English

 

W 2019 roku, PwC przygotowało raport z którego wprost wynikało, że przy utrzymaniu historycznego tempa wzrostu gospodarczego, do 2025 r. na polskim rynku pracy może zabraknąć nawet 1,5 mln pracowników. Wybuch pandemii COVID-19 i wprowadzone w związku z nią obostrzenia m.in. w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej spowodowały nieznaczne zahamowanie trendu pogłębiającej się luki na rynku pracy, ale nie wyeliminowały problemu.

 

Stopa bezrobocia zarejestrowanego w maju i czerwcu 2021, zgodnie ze statystykami GUS, wyniosła około 6%, w porównaniu do tego okresu z 2019 roku jest to wzrost o około 0,5 punktu procentowego, ale od stycznia 2021 roku zaznacza się już trend malejący. Pracodawcy natomiast borykają się z coraz większym problemem deficytów kadrowych w swoich firmach. 

Według Barometru zawodów 2021, w Polsce problemy w rekrutowaniu pracowników mogą dotyczyć 29 profesji, które uznane zostały za deficytowe ze względu na zbyt mała liczbę kandydatów gotowych podjąć pracę w danym zawodzie. 

Pieniądze z Funduszu Odbudowy i Rozwoju, które ma otrzymać Polska z Unii Europejskiej mają zostać skierowane na wsparcie gospodarki w procesie wychodzenia z kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, a Polski Ład ma być jednym z narzędzi poprawy sytuacji ekonomicznej w Polsce. 

 

Czy Polski Ład “załata” lukę na rynku pracy? 

Niektóre z projektowanych rozwiązań Polskiego ładu wspierają ogłoszoną w lipcu tego roku “Politykę migracyjną Polski – kierunki działań 2021-2022”, w tym w szczególności wsparcie w uzupełnieniu niedoboru pracowników na rynku pracy i przyciąganie do Polski cudzoziemców, (w szczególności tych o kwalifikacjach deficytowych np. medycznych, technicznych, informatycznych). 

Proponowane mechanizmy, które zdają się wpisywać w powyższe cele to m.in. ulga na powrót w PIT oraz ZUS oraz niższe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej. 

 

Ulga na powrót - PIT

Ulga ma dotyczyć osób osiedlających się w Polsce i w konsekwencji zmieniających rezydencję podatkową. Jest to ulga dzięki której w 4 kolejnych latach podatnik będzie mógł odliczyć 50% podatku od osób fizycznych należnego za poprzedni rok podatkowy. Ulgę będą mogły wykorzystać zarówno osoby zatrudnione w Polsce, jak i delegowane do pracy na terytorium naszego kraju. Co więcej, obejmuje ona również dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej i praw autorskich.

 

Ulga na powrót - ZUS

Zapowiadane jest również wprowadzenie ulgi na powrót w ZUS, w ramach której osoba osiedlająca się w Polsce mogłaby nie płacić przez 4 lata składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz chorobowe. Dotyczyłoby to również przedsiębiorców indywidualnych.

 

Obniżenie stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej

Polski Ład zakłada obniżenie stawek ryczałtu dla osób wykonujących m.in zawody medyczne, techniczne, oraz niższą stawkę ryczałtu w wysokości 12% dla niektórych przychodów związanych ze świadczeniem usług w obszarze IT. Proponowane zmiany mogą zachęcić wysoko wykwalifikowanych pracowników do pracy w Polsce oraz zaadresować chociaż częściowo problemy z deficytem programistów oraz projektantów i administratorów baz danych.

Pomimo że Polski Ład zakłada również ujednolicenie stawki składki zdrowotnej do wysokości 9% dla wszystkich podatników, w tym likwidację możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku dochodowego od osób fizycznych, nie musi to kategorycznie oznaczać rezygnacji z pracy na własny rachunek. Świadczenie usług w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej może nadal okazać się korzystniejsze w przypadku przedsiębiorców o dochodach o określonej wysokości i mieć zastosowanie w branżach, w których umowy B2B są popularną formą nawiązywania współpracy ze specjalistami. 

Rozwiązania proponowane z Polskim Ładzie w połączeniu z wprowadzonymi oraz planowanymi zmianami w prawie imigracyjnym mogą przynieść dużo korzyści polskim przedsiębiorcom. Warto m.in. przypomnieć o cieszącym się dużą popularnością programie Poland.Business Harbour, który poprzez szereg ułatwień dotyczących legalizacji pobytu i pracy w Polsce, takich jak szybsza procedura wizowa oraz możliwość wykonywania pracy w Polsce przez beneficjentów tego programu bez zezwolenia na pracę, wspiera relokację do Polski specjalistów IT z takich krajów jak Armenia, Białoruś, Gruzja, Mołdawia, Rosja oraz Ukraina. Warto też podkreślić, że wspomniana Polityka migracyjna Polski zakłada dodatkowe kierunki zmian adresujące gospodarcze i społeczne potrzeby naszego kraju.

 

O czym warto pamiętać zatrudniając cudzoziemca?

Zatrudniając cudzoziemca, oprócz kwestii podatkowych, należy rozważyć i wybrać adekwatną do jego sytuacji ścieżkę legalizacji pracy i pobytu w Polsce. W przypadku współpracy na zasadzie B2B, warto pamiętać o wyborze odpowiedniej do statusu imigracyjnego cudzoziemca formy działalności (np. jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki). 

 

W czym możemy pomóc?

Jeśli zagadnienia wydają się dla Państwa interesujące - zapraszamy do rozmów z nami. Możemy pomóc m.in. w: 

  • rozważeniu i wyborze optymalnych form zatrudnienia / współpracy z cudzoziemcami;
  • oszacowaniu korzyści i kosztów dla wybranych form zatrudnienia / współpracy z cudzoziemcami z punktu widzenia pracodawcy oraz cudzoziemca;
  • legalizacji pracy i pobytu cudzoziemców w Polsce.