Branża gier wideo to jedno z najdynamiczniej rozwijających się rynków na świecie. Kreatywność, innowacyjność i technologiczne zaawansowanie to kluczowe czynniki sukcesu w tej dziedzinie. Jednak nawet najbardziej nowatorskie pomysły nie zawsze mogą być zrealizowane bez odpowiednich środków finansowych. Odpowiedzią na specyficzne potrzeby twórców gier wideo jest Program Kreatywna Europa, oferujący atrakcyjne możliwości wsparcia finansowego.

 

Program Kreatywna Europa: Co to takiego?

Kreatywna Europa to inicjatywa Unii Europejskiej, której celem jest wspieranie sektora kultury, kreatywnych gałęzi gospodarki oraz sektora audiowizualnego. Program pomaga w tworzeniu, dystrybucji i promowaniu dzieł europejskich na arenie międzynarodowej. 

W ramach komponentu MEDIA ww Programu, przedsiębiorcy działający w  branży gier wideo mogą zdobyć niezbędne fundusze na realizację swoich ambitnych projektów w ramach schematu finansowania “Video Games and Immersive Content Development” (nr naboru: CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM), który trwał będzie do 12 lutego 2025 roku. 

Jego celem jest przede wszystkim wsparcie finansowe europejskich producentów gier wideo, studiów XR i audiowizualnych firm producenckich do rozwijania narracyjnych gier video i interaktywnych doświadczeń immersyjnych, mających potencjał umożliwiający dotarcie do światowej widowni.

 

Zakres wspracia

Wsparcie przeznaczone jest na poprawę konkurencyjności europejskiej branży gier wideo i innych firm produkujących interaktywne treści immersyjne na rynkach europejskich i międzynarodowych poprzez umożliwienie zachowania własności intelektualnej przez europejskich twórców.

W ramach aktualnie trwającego konkursu, o wsparcie ubiegać się mogą:

  • producenci/developerzy gier wideo, 
  • firmy oferujące development oprogramowania służącego rozrywce – studia XR (extended reality),
  • firmy zajmujące się produkcją audiowizualną. 

Wnioskodawcy mogą aplikować o wsparcie samodzielnie lub w konsorcjum partnerskim składającym się z min. 2 podmiotów, a ich projekt może potrwać maksymalnie 36 miesięcy.

Przedmiotem wsparcia jest rozwijanie narracyjnych gier wideo. Wsparcie otrzymają projekty developmentu konceptów i prototypów interaktywnego narracyjnego opowiadania historii o oryginalnej treści i/lub jakości rozgrywki, przeznaczonych do produkcji i globalnej eksploatacji komercyjnej na komputerach osobistych (PC), konsolach, urządzeniach mobilnych, tabletach, smartfonach i za pośrednictwem innych technologii. Należy jednak zaznaczyć, że sama faza produkcji gier jest w ramach konkursu niekwalifikowana.

Ze względu na dofinansowanie dla gier o charakterze narracyjnym, do wsparcia nie kwalifikują się też m.in. gry łamigłówkowe, pamięciowe, sportowe, wyścigowe, społecznościowe, a także związane z biegami, rytmem, śpiewem, tańcem oraz quizy lub też projekty, których głównym celem jest kształcenie zawodowe, szkolenie lub terapia, multimedialne projekty artystyczne i instalacje, immersyjne wycieczki, wydarzenia, teledyski.

 

Dostępne środki

Przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie do 60% kosztów kwalifikowanych. Przyznawane jest ono w formie ryczałtu. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego projektu wynosi 200 tys. EUR zaś kwota alokacji to 7 mln EUR, zatem szanse na dofinansowanie ma minimum 35 europejskich projektów. Pozostałe 40% kosztów stanowi wkład własny wnioskodawcy. 

Nabory Kreatywnej Europy są cykliczne i publikowane co roku. Istnieje możliwość, że na początku 2025 roku wartość dostępnej alokacji może ulec zmianie. 

 

Kryteria punktowane i warunki brzegowe

Aby ubiegać się o dotację w konkursie, należy spełnić kilka warunków na wejściu. Po stronie potencjalnego wnioskodawcy leży udowodnienie, że

  • wyprodukował lub przeprowadził development gry lub projektu immersyjnego, które były komercyjnie dystrybuowane w okresie od 1 stycznia 2022 r. do daty złożenia wniosku;
  • posiada większość praw autorskich do projektu, który będzie realizować (należy przedstawić odpowiednie umowy);
  • w przypadku adaptacji (np. dzieła literackiego, audiowizualnego, komiksu itp.) posiada większość związanych z nią praw.

Dodatkowo, największe szanse na dofinansowanie będą miały projektu które zyskają najwięcej punktów w tzw kryteriach punktowych. Wśród nich wymienić możemy:

  • Istotność projektu: oryginalność koncepcji, poziom innowacyjności, adekwatność strategii (łącznie 35 punktów).
  • Jakość treści i działań: jakość fabuły, projektu graficznego, dźwiękowego, ułatwienia dostępu dla użytkowników z niepełnosprawnościami (25 punktów).
  • Zarządzanie projektem: adekwatność strategii developmentu i finansowania oraz potencjał wykonalności projektu (20 punktów).
  • Upowszechnianie: potencjał eksploatacji i dystrybucji europejskiej, strategia marketingowa (20 punktów).

Program Kreatywna Europa to wyjątkowa okazja dla przedsiębiorców z branży gier wideo do zdobycia wsparcia finansowego na realizację swoich projektów. Warto zatem skorzystać z szansy, aby rozwijać inicjatywy branży gier wideo, a tym samym zwiększyć konkurencyjność na rynku oraz promować różnorodność kulturową Europy.