W dniu 17 sierpnia 2023 r. w życie weszła treść Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542  z 12 lipca 2023 r. w sprawie sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniającego dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylającego dyrektywę 2006/66/WE (dalej: “Rozporządzenie”).

 

Głównym celem prezentowanego aktu jest niwelowanie oraz ograniczenie niekorzystnego oddziaływania baterii na środowisko naturalne oraz zdrowie ludzi w drodze minimalizacji ilości niekorzystnych skutków wynikających z nieprawidłowego gospodarowania zużytymi bateriami.

Analizowane przepisy będą miały zastosowanie do wszystkich kategorii baterii wprowadzanych do obrotu lub oddawanych do użytku na terenie Unii Europejskiej. Co więcej, zakresem stosowania Rozporządzenia objęte są zarówno baterie wprowadzane do obrotu samodzielnie, jak i te wbudowane w produkt, bądź dodawane do niego oddzielnie w ramach zestawu. 

Treść Rozporządzenia zakłada konieczność wskazywania składu materiałowego baterii, spełniania wymogów w zakresie ich wydajności i trwałości, jak również prawidłowego etykietowania baterii pod względem wskazania podstawowych informacji na temat ich specyfikacji oraz możliwości poddania selektywnej zbiórce.

Rozporządzenie przewiduje również utworzenie systemu kaucyjnego dla baterii z planowaną datą startu od 18 sierpnia 2025 r. W ramach tego systemu producenci będą zobowiązani do zapewnienia selektywnej zbiórki, transportu i przetwarzania zużytych baterii, analizowania ich składu oraz raportowania danych dotyczących recyklingu i odzysku materiałów. Dystrybutorzy będą natomiast odpowiedzialni za odbiór zużytych baterii od użytkowników końcowych i przekazywanie ich producentom.

W kontekście prezentowanych przepisów kluczowe znaczenie odgrywa również cyfrowy paszport baterii, którego wprowadzenie zaplanowano na 18 lutego 2027 r. W ramach Rozporządzenia zakłada się, że każda bateria opatrzona zostanie kodem QR łączącym się z niepowtarzalnym identyfikatorem zawierającym informacje na temat modelu konkretnej baterii oraz jej specyfikacji.

Rozporządzenie wprowadza także obowiązki związane z rozszerzoną odpowiedzialnością producenta oraz wymagania dotyczące procedury należytej staranności, które wejdą w życie od 18 sierpnia 2025 r.

Chcemy zauważyć, że Rozporządzenie nie jest jedynym w ostatnim czasie aktem prawa unijnego, który wprowadza obowiązki związane z należytą starannością. 

Podobny mechanizm można zauważyć także w przepisach dotyczących wylesiania, bezpieczeństwa produktów czy też podatku węglowego CBAM. 

Warto zastanowić się więc nad możliwie szerokim zakresem jednej procedury, która adresować będzie zbiorczo należytą staranność pojawiającą się w różnych aktach prawnych

Zespół PwC gotowy jest wesprzeć Państwa zarówno w kwestiach formalnych związanych z uczestnictwem w systemie kaucyjnym oraz sporządzeniem i realizacją założeń procedury należytej staranności w odniesieniu do baterii, jak również udzielić odpowiedzi na nurtujące Państwa pytania. W razie zainteresowania analizą obowiązków wynikających z powyższych przepisów i przygotowaniem do ich stosowania, uprzejmie zapraszamy do kontaktu.

Ponadto, podmioty gospodarcze wprowadzające baterie do obrotu bądź oddające je do użytku na terenie Unii będą zobowiązane do opracowania oraz przedstawienia pozostałym uczestnikom łańcucha wartości polityki w zakresie należytej staranności w odniesieniu do baterii. Jej przygotowanie oraz przestrzeganie przez zobowiązane podmioty ma zapewnić ograniczenie ryzyka związanego z gospodarowaniem bateriami, jak również wypracowanie metod jego identyfikacji oraz podejmowania stosownych działań.