28 marca 2025 r. opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada m.in. szereg zmian przepisów o raportowaniu schematów podatkowych (MDR) (dział III, rozdział 11a Ordynacji podatkowej). Zmiany co do zasady mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r.
Poniżej przybliżamy kluczowe propozycje ujęte w projekcie:
Dostosowanie polskich przepisów do wyroku TSUE C-694/20 oraz dyrektywy Rady (UE) 2023/2226
Projekt zakłada dostosowanie kwestii składania do Szefa KAS informacji o schematach podatkowych przez promotora, na którym ciąży chroniona tajemnica zawodowa, do wyroku TSUE w sprawie C-694/20 Orde van Vlaamse Balies i in. oraz dyrektywy Rady (UE) 2023/2226 z dnia 17 października 2023 r. (tzw. DAC8).
Przewiduje się zwolnienie radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych oraz rzeczników patentowych z obowiązku raportowania MDR i nałożenie obowiązku poinformowania ich klienta tj. „korzystającego” lub „promotora” o konieczności złożenia informacji o schematach podatkowych do Szefa KAS.
Zmiany w definicjach podstawowych pojęć
Podstawowe dla przepisów MDR definicje mają ulec zmianom. Dotyczy to m.in. definicji uzgodnienia. Zgodnie ze zmienioną definicją uzgodnienia ma ono oznaczać “również szereg uzgodnień”. Pojawia się także definicja “uczestnika uzgodnienia”.
“Usunięcie” tzw. krajowych ogólnych cech rozpoznawczych
Z katalogu ogólnych cech rozpoznawczych zniknąć mają, te których nie przewidywała dyrektywa DAC6, tj.:
- korzystający zobowiązał się, że w przypadku wdrożenia uzgodnienia będzie współpracował z promotorem, który udostępnił uzgodnienie, albo zapłaci promotorowi wynagrodzenie lub odszkodowanie,
- promotor lub korzystający faktycznie respektują co najmniej jedno z zobowiązań wskazanych w lit. b i c,
- na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że rozsądnie działający promotor lub korzystający, do których nie stosowałyby się obowiązki przewidziane w przepisach niniejszego rozdziału, chcieliby, żeby co najmniej jedno ze zobowiązań wskazanych w lit. a-c było faktycznie respektowane.
Powiązanie obowiązku raportowania w oparciu o inne szczególne cechy rozpoznawcze z koniecznością spełnienia kryterium głównej korzyści
W świetle projektowanej definicji innej szczególnej cechy rozpoznawczej rozumieć ma się przez nią właściwość uzgodnienia polegającą na tym, że wraz z kryterium głównej korzyści spełniona jest co najmniej jedna z czterech dotychczas obowiązujących innych szczególnych cech rozpoznawczych.
Brak wspomagającego
Projektowane przepisy nie przewidują instytucji wspomagającego. Przepisy przewidują zaś “czynności wspomagające”.
Rozporządzenia Ministra Finansów
Zgodnie z projektem:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, zwolnić z obowiązku przekazywania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie przepisów niniejszego rozdziału podlegające zgłoszeniu uzgodnienia krajowe uwzględniając w szczególności ustalenie, jakich działań, zdarzeń, transakcji, cech rozpoznawczych, podatków i przepisów prawa podatkowego dotyczy podlegające zwolnieniu uzgodnienie krajowe.
Zastosowanie się do rozporządzenia nie może szkodzić promotorowi lub korzystającemu, który nie złożył informacji o schemacie podatkowym w terminie, w czasie, gdy podlegał zwolnieniu.
Ponadto minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, zwolnić niektóre grupy podmiotów z obowiązku przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o podlegającym zgłoszeniu uzgodnieniu krajowym, uwzględniając w szczególności podmioty wykonujące zadania publiczne.
Raportowanie MDR-3
Projekt określa jeden termin na przekazanie informacji MDR-3. Zgodnie z nim korzystający, który w danym roku stosował schemat podatkowy, ma przekazywać do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informację o stosowaniu schematu podatkowego “w terminie do końca trzeciego miesiąca następującego po zakończeniu:
1) roku podatkowego:
a) w podatku dochodowym od osób fizycznych albo podatku dochodowego od osób prawnych – w przypadku korzystającego będącego podatnikiem odpowiednio podatku dochodowego od osób fizycznych albo podatku dochodowego od osób prawnych,
b) podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – w przypadku korzystającego wchodzącego w skład tej podatkowej grupy kapitałowej;
2) roku kalendarzowego – w przypadku korzystającego niebędącego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych”.
Zgodnie z projektem informacja MDR-3 będzie mogła być podpisywana przez pełnomocnika.
Redukcja wysokości grzywien
Niewykonywanie obowiązków informacyjnych na gruncie MDR ma wiązać się z zagrożeniem niższą karą grzywny - 240 stawek dziennych zamiast 720. Obecnie 240 stawek dziennych w przypadku przestępstwa skarbowego wynosi blisko 15 mln złotych.
Brak ustawowego obowiązku posiadania procedury MDR
Projekt nie przewiduje ustawowego obowiązku posiadania procedury w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.
Brak MDR-2
Projekt zakłada zniesienie obowiązku raportowania w drodze zawiadomień MDR–2 Szefowi KAS.
Uzupełnianie informacji MDR
Wprowadzona ma zostać możliwość uzupełnienia złożonej informacji zarówno przed, jak i po wydaniu NSP w celu poprawienia zaraportowanych danych lub uzupełnienia złożonej informacji.
W razie jakichkolwiek pytań dotyczących omawianych zagadnień, zachęcamy do kontaktu.