English

 

Najnowsza wersja projektu ustawy o globalnym podatku minimalnym opublikowana na stronach RCL 26 lipca wskazuje, które z polskich podatków będzie można uznać za podatki kwalifikowane na potrzeby kalkulacji podatku wyrównawczego.

 

Podatki kwalifikowane to ta część krajowych danin, którą należy uwzględnić przy obliczaniu efektywnej stawki opodatkowania (ETR) dla celów Pillar 2. Dzieląc wartość podatków kwalifikowanych przez tzw. kwalifikowany dochód, otrzymujemy ETR - jeżeli jest on niższy niż 15%, może to skutkować nałożeniem tzw. podatku wyrównawczego (ang. Top-up tax).

Mając na uwadze powyższe, prawidłowe określenie zakresu podatków kwalifikowanych jest kluczowe z perspektywy przygotowań do wdrożenia mechanizmu Pillar 2.

W zakresie definicji podatków kwalifikowanych, pierwotny projekt przepisów odwoływał się do treści modelowych przepisów przygotowanych przez OECD. Według pierwotnego projektu podatki kwalifikowane były definiowane jako podatki nakładane od dochodu / w miejsce podatku od dochodu, gdy standardowy podatek nie jest nakładany. 

Na gruncie takiego brzmienia przepisów mogły powstać wątpliwości, czy podatki takie jak podatek minimalny czy podatek od przychodów z budynków, będą mogły zostać uznane za podatki kwalifikowane. Żaden z nich bowiem nie był liczony od dochodu podatnika. Fakt, że Polska nakłada na podatników “standardowy” CIT, mógłby wykluczać uznanie tego rodzaju danin za podatki nałożone “w miejsce podatku od dochodu”.

Zmieniony projekt ustawy wprowadza do definicji podatków kwalifikowanych zapisy, zgodnie z którymi jako podatki kwalifikowane wymienia w szczególności podatek:

  • od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej (art. 24a ustawy o CIT),
  • od przerzuconych dochodów (art. 24aa ustawy o CIT),
  • od przychodów z budynków (art. 24b ustawy o CIT)
  • minimalny (art. 24ca ustawy o CIT).

Podkreślamy, że powyższy katalog jest otwarty. 

W ocenie twórców projektu, podatki wymienione w przywołanym katalogu stanowią integralny element podatku dochodowego od osób prawnych. Projektodawcy traktują je jako uzupełnienie systemu opodatkowania dochodu, uznając za środki anty-abuzywne, które przeciwdziałają erozji dochodu jako podstawy opodatkowania. Wskazują również na związek CIT i krajowego podatku minimalnego w postaci możliwości odliczenia od CIT zapłaconego podatku minimalnego. 

Powyższe zmiany powinny rozwiać przynajmniej część wątpliwości związanych ze wzajemnymi relacjami pomiędzy globalnym podatkiem minimalnym, a wyżej wymienionymi formami opodatkowania dochodów przedsiębiorców. 

Po pierwsze, jednoznaczne przepisy projektu ustawy eliminują wątpliwości, jak traktować wskazane wyżej podatki na potrzeby kalkulacji globalnego podatku minimalnego. 

Po drugie, Ministerstwo Finansów zdaje się wysłać jasny sygnał, że podatki funkcjonujące “równolegle” do “klasycznego” CITu (zwłaszcza podatek minimalny czy podatek od przerzuconych dochodów) mogą pozostać z nami na dłużej. Tym bardziej warto pochylić się nad nimi z odpowiednim wyprzedzeniem, skoro ich wpływ na sytuację podatnika może być większy, niż do tej pory większość z nas sądziła.

Równocześnie uzasadnienie do projektu ustawy wskazuje podatki obowiązujące w Polsce, które nie są uznawane za podatki kwalifikowane. W tym zakresie warto zwrócić szczególną uwagę na:

  • podatek od sprzedaży detalicznej,
  • podatek od niektórych instytucji finansowych,
  • podatek od wydobycia niektórych kopalin.

Podatnicy działający w niektórych branżach (np. retail czy finansowej) mogą być zatem zobowiązani do zapłaty zarówno podatku sektorowego jak i podatku wyrównawczego wynikającego z Pillar 2.

W przypadku pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami.