Zgodnie z obowiązującymi przepisami Specjalne Strefy Ekonomiczne (SSE) zakończą działalność z końcem grudnia 2026 roku. Po tym terminie przedsiębiorcy utracą możliwość korzystania ze zwolnień z podatku dochodowego uzyskanych na podstawie zezwoleń, nawet jeśli były one wydane na czas nieokreślony. Inwestorzy, którzy nie wykorzystają przyznanego im limitu pomocy publicznej do tego terminu, stracą go bezpowrotnie. Obniżenie stawek amortyzacyjnych środków trwałych umożliwia obniżenie kosztów strefowych, co skutkuje  zwiększeniem dochodu podlegającego zwolnieniu. Po 2026 roku spółka będzie miała możliwość ponownego podwyższenia stawek amortyzacyjnych, co spowoduje obniżenie przyszłych zobowiązań podatkowych.

 

Możliwość zmiany stawek amortyzacyjnych

Podatnik może obniżyć lub podwyższyć stawkę amortyzacyjną nabytego na cele działalności środka trwałego, jednakże tylko wtedy gdy w odniesieniu do tego środka trwałego podatnik stosuje amortyzację metodą liniową. Podatnicy mogą podwyższać lub obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki zgodnie z art. 16i ustawy o CIT.

Od 1 stycznia 2021 roku wszedł w życie art. 16i ust. 8, który wykluczył możliwość zmiany stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych wykorzystywanych w działalności zwolnionej z opodatkowania, co nie oznacza jednak, że wykluczono zmianę stawek dla środków trwałych, które wprowadzono do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych do końca 2020 roku - co potwierdzają stanowiska organów podatkowych np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 maja 2021 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.100.2021.1.MBD. 

 

Korekta rozliczeń lat wstecznych

Pomimo korzystnych interpretacji indywidualnych, DKIS niejednokrotnie neguje możliwość dokonywania korekty rozliczeń podatkowych wstecz, jeśli podatnik nie skorzystał z prawa do obniżenia stawek w przeszłości. Jednakże sądy administracyjne wydają w tym zakresie korzystne dla podatników orzeczenia uznając, że korekta w zakresie lat przeszłych jest dopuszczalna. Dla przykładu, w wyroku z dnia 3 lutego 2022 r. o sygn. II FSK 1413/19 Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że uprawnienie do wstecznej korekty stawek amortyzacyjnych wynika wprost z literalnego brzmienia art. 16i ust. 5 ustawy o CIT. Takie podejście potwierdził również wyrok NSA z 25 stycznia 2024 r. o sygn. II FSK 807/21 w której Sąd stwierdził, że wobec nieprecyzyjnej redakcji ww. przepisu należy uznać, że jego brzmienie pozwala podatnikom podatku dochodowego na zmianę stawek amortyzacyjnych w odniesieniu zarówno do przyszłych, jak i przeszłych rozliczeń podatkowych.

 

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania

Dokonywanie obniżeń i podwyższeń stawek amortyzacji w celu maksymalizacji korzyści z przyznanego limitu zwolnienia CIT może budzić wątpliwości w zakresie unikania opodatkowania. Jednak pozytywne opinie zabezpieczające potwierdzają, że czynności polegające na obniżeniu stawek amortyzacji dla środków trwałych wprowadzonych do ewidencji przed 1 stycznia 2021 r. i wykorzystywanych w prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie SSE oraz ich ewentualne zmiany w przyszłości, nie spełniają ustawowych kryteriów unikania opodatkowania. 

Zgodnie z opinią zabezpieczającą z dnia 2 września 2021 r. o sygn.  DKP1.8011.12.2021 pomimo osiągnięcia przez Wnioskodawcę korzyści podatkowej opisana czynność nie pozostaje w sprzeczności z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej, a sposób dokonania czynności nie jest sztuczny. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wskazał, że korzyść podatkowa będąca skutkiem pierwotnego obniżenia stawek amortyzacyjnych w momencie generowania dochodu zwolnionego w okresie korzystania przez podatnika z pomocy publicznej i następczego powrotu do stawek przewidzianych w ustawie o CIT w momencie generowania dochodu podlegającego opodatkowaniu w okresie "po wykorzystaniu" dostępnego limitu pomocy publicznej lub po upływie terminu na wykorzystanie tej pomocy nie będzie sprzeczna z klauzulą przeciwko unikaniu opodatkowania z art. 119a ustawy o CIT.

 

Przegląd kalkulacji CIT 

Przegląd kalkulacji osiąganego dochodu to jeden z kluczowych elementów zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Weryfikacja prawidłowości alokacji przychodów i kosztów do działalności zwolnionej, wspólnej oraz opodatkowanej może nie tylko zminimalizować ryzyko błędów podatkowych, ale także wygenerować dodatkowy dochód do zwolnienia. 

W ramach oferowanej przez nas usługi opracowania metodologii kalkulacji wyniku na działalności zwolnionej z opodatkowania oraz przeglądu przygotowanej kalkulacji, możemy pomóc Państwu przygotować korektę deklaracji CIT oraz pism  uzasadniających prawidłowość zastosowania obniżonych lub podwyższonych stawek amortyzacyjnych.