16 lipca Komisja Europejska przedstawiła propozycję Wieloletnich Ram Finansowych (MultiAnnual Financial Framework - “MFF”) na lata 2028-2034 o wartości 2 bilionów EUR. Plan obejmuje rozszerzenie istniejących dochodów własnych UE oraz wprowadzenie nowych, m.in. CORE (Corporate Resource for Europe). Przyjęcie MFF wymaga specjalnej procedury legislacyjnej, która przewiduje jednomyślność w Radzie
Założenia MFF
MFF zakłada ambitny budżet na lata 2028-2034 w wysokości blisko 2 bilionów EUR , co stanowi szacunkowo 1,26% dochodu narodowego brutto UE dla tego okresu. Celem tego budżetu są długoterminowe ramy inwestycyjne, ze szczególnym naciskiem na strategiczne priorytety. Istotnym elementem planu jest utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości 409 miliardów EUR, dedykowanego inwestycjom w obszary strategiczne, takie jak bezpieczeństwo i obronność, czysta transformacja przemysłu, transformacja cyfrowa oraz program Horyzont Europa. Wspólne zasady w ramach jednego funduszu mają uprościć dostęp do finansowania.
Nowe dochody własne (ang. own resources) - dodatkowe źródła finansowania budżetu
W celu częściowego sfinansowania nowego ambitnego budżetu, Komisja Europejska proponuje rozszerzenie istniejących dochodów własnych oraz wprowadzenie nowych.
Nowe źródła finansowania obejmują opłatę za e-odpady nakładaną na niezebrane urządzenia elektroniczne oraz podatek akcyzowy od tytoniu (TEDOR), powiązany z zharmonizowanymi minimalnymi stawkami akcyzy na wyroby tytoniowe.
Planowane są również zmiany w odniesieniu do dochodów z systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) oraz aktualizacja w zakresie importu do UE towarów objętych granicznym podatkiem węglowym (CBAM). Dodatkowo, propozycja przewiduje podwyższenie opłaty za odpady z opakowań z tworzyw sztucznych. Podsumowanie strategii w tym zakresie zawiera informator opublikowany przez Komisję.
Corporate Resource for Europe (CORE)
Co szczególnie istotne, Komisja Europejska proponuje wprowadzenie Corporate Resource for Europe (CORE). Według Komisji, CORE ma zapewnić, że przedsiębiorstwa czerpiące korzyści z dostępu do największego jednolitego rynku na świecie, liczącego ponad 450 milionów konsumentów, wniosą swój wkład w budżet UE.
CORE miałby zastosowanie do firm z UE oraz firm z państw trzecich posiadających stały zakład w UE, których roczny obrót netto przekracza 100 milionów EUR. Mechanizm opiera się na rocznej ryczałtowej składce, zróżnicowanej w zależności od obrotu netto danego przedsiębiorstwa. Szacuje się, że CORE przyniesie 6,8 miliarda EUR rocznie. Z zakresu CORE wyraźnie wyłączone są małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), organy rządowe, organizacje międzynarodowe oraz organizacje non-profit. Podatek miałby być pobierany przez administracje podatkowe państw członkowskich.
Roczny wkład od firm będzie określany zgodnie z następującą skalą:
Zakres Obrotu Netto (mln EUR) | Roczny Wkład (EUR) |
---|---|
> 100 i < 250 | 100 000 |
250 i < 500 | 250 000 |
≥ 500 i < 750 | 500 000 |
≥ 750 | 750 000 |
Podatek cyfrowy odłożony na półkę
Z drugiej strony, Komisja zdecydowała się nie wprowadzać ogólnounijnego podatku od usług cyfrowych (DST), uwzględniając presję handlową ze strony USA i decyzję Kanady o wycofaniu się z podobnego podatku.
Niepewna przyszłość MFF i nowych dochodów własnych UE
Długotrwały proces legislacyjny i konieczność jednomyślności państw członkowskich, w tym opór płatników netto (np. Niemiec), stanowić będą poważne wyzwanie. Decyzja o rezygnacji z podatku cyfrowego (DST) sugeruje trudności w osiągnięciu konsensusu w kwestiach podatkowych. Rosnąca presja handlowa może wymusić bieżącą interwencję UE. Ostateczny kształt budżetu i nowych dochodów własnych pozostaje otwarty i będzie przedmiotem intensywnych negocjacji w nadchodzących miesiącach.