Zapowiadane zmiany w przepisach podatkowych mogą istotnie wpłynąć na funkcjonowanie polskich podmiotów, będących częścią działających w wielu krajach grup kapitałowych. Jedną z propozycji jest opublikowana w projekcie rządowym nowelizacja art. 24aa ustawy o CIT, regulującego podatek od przerzuconych dochodów, która miałaby wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 roku. Proponowane modyfikacje wskazują na tendencję do rozszerzenia zakresu stosowania tego podatku, co może zwiększyć liczbę transakcji objętych jego regulacjami.

 

Poniżej omawiamy kluczowe aspekty proponowanych zmian w art. 24aa ust. 2 ustawy o CIT:

1. Uchylenie warunku dotyczącego 50% przychodów zagranicznego podmiotu powiązanego

  • Proponowana zmiana: Zgodnie z projektem uchylony ma zostać ust. 2 pkt 2, który stanowił, że podatek od przerzuconych dochodów ma zastosowanie, jeśli dany zagraniczny podmiot powiązany uzyskiwał co najmniej 50% ogółu swoich przychodów z określonych tytułów takich jak usługi doradcze, licencje, odsetki itp. od polskiego podatnika lub innych powiązanych z nim podmiotów, będących polskimi rezydentami podatkowymi.
  • Konsekwencje: Byłaby to bardzo istotna zmiana. Usunięcie wspomnianego progu przychodowego oznaczałoby, że zagraniczny podmiot powiązany będzie mógł spełniać warunki uznania go za odbiorcę przerzuconych dochodów niezależnie od tego, jaki procent jego ogólnych przychodów stanowić będą przychody mieszczące się w katalogu transakcji kwalifikowanych do podatku od przerzuconych dochodów (takich jak usługi doradcze, licencje, odsetki itp.) pochodzących od powiązanych z nim podmiotów z Polski. Mogłoby to znacznie rozszerzyć potencjalny krąg podmiotów objętych podatkiem od przerzuconych dochodów.

2. Zmiana rozumienia odniesienia do przychodów przekazywanych dalej

  • Proponowana zmiana: W art. 24aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT skreślone zostałyby wyrazy „o których mowa w pkt 2,”, które odnoszą się do uchylanego pkt 2.
  • Konsekwencje: Nie jest to tylko konsekwencja usunięcia pkt 2. Zmiana ta zapewnia spójność przepisów, jednakże – w połączeniu z uchyleniem pkt 2 – oznacza także, że warunek przekazania przez zagranicznego odbiorcę płatności co najmniej 10% przychodów na rzecz innego podmiotu będzie odnosił się do szerszego zakresu przychodów zagranicznego podmiotu powiązanego niż dotychczas. Dla zastosowania podatku wystarczy, że podatek przekaże 10% swoich przychodów z tytułu jakichkolwiek usług.

 

Wnioski

Proponowane zmiany w art. 24aa ustawy o CIT, zwłaszcza uchylenie warunku 50% przychodów po stronie zagranicznego podmiotu powiązanego uzyskującego przychody z polskich źródeł, wskazują na wyraźną intencję ustawodawcy do rozszerzenia zakresu stosowania podatku od przerzuconych dochodów. Polscy podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi będącymi nierezydentami powinni dokładnie przeanalizować planowane modyfikacje, aby ocenić ich potencjalny wpływ na ich struktury i zobowiązania podatkowe, zwłaszcza w kontekście nadchodzącego roku 2026. Projekt zmian jest cały czas w fazie wstępnego procedowania – nie przeszedł on jeszcze całej ścieżki ustawodawczej poprzez głosowania w Sejmie, głosowania w Senacie oraz podpis Prezydenta. Warto monitorować postępy prac w tym zakresie.