Ministerstwo Energii przygotowuje zmiany w Prawie energetycznym (założenia projektu UD284), które przywrócą obowiązkową sprzedaż części energii elektrycznej przez giełdę. Po dwóch latach od całkowitego zniesienia obliga giełdowego, rząd planuje jego częściowe przywrócenie w odpowiedzi na rosnące problemy z transparentnością i konkurencyjnością rynku energii.

 

Dlaczego powrót do obliga giełdowego?

W 2022 roku zniesiono obowiązek sprzedaży energii elektrycznej przez Towarową Giełdę Energii (TGE), uzasadniając to dojrzałością rynku i potrzebą deregulacji. Jednak praktyka pokazała inne skutki tej decyzji. Największe koncerny energetyczne zaczęły zawierać nawet 70% kontraktów sprzedaży w ramach własnych grup kapitałowych, ograniczając dostęp do energii klientom zewnętrznym.

Skutkiem takiego stanu rzeczy był spadek obrotów na rynkach terminowych, trudności z zawieraniem umów zakupu energii przez mniejsze podmioty oraz wzrost podatności cen na działania spekulacyjne. Dodatkowo, kwartalne ceny referencyjne wyznaczane przez Prezesa URE są obecnie kształtowane w sposób nieprzejrzysty z powodu braku danych o transakcjach wewnątrzgrupowych.

 

Nowe obligo giełdowe dla energii elektrycznej

Założenia do projektu przewidują przywrócenie obowiązku sprzedaży 55% wytworzonej energii elektrycznej przez TGE lub platformy prowadzone przez nominowanych operatorów rynku energii (NEMO). To znaczący wzrost w porównaniu do okresu przed zniesieniem obliga, kiedy rzeczywisty poziom wynosił jedynie 47,6%.

 

Wyłączenia z obowiązku sprzedaży giełdowej

Z obliga giełdowego wyłączona ma zostać energia:

  • dostarczana odbiorcy końcowemu linią bezpośrednią
  • wytworzona z OZE w jednostkach o mocy poniżej 10 MW
  • wytworzona w jednostkach o mocy do 50 MW (inne niż OZE)
  • wytworzona w kogeneracji o średniorocznej sprawności powyżej 52,5%
  • zużywana na potrzeby własne
  • niezbędna operatorom systemów do wykonywania ustawowych zadań
  • wytworzona w jednostkach przyłączonych bezpośrednio do odbiorcy końcowego
  • sprzedawana w ramach umów na energię z OZE zgłoszonych do rejestru URE (z wyłączeniem transakcji wewnątrzgrupowych)

 

Podwyższenie obliga gazowego

Założenia przewidują również zwiększenie obowiązku sprzedaży gazu ziemnego wysokometanowego na giełdzie z obecnych 55% do 85%. Ma to zwiększyć podaż gazu na TGE, zmniejszyć ceny na rynku hurtowym i poprawić konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, szczególnie w branżach energochłonnych.

 

Co oznaczają zmiany dla przedsiębiorstw?

Wprowadzenie nowych obowiązków będzie wymagało od wytwórców energii i spółek obrotu gazem dostosowania strategii sprzedaży oraz systemów raportowania. Podmioty zobowiązane będą musiały:

  • przeorganizować portfele sprzedaży energii elektrycznej i gazu;
  • wdrożyć systemy monitoringu spełnienia obliga giełdowego;
  • sprawdzić zgodność istniejących umów długoterminowych z nowymi wymogami.

 

Perspektywy i wdrożenie

Projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w III kwartale 2025 roku. Jego wprowadzenie ma stabilizować rynek hurtowy energii i zwiększyć transparentność kształtowania cen, co długoterminowo powinno przynieść korzyści zarówno mniejszym uczestnikom rynku, jak i odbiorcom końcowym.

Powrót do częściowego obliga giełdowego pokazuje, że całkowita liberalizacja rynku energii nie zawsze prowadzi do oczekiwanych rezultatów. Przedsiębiorstwa z sektora energetycznego powinny już teraz przygotowywać się do nadchodzących zmian, analizując wpływ nowych regulacji na swoje modele biznesowe i strategie sprzedaży.