Organ wydający:
WSA Kraków
Data:
2025-03-14
Sygnatura:
I SA/Kr 70/25

Spółka prowadząca działalność badawczo-rozwojową (działalność B+R), złożyła wniosek o interpretację indywidualną w zakresie ulgi na innowacyjnych pracowników (ulga IP)

 

Spółka podkreślała we wniosku, że zatrudnia wysoko wykwalifikowanych specjalistów na podstawie umów o pracę, umów o dzieło i umów zlecenia (specjaliści B+R), a także że skorzystała z ulgi badawczo-rozwojowej (ulga B+R) i dysponuje aktywem B+R do wykorzystania go w ramach ulgi IP. Spółka, zgodnie z obowiązkiem ustawowym, przekazywała pobrane zaliczki PIT w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek odpowiedniego urzędu skarbowego. Spółka wskazała, że spełnia warunki do zastosowania ulgi IP w odniesieniu do zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń specjalistów B+R (zaliczki PIT), co do których działa jako płatnik.

Pytanie Spółki dotyczyło momentu, od którego zaliczki PIT specjalistów B+R mogłyby być pomniejszane w ramach ulgi IP. Spółka w złożonym wniosku o interpretację indywidualną prezentowała podejście, iż istotne jest literalne brzmienie przepisu art. 18db ust. 1 i ust 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), które wskazuje, że ulga może być zastosowana od momentu przekazania zaliczek PIT na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Spółka podkreślała, że w przepisach regulujących ulgę IP brak jest dodatkowych terminów czy warunków dotyczących momentu rozpoczęcia korzystania z ulgi. Tym samym, pomniejszenie zaliczek PIT jest możliwe od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu złożenia zeznania CIT, rozumianego jako miesiąca płatności zaliczek PIT.

 

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS, organ) w interpretacji indywidualnej wydanej na rzecz Spółki nie zgodził się z jej podejściem. Wskazał on, że prawo do pomniejszania zaliczek PIT od wynagrodzeń specjalistów B+R powstaje dopiero w odniesieniu do zaliczek PIT pobieranych w miesiącu następującym po miesiącu złożenia zeznania CIT-8. Według DKIS, art. 18db ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT nie przewiduje możliwości dokonania takiego pomniejszenia od miesiąca bezpośrednio po złożeniu zeznania. DKIS w wydanej interpretacji podniósł, że w przypadku złożenia zeznania CIT-8 w miesiącu x, po raz pierwszy pomniejszenie kwoty zaliczek PIT podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego będzie możliwe w przypadku zaliczek pobranych w miesiącu x+1. Oznacza to, że ulgę IP będzie można zastosować od zaliczek przekazywanych do urzędu skarbowego w miesiącu x+2.

 

Stanowisko WSA w Krakowie

Spółkę zaskarżyła niekorzystną interpretację. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (WSA w Krakowie, Sąd) stanął po stronie podatnika. Zdaniem Sądu (bazując na ustnym uzasadnieniu wyroku), interpretując art. 18db ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT, literalnie wynika z niego, iż kluczowy jest miesiąc zapłaty zaliczki PIT.

Co ważne, najnowszy wyrok krakowskiego Sądu kwestionuje konkluzje wcześniejszego orzeczenia WSA w Gdańsku z dnia 8 stycznia 2025 roku (sygn.: I SA/Gd 863/24), aprobujące stanowisko Dyrektora KIS.

 

Skutki praktyczne dla podatników korzystających z ulgi IP 

Wyrok WSA w Krakowie otwiera dla podatników możliwość wcześniejszego skorzystania z ulgi IP, tj. od miesiąca płatności zaliczek PIT (nawet, jeśli zostały one pobrane w miesiącu złożenia zeznania podatkowego). W praktyce interpretacja DKIS sprowadza się do tego, że ulga IP mogłaby być stosowana dopiero od drugiego miesiąca po złożeniu zeznania (x+2). Jednak zdaniem Sądu, podatnicy mogą skorzystać z tej ulgi już o miesiąc wcześniej (x+1).

Tym niemniej, należy pamiętać, że w analizowanym zakresie pojawiają się dopiero pierwsze rozstrzygnięcia sądowe, które wskazują, że niestety kwestia ta nie jest jednoznaczna. W przypadku zastosowania korzystniejszego wariantu, może wiązać się to ze sporem z organami podatkowymi. Warto więc śledzić zarówno wydawane interpretacje indywidualne, jak i kształtującą się linię orzeczniczą dotyczącą podejścia do momentu możliwości rozpoczęcia korzystania przez uprawnionych podatników z ulgi IP.