany za kompletny, a sprawa załatwiona w najkrótszym możliwym terminie. Co prawda stroną postępowania w sprawach zezwoleń na pobyt jest co do zasady cudzoziemiec, niemniej jednak wsparcie w przebiegu procesu może się przyczynić do szybszego, a co najważniejsze legalnego zatrudnienia takiego pracownika.