English

 

Wodór to jeden z kluczowych elementów strategii Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Pierwotny projekt założeń rewizji dyrektywy RED II przewidywał, że produkcja i import “zielonego” wodoru będzie wynosiła 5.6 milionów ton w 2030 roku. Obecnie, po rewizji pierwotnych założeń w ramach ogłoszonego programu REPowerEU, cel ten wynosi 10 milionów ton produkcji własnej wodoru oraz 10 milionów ton importu wodoru spoza UE do 2030 roku.

 

Powyższe, ambitne cele wiążą się zatem z koniecznością rozpoczęcia produkcji wodoru na szeroką skalę oraz budowy niezbędnej infrastruktury technicznej niezwłocznie aby osiągnąć cele redukcji emisji. W Polsce, do tej pory, nie funkcjonują jednak żadne przepisy, które regulowałyby działalność związaną z wodorem.

Warto natomiast zaznaczyć, że zgodnie z Polską Strategią Wodorową do 2030 roku, zainstalowana moc instalacji do produkcji niskoemisyjnego wodoru będzie wynosiła 50 MW do 2025 r. i 2 GW do 2030 r. Do 2025 roku mają także funkcjonować nie mniej niż 32 stacje tankowania wodoru, a po polskich drogach ma jeździć w 2030 roku co najmniej 800 autobusów wodorowych.

 

Założenia nowelizacji

Ambitne cele nie szły do tej pory w parze z rozwiązaniami legislacyjnymi. Stan ten zaczyna ulegać zmianie. W dniu 21 października 2022 r. w Rządowym Centrum Legislacji ukazał się projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (UD 382), którego założeniem jest wprowadzenie regulacji związanych z działalnością wodorową do polskiego porządku prawnego.

Przepisy te zakładają między innymi:

1) uznanie wodoru za paliwo w rozumieniu Prawa energetycznego;

2) wprowadzenie szeregu definicji związanych z wodorem, w tym sieci wodorowych czy przesyłania wodoru;

3) konieczność uzyskania koncesji na prowadzenie działalności związanej z wodorem;

4) zasady ustanawiania operatora systemu wodorowego oraz operatora systemu magazynowania wodoru.

Ustawodawca przewiduje 3-miesięczne vacatio legis ustawy nowelizującej, należy się więc spodziewać, że przepisy mogą dość szybko wejść w życie. Niezależnie od czasu niezbędnego do dopracowania ram prawnych proponowanych rozwiązań, z pewnością jednak już samo opublikowanie projektu przepisów regulujących działalność w zakresie wodoru stanowi istotny krok naprzód w zakresie rozwoju infrastruktury wodorowej w Polsce. 

Szczegółowym założeniom projektu ustawy “wodorowej” przyjrzymy się bliżej w kolejnych artykułach.