Ministerstwo Rozwoju (MR) i Ministerstwo Finansów (MF) poinformowały o planowanym projekcie ustawy o polskich fundacjach rodzinnych. Znamy szczegóły planowanych rozwiązań. Poniżej najważniejsze wiadomości dla polskich Firm Rodzinnych.

 

Planowana data wejścia w życie 1 stycznia 2022 r.

MR zapowiedziało, że w ciągu najbliższych 2-3 tygodni projekt ustawy o fundacjach rodzinnych zostanie opublikowany. Następnie potrwają dalsze konsultacje ze środowiskiem firm rodzinnych i rynkiem oraz formalne uzgodnienia międzyresortowe. Planowany termin wejścia w życie ustawy to 1 stycznia 2022 r. Zatem najbliższe 15 miesięcy można spędzić na przygotowaniu dojrzałego planu sukcesji dla polskich firm rodzinnych.

PwC od początku uczestniczy w pracach nad założeniami do ustawy. Bierzemy udział we wszystkich spotkaniach dotyczących projektu oraz przygotowaliśmy własne stanowisko w zakresie zagadnień opisanych w tzw. Zielonej Księdze.

 

Stanowisko PwC - Fundacja rodzinna w polskim systemie prawnym

 

Elastyczne mechanizmy prawne

Zgodnie z zapowiedziami MR, projekt ustawy o fundacjach przewiduje daleko idącą elastyczność w zakresie kluczowych aspektów prawnych:

  • możliwość powołania fundacji przez jedną albo kilka osób (np. wspólników spółki);
  • beneficjentami mają być nie tylko osoby fizyczne ale również organizacje typu non-profit;
  • majątek fundacji mogą stanowić różne aktywa: gotówka, udziały, akcje, inne papiery wartościowe, ogół praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej, itp.;
  • zobowiązania alimