W czasie wakacji uchwalono wiele zmian i nowych regulacji w przepisach związanych z energetyką. W ramach cyklu artykułów przedstawiamy kluczowe zmiany uchwalone w ostatnim czasie w energetyce, w tym - w kolejnych artykułach szczegółowo omówimy kluczowe zmiany w prawie energetycznym. Poniżej omawiamy zmiany w zagadnieniach związanych z zagadnieniami sieciowymi dostarczania energii - linii bezpośredniej oraz cable pooling.

 

Linia bezpośrednia

Dotychczas linia bezpośrednia w zasadzie nie funkcjonowała w polskim prawie energetycznym - w praktyce nie było możliwe uzyskanie zgody Prezesa URE na wybudowanie takiej linii. Nowelizacja Prawa energetycznego wprowadza jednak istotne zmiany w tym zakresie, umożliwiając w zasadzie rozpoczęcie działalności przedsiębiorstw energetycznych w zakresie on-site PPA.

Wprowadzono przede wszystkim nową definicję linii bezpośredniej oraz wydzielonego odbiorcy, wydzielonej jednostki wytwórczej oraz bezpośredniego dostarczania energii elektrycznej. Definicja linii bezpośredniej objęła nie tylko linie będące własnością samych wytwórców energii, ale także przedsiębiorstw obrotu energią, które będą mogły dostarczać linią bezpośrednią energię do własnych obiektów albo do innych odbiorców.

Wydzielony odbiorca energii z linii bezpośredniej może być przyłączony do sieci, choćby w celu zaspokojenia bieżącego zapotrzebowania na energię, ale albo musi posiadać blokadę uniemożliwiającą wysyłanie energii z instalacji do sieci, albo spełnić warunki techniczne określone w przepisach, aby instalacja mogła wprowadzać energię do sieci.

Linia bezpośrednia nie wymaga już zgody Prezesa URE, wymaga jednak zgłoszenia zamiaru budowy linii bezpośredniej oraz spełnienia warunków określonych w przepisach - w praktyce URE ma możliwość sprzeciwienia się budowie linii bezpośredniej, m.in. jeżeli będzie negatywnie oddziaływała na system elektroenergetyczny. Prezes URE będzie prowadził również wykaz linii bezpośrednich.

Końcowo warto wskazać, że linia bezpośrednia nie będzie niestety się wiązała z całkowitym zwolnieniem z opłat sieciowych, ponieważ ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie dodatkowo: 

  1. “Opłaty solidarnościowej”, która odpowiadającą udziałowi danego podmiotu w kosztach stałych za przesyłanie lub dystrybucję energii elektrycznej, w części niepokrytej innymi składnikami taryfy;
  2. Opłaty na pokrycie kosztów utrzymywania systemowych standardów jakości i niezawodności bieżących dostaw energii elektrycznej.

Obie opłaty mają być zależne od ilości energii przesyłanej linią bezpośrednią, a ich wysokość i sposób obliczania zostaną uwzględnione w rozporządzeniu taryfowym.

 

Cable pooling

Drugą zmianą istotną pod względem sieciowym jest wprowadzenie całkowicie nowej instytucji w polskim prawie energetycznym - cable poolingu. Instytucja ta została dodana poprawką senacką, a więc w zasadzie w ostatniej chwili przed uchwaleniem ustawy. 

Cable pooling polega na wydaniu warunków przyłączenia w jednym punkcie przyłączenia dla jednej lub więcej instalacji, które mogą stanowić własność kilku podmiotów. Do tej pory przyłączenie dotyczyło tylko jednej instalacji (często rozumianej jako suma kilku instalacji w ramach jednego punktu przyłączeniowego).

Warto także zaznaczyć, że cable pooling dotyczy wyłącznie instalacji OZE. W praktyce podyktowane jest to tym, że przedmiotem cable poolingu będą np. instalacje fotowoltaiczne i wiatrowe, które mogą się wzajemnie uzupełniać pod względem korzystania z tej samej mocy przyłączeniowej.

Warto dodać, że wydanie warunków przyłączenia do sieci w ramach cable poolingu powinno poprzedzić zawarcie porozumienia między właścicielami instalacji (jeżeli jest ich co najmniej dwóch). Porozumienie musi określać kluczowe elementy, w tym zasady odpowiedzialności, realizowania warunków przyłączenia, lokalizowania punktów pomiarowych, rozgraniczenia sieci itp. W praktyce będzie to więc dość rozbudowany dokument.

Cable pooling na pewno może być jednym z rozwiązań, które pozwolą na maksymalne wykorzystanie mocno obciążonej sieci dystrybucyjnej i rozbudowę potencjału OZE.