Ustawa o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw dnia 13 grudnia 2024 r. przynosi wiele zmian - także te dobre, zwiększając dostępność Ulgi OZE dla szerszego grona przedsiębiorców. Nowelizacja ta wprowadza istotne zmiany w warunkach, niezbędnych do spełnienia, aby uzyskać status odbiorcy przemysłowego. Przyznanie tego statusu umożliwia korzystanie z szeregu przywilejów, takich jak chociażby obniżone koszty energii elektrycznej. W kontekście tych zmian, definicja “odbiorcy przemysłowego” (tj. zgodnie z nowelizacją art. 52 ust. 6 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii z dnia 20 lutego 2015 r. (Dz.U.2024.1361 t.j.) zyskuje na znaczeniu.
Elektryczność i ciepło odgrywają kluczową rolę w naszym codziennym życiu i rozwoju gospodarczym. Rosnące zapotrzebowanie na energię, napędzane przez postęp gospodarczy i technologiczny, zmusza do poszukiwania nowych źródeł, w tym coraz ważniejszej energii odnawialnej, której rola jest szczególnie istotna w kontekście globalnych wyzwań, takich jak niestabilności geopolityczne. Choć pewne napięcia związane z globalnym kryzysem energetycznym się zmniejszyły, rynki energetyczne, geopolityka i światowa gospodarka pozostają niestabilne, a ryzyko dalszych wahań wciąż istnieje. Ceny paliw kopalnych spadły z najwyższych poziomów z 2022 roku, nadal jednak cechują się dużą niestabilnością. W obliczu tej sytuacji, pojawienie się nowej gospodarki opartej na czystej energii, z naciskiem na fotowoltaikę i pojazdy elektryczne, daje nadzieję na przyszły rozwój. Od 2020 roku inwestycje w czystą energię wzrosły o 40%. Choć kluczowym powodem tego wzrostu jest ograniczenie emisji, istnieją również inne, równie ważne czynniki. Ekonomiczne zalety zaawansowanych technologii pozyskiwania czystej energii są bardzo silne. Bezpieczeństwo energetyczne jest kluczowym elementem, zwłaszcza w krajach uzależnionych od importu paliw, a także strategie przemysłowe i dążenie do tworzenia miejsc pracy związanych z sektorem czystej energii.
Odpowiedzią na te zmiany, a także ewoluujące prawodawstwo unijne jest ustawa o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw dnia 13 grudnia 2024 r. Nowelizacja ta przynosi wiele zmian - także te dobre, zwiększając dostępność Ulgi OZE dla szerszego grona przedsiębiorców. Ponadto wprowadza istotne zmiany w warunkach, niezbędnych do spełnienia, aby uzyskać status odbiorcy przemysłowego. Przyznanie tego statusu umożliwia korzystanie z szeregu przywilejów, takich jak chociażby obniżone koszty energii elektrycznej. W kontekście tych zmian, definicja “odbiorcy przemysłowego” (tj. zgodnie z nowelizacją art. 52 ust. 6 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii z dnia 20 lutego 2015 r. (Dz.U.2024.1361 t.j.) zyskuje na znaczeniu.
Nowy obowiązek sprawozdawczy, wprowadzony przez nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, dotyczy Odbiorców Przemysłowych, którzy skorzystali z Ulgi OZE za 2025 r. Jest to zobowiązanie, które polega na złożeniu sprawozdania wskazującego działania mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych lub poprawę efektywności energetycznej. Sprawozdanie to powinno zostać złożone do 31 stycznia, dwa lata po skorzystaniu ze wspomnianej ulgi.
Obowiązek sprawozdawczy może zostać uznany za spełniony poprzez wykazanie jednego z trzech działań:
- Realizacja przedsięwzięć poprawiających efektywność energetyczną: Przedsiębiorstwo może przeprowadzić projekty, które zostały wskazane w ostatnim audycie energetycznym. Warto zaznaczyć, że projekty te muszą mieć okres zwrotu nieprzekraczający 3 lat, co oznacza, że powinny być szybko dochodowe i efektywne pod względem oszczędności energetycznej.
- Wytwarzanie energii z niskoemisyjnych źródeł: Przedsiębiorstwo musi wykazać, że co najmniej 30% zużywanej na własne potrzeby energii elektrycznej miało swoje pochodzenie ze źródeł, które nie emitują gazów cieplarnianych. To oznacza inwestycje w odnawialne źródła energii, takie jak energia słoneczna, wiatrowa, czy wodna.
