English

 

Minister Finansów dokonał interpretacji przepisów MDR (dział III, rozdział 11a Ordynacji podatkowej) po raz pierwszy w drodze interpretacji ogólnej (interpretacji ogólnej z dnia 24 grudnia 2024 r. w sprawie kwalifikacji umów leasingu operacyjnego na gruncie przepisów o schematach podatkowych).

 

O ile w początkowym okresie stosowania przepisów MDR kwestia kwalifikacji umów leasingu operacyjnego na ich gruncie budziła istotne wątpliwości, o tyle w ostatnim czasie, także z uwagi na stanowisko MF zaprezentowane w opublikowanych pytaniach i odpowiedziach, dość powszechnie przyjmuje się, że ewentualne powstanie obowiązków informacyjnych na gruncie przepisów MDR w tego typu przypadkach zależy od okoliczności danej sprawy, a w szczególności motywacji towarzyszących leasingobiorcy.

Powyższe znalazło potwierdzenie w interpretacji ogólnej z 24 grudnia 2024 r., gdzie Minister Finansów wyjaśnił, że nie jest tak, iż zawarcie umowy leasingu operacyjnego nigdy nie będzie spełniać przesłanek do uznania jej za schemat podatkowy albo, że leasing operacyjny może spełniać jedynie ogólną cechę rozpoznawczą, o której mowa w art. 86a § 1 pkt 6 lit. d Ordynacji podatkowej (dokonywane w ramach uzgodnienia czynności opierają się na znacznie ujednoliconej dokumentacji albo przyjmują znacznie ujednoliconą formę, które nie wymagają istotnych zmian w celu wdrożenia schematu u więcej niż jednego korzystającego). Jak wskazał Minister, leasing operacyjny może spełniać także inne cechy rozpoznawcze – w zależności od okoliczności danego uzgodnienia, co należy każdorazowo badać.

Jednocześnie Minister Finansów wskazał, żenieuzasadnione jest raportowanie schematów podatkowych przez leasingodawców w przypadku, gdy:

  1. kryterium głównej korzyści nie jest spełnione (nie wystąpi tu w ogóle schemat podatkowy z uwagi na niespełnienie definicji z art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej);
  2. leasingodawca, co do zasady, nie ma wiedzy czy kryterium głównej korzyści jest spełnione, ale zawarcie takiej umowy może potencjalnie oddziaływać na obowiązki podatkowe leasingobiorcy” (str. 8 interpretacji ogólnej).

Jak podkreślił Minister Finansów w wydanej interpretacji ogólnej: Objaśnienia podatkowe wprost wskazują, że obowiązek informowania o schematach podatkowych będzie dotyczył tylko informacji znanych przekazującemu i będących w jego posiadaniu. Przekazujący informacje o schematach podatkowych nie ma obowiązku poszukiwania informacji nie przekazanych mu przez korzystającego i niemieszczących się w informacjach uzyskanych w granicach staranności generalnie przyjmowanej w stosunkach biznesowych” (str. 8-9 interpretacji ogólnej).

Warto odnotować, że zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów, w odniesieniu do leasingu operacyjnego  za schemat podatkowy powinny być uznane działania prowadzące do:

“1) zawarcia umowy leasingu operacyjnego pomiędzy podmiotami powiązanymi zamiast zawarcia innej umowy, co może powodować okrężny obieg środków pieniężnych lub zmianę zasad opodatkowania;

2) wypłaty przez korzystającego opłat z tytułu zawarcia umowy leasingu do nierezydenta, która będzie przekraczała limity określone w ramach innych szczególnych cech rozpoznawczych (25 mln zł przychodu dla nierezydenta lub 5 mln zł hipotetycznego podatku u źródła)” (str. 11 interpretacji ogólnej)”.

W razie jakichkolwiek pytań dotyczących omawianych zagadnień, zachęcamy do kontaktu.