Dla większości podatników z końcem 2024 roku mija termin złożenia korekty za rok 2018 - pierwszego roku, w którym wprowadzono nowe możliwości kumulacji ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową oraz zwolnienia podatkowego uzyskanego z działalności gospodarczej z realizacji nowej inwestycji.


Od 1 stycznia 2018 r. prawo do stosowania ulgi B+R uzyskali również podatnicy prowadzący działalność na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu, którzy wcześniej pozbawieni byli takiej możliwości. Zastąpiono wówczas generalny zakaz kumulacji nową treścią art. 18d ust. 6 ustawy o CIT. Zgodnie ze znowelizowanym jego brzmieniem prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego. W konsekwencji ustawodawca przewidział możliwość ich łączenia, jednak zgodnie z utrwalonym stanowiskiem organów podatkowych interpretacja przesłanki wyłączenia z kalkulacji jest przedmiotem kontrowersji.

 

Problematyczne wyodrębnienie kosztów działalności B+R z kalkulacji dochodu zwolnionego 

Przykładem takiego stanowiska jest interpretacja z dnia 29 maja 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.82.2018.1.SG. Dyrektor KIS odmówił wnioskodawcy prawa do skorzystania z ulgi B+R, nawet w sytuacji prowadzenia dwóch odrębnych kalkulacji dla kosztów ulgi B+R i zwolnienia na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Organ podatkowy uznał, że wyodrębnienie miałoby charakter sztuczny - nie ma możliwości wyłączenia części kosztów strefowych tylko w tym celu, aby skorzystać z ulgi B+R. Przekonuje, że prawo do odliczenia kosztów na podstawie art. 18d ust. 6 ustawy o CIT przysługuje wyłącznie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie stanowią kosztów prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a nie kosztów które stanowiły koszty kwalifikowane w ramach zwolnienia.

 

Kiedy mogę korzystać z ulgi B+R posiadając zezwolenie strefowe/decyzję o wsparciu?

Zgodnie z rozstrzygnięciami organów podatkowych, podejście do łączenia obu mechanizmow preferencji w sposób restrykcyjny może uniemożliwiać przedsiębiorcom strefowym korzystanie z ulgi B+R. W praktyce jednoczesne korzystanie z obu instrumentów jest wysoce utrudnione. Rozwiązaniem tego problemu może być zlokalizowanie działalności badawczo-rozwojowej poza obszarem objętym zezwoleniem strefowym lub decyzją o wsparciu w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, ale tylko w przypadku w którym ta działalność B+R nie wspiera działalności produkcyjnej objętej zwolnieniem. W innych przypadkach pozostaje możliwość korzystania z ulgi B+R poza okresem obowiązywania zezwolenia lub decyzji o wsparciu.

Nowelizacja przepisów strefowych która weszła w życie 1 stycznia 2023 r. przesunęła moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego do czasu zakończenia inwestycji objętej decyzją o wsparciu, co pozwala na wykorzystanie ulgi B+R do tego momentu.

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisu  - wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje od terminu zakończenia inwestycji określonego w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej. Wyjątkiem jest inwestycja z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, która korzysta ze zwolnienia od momentu ponoszenia kosztów pracy.

W konsekwencji, do czasu zakończenia inwestycji w ramach Polskiej Strefy Inwestycji można w naszej ocenie korzystać z preferencji ulgi B+R. Potwierdzają to interpretacje indywidualne z dnia 12 lipca 2023 r. (sygn 0111-KDIB1-3.4010.302.2023.1.JKU) oraz z dnia 7 marca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.209.2022.3.MW) w których Dyrektor KIS potwierdził, że Spółka nabędzie prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku CIT dopiero po terminie zakończenia nowej inwestycji wskazanym w DoW i w związku z tym do tego momentu będzie mogła korzystać z ulgi B+R, zaliczając ponoszone w ramach swojej działalności koszty działalności B+R jako kwalifikujące się do objęcia tą ulgą w pełnej wysokości.

Również nie trzeba czekać na upłynięcie terminu obowiązywania zezwolenia/decyzji o wsparciu - wystarczy wcześniej wyczerpać dostępny limit zwolnienia strefowego. Po jego wyczerpaniu, pomimo pozostawania zezwolenia/decyzji w mocy można zacząć korzystać z ulgi B+R. Potwierdzają to interpretacje indywidualne z dnia 9 lutego 2022 r.  (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.436.2020.7.BM) lub z dnia 1 czerwca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.153.2021.2.APO) w których Dyrektor KIS uznał za prawidłowe rozumienie iż po skonsumowaniu pomocy wynikającej ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie DoW Spółka będzie mogła korzystać z ulgi B+R także w stosunku do działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej na terenie i w zakresie działalności objętej DoW.

 

Podsumowanie

Mimo teoretycznej możliwości łączenia obu instrumentów interpretacje organów podatkowych ograniczają korzystanie ulgi B+R w tym samym czasie. Rozwiązaniem może być w praktyce tylko lokalizowanie działalności badawczo-rozwojowej poza obszarem objętym decyzją o wsparciu/specjalną strefą ekonomiczną, choć i w takim przypadku jeżeli prace dotyczą produktów wytwarzanych/usług świadczonych w ramach działalności „zwolnionej”, korzystanie z preferencji jest ryzykowne.

Bezpieczną alternatywą jest korzystanie z ulgi B+R poza okresem korzystania ze zwolnień CIT. Zgodnie z nowelizacją z 2023 roku taka możliwość się zwiększa wraz z przesunięciem momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia CIT. 

W przypadku wątpliwości co do kumulacji wskazanych form wsparcia zachęcamy do kontaktu z naszym Zespołem Pomocy Publicznej.