Inwestowanie w ograniczenie emisji gazów cieplarnianych: Przedsiębiorstwa mogą również spełnić ten obowiązek poprzez realizację projektów zmniejszających emisję gazów cieplarnianych. Nakłady inwestycyjne muszą wynosić co najmniej 50% wartości uzyskanej pomocy w ramach Ulgi OZE.
Szczególnie atrakcyjnie, z punktu widzenia przedsiębiorstw, prezentują się inwestycje związane z ograniczaniem szkodliwych emisji. Pozwalają na uzyskanie wielu korzyści związanych zarówno z niefinansowymi aspektami, takimi jak korzystanie z zielonej energii, zmniejszenie śladu węglowego produkcji, jak i tymi czysto finansowymi, bo przekładają się na niższe rachunki za prąd, czy mniejsze koszty. Ponadto taki kierunek inwestycyjny pozwala na skorzystanie z dodatkowych źródeł finansowania:
- Ścieżki SMART - zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem,
- Kredytu Ekologicznego - zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem,
- GOZ - zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Przedstawione powyżej możliwości finansowania takich przedsięwzięć stanowią jedynie przykład. Obecnie rynek zewnętrznego finansowania zielonych technologii jest w fazie dynamicznej - np. pojawiają się regionalne odpowiedniki krajowego konkursu GOZ. Dlatego serdecznie zapraszamy zarówno do zapoznania się z artykułami, jak i nawiązania bezpośredniego kontaktu z PwC - dołożymy wszelkich starań, aby znaleźć odpowiednie finansowanie w tym obszarze.
W każdej z wyżej wskazanych opcji istotne jest, aby projekty były starannie zaplanowane i skutecznie udokumentowane, co stanowi podstawę do wykazania zgodności z wymaganiami ustawowymi. Właściwe przygotowanie sprawozdań oraz strategii realizacji tych projektów może być wsparte przez doradztwo zewnętrzne, które pomoże w optymalizacji i osiągnięciu zakładanych celów ekologicznych i finansowych.
Jako PwC, jesteśmy w pełni gotowi, aby wspierać przedsiębiorstwa w realizacji nowych obowiązków związanych z Ulgą OZE, wynikających z nowej Ustawy o OZE. Oferujemy kompleksowe usługi, które pomagają skutecznie zarządzać i spełniać nowe wymagania raportowe oraz inwestycyjne, m.in.:
- Wsparcie w spełnianiu obowiązków sprawozdawczych: Nasz zespół ekspertów pomoże w przygotowaniu i terminowym złożeniu wymaganych sprawozdań dotyczących ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Zapewniamy wsparcie w dokumentowaniu realizacji przedsięwzięć poprawiających efektywność energetyczną oraz wytwarzania energii z niskoemisyjnych źródeł.
- Doradztwo inwestycyjne: Pomagamy w identyfikacji i ocenie projektów inwestycyjnych mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych, które spełniają wymagania ustawowe. Doradzamy, jak skutecznie alokować nakłady finansowe w projekty, które przyniosą maksymalne korzyści środowiskowe i finansowe.
- Audyty energetyczne i planowanie strategii: Przeprowadzamy audyty energetyczne oraz doradzamy w zakresie planowania strategicznego w celu poprawy efektywności energetycznej, pokazując klientom możliwości osiągnięcia oszczędności kosztów i zmniejszenia śladu węglowego.
- Wsparcie przy aplikacji o status Odbiorcy Przemysłowego: Udzielamy pomocy zarówno w procesie aplikacyjnym, jak i w bieżącym spełnianiu wymogów, aby otrzymać status Odbiorcy Przemysłowego oraz związane z nim korzyści. Celem bliższego zapoznania się z tematem statusu Odbiorcy Przemysłowego, zapraszamy do artykułu.
- Poszukiwanie i pozyskiwanie dodatkowego finansowania: Pomagamy w identyfikacji dostępnych źródeł finansowania i dofinansowania dla inwestycji związanych z ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych.
Zapraszamy do współpracy z naszym Zespołem Pomocy Publicznej PwC. Oferujemy rzetelne doradztwo oraz wsparcie, które pomoże Państwa przedsiębiorstwu efektywnie dostosować się do nowych regulacji i w pełni wykorzystać potencjał Ulgi OZE. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o możliwościach wsparcia, jakie oferujemy w zakresie odnawialnych źródeł energii.