W dniu 17 lutego w Wykazie Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów pojawiła się informacja o planowanych założeniach projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Szereg proponowanych środków realizacji postulowanych rozwiązań dotyczy zmian przepisów o raportowaniu schematów podatkowych (MDR) (dział III, rozdział 11a Ordynacji podatkowej).
Dostosowanie polskich przepisów do wyroku TSUE C-694/20 oraz dyrektywy Rady (UE) 2023/2226
Nastąpić ma dostosowanie przepisów MDR do wyroku TSUE w sprawie C-694/20 Orde van Vlaamse Balies i in. z dnia 8 grudnia 2022 r. oraz dyrektywy Rady (UE) 2023/2226 z dnia 17 października 2023 r. (tzw. DAC8). Zmiana ma dotyczyć obowiązku przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej (“KAS”) informacji o schematach podatkowych w przypadku promotora, na którym ciąży obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej. Ma to nastąpić poprzez “zwolnienie radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych oraz rzeczników patentowych z obowiązku raportowania MDR i nałożenie obowiązku poinformowania ich klienta tj. „korzystającego” lub „promotora” o konieczności złożenia informacji o schematach podatkowych do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej”.
Upoważnienie Ministra Finansów do wydawania rozporządzeń zwalniających z raportowania wybranych uzgodnień
Minister Finansów ma zostać upoważniony “do wydawania rozporządzeń zwalniających m.in. przedmiotowo transakcje z obowiązku zgłaszania uzgodnień krajowych w zakresie wykazu określonych grup podmiotów, które będą zwolnione z obowiązku zgłaszania schematów podatkowych dotyczących uzgodnień krajowych”. Należy założyć, że projektodawcy mają tu na myśli uzgodnienia niestanowiące schematów podatkowych transgranicznych (w tym zakresie konieczność ich raportowania wynika bowiem z dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r.).
Koniec z MDR-2
Proponuje się zniesienie obowiązku raportowania w drodze zawiadomień MDR–2 Szefowi KAS.
Zmiany w raportowaniu MDR-3
Nastąpić ma ograniczenie obowiązku przekazywania MDR-3 do jednokrotnego raportowania w roku oraz umożliwienie podpisywania tej informacji przez pełnomocnika.
Redukcja wysokości grzywien
Zakłada się obniżenie górnej granicy zagrożenia karą grzywny z 720 do 240 stawek dziennych (obecnie 240 stawek dziennych w przypadku przestępstwa skarbowego wynosi blisko 15 mln złotych) za “nieprzekazywanie informacji o schemacie podatkowym lub przekazywanie ich po terminie”, a także “uchylenie sankcji za nieprzekazanie podmiotowi obowiązanemu do przekazania schematu podatkowego danych, dotyczących schematu podatkowego lub przekazywanie ich po terminie oraz za brak zwrócenia się do podmiotu zlecającego czynności z odrębnym pismem o przekazanie mu oświadczenia na piśmie, że uzgodnienie nie stanowi schematu podatkowego, lub występowanie o oświadczenie po terminie”.
Brak obowiązku nadawania NSP w określonych sytuacjach
Zgodnie z opublikowanymi informacjami “Zwiększeniu efektywności działania organów podatkowych służy w szczególności propozycja uchylenia obowiązku nadawania przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Numeru Schematu Podatkowego (NSP) w sytuacji, gdy informacja o schemacie podatkowym przekazana do Szefa KAS zawiera już nadany NSP w przypadku złożenia informacji o schemacie podatkowym przez inny podmiot”.
W razie jakichkolwiek pytań dotyczących omawianych zagadnień, zachęcamy do kontaktu.