11 lipca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał pierwszą interpretację indywidualną (sygn. 0111-KDIB2-1.4017.3.2019.22.S/JS/MR/KS) dotyczącą przepisów działu III, rozdziału 11a Ordynacji podatkowej (przepisów MDR). W odniesieniu do obydwu zadanych we wniosku pytań Dyrektor KIS uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

 

Wydanie interpretacji indywidualnej poprzedził spór co do możliwości wydania interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie, został on jednak rozstrzygnięty wyrokami: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 15 listopada 2022 r. (sygn. akt III SA/Wa 537/22) oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 stycznia 2024 r. (sygn. akt II FSK 226/23).

We wniosku zadano następujące pytania:

  • Czy w opisanym stanie faktycznym, brak pobrania podatku u źródła zgodnie z postanowieniami właściwej UPO od wypłacanego na rzecz Usługodawców wynagrodzenia oznacza, że spełniona została ogólna cecha rozpoznawcza, o której mowa w art. 86a § 1 pkt 6 lit f) Ordynacji podatkowej, tj. że dochodzi do zmiany kwalifikacji dochodów (przychodów) do innego źródła dochodów (przychodów) lub zmiany zasad opodatkowania, których skutkiem jest faktycznie niższe opodatkowanie, zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania?
  • Czy opisane w stanie faktycznym uzgodnienie stanowi podlegający raportowaniu schemat podatkowy?

Podstawowe zagadnienie objęte wnioskiem o interpretację indywidualną dotyczyło tego, czy niepobranie podatku u źródła, zgodnie z postanowieniami właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO), od płatności wynagrodzenia na rzecz zagranicznego usługodawcy (przy spełnieniu warunków przewidzianych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), stanowi zmianę kwalifikacji lub zasad opodatkowania, których skutkiem jest faktycznie niższe opodatkowanie, zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania.

Mimo pozytywnego rozstrzygnięcia powyższego problemu (stwierdzenia braku spełnienia powołanej przez wnioskodawcę cechy rozpoznawczej w związku ze stosowaniem UPO) warto zauważyć, że wniosek dotyczył sytuacji w której opis stanu faktycznego nie wskazywał na:

  • wystąpienie jakiejkolwiek zmiany dotyczącej opodatkowania dokonywanych przez wnioskodawcę płatności na rzecz zagranicznych usługodawców, która
  • mogłaby wiązać się z rezygnacją z dotychczas stosowanych przez wnioskodawcę zasad opodatkowania (w tym także kwalifikacji dochodów).

Jednocześnie uznając za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, co do tego, że objęte wnioskiem uzgodnienie nie stanowi schematu podatkowego Dyrektor KIS wskazał, że nie badał żadnych cech rozpoznawczych poza wskazaną we wniosku jedną ogólną cechą rozpoznawczą, o której mowa w art. 86a § 1 pkt 6 lit. f Ordynacji podatkowej.

Powyższe okoliczności nakazują zachowanie pewnej ostrożności na etapie merytorycznych analiz wydanej przez Dyrektora KIS interpretacji. W szczególności zwrócić należy uwagę, że uzgodnienie przedstawione przez wnioskodawcę nie polegało na dokonywaniu jakichkolwiek zmian w stanie faktycznym (w zakresie dokonywanych przez wnioskodawcę płatności), a jedynie odnosiło się do “prostego” stosowania UPO i przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W razie jakichkolwiek pytań dotyczących omawianych regulacji, zachęcamy do kontaktu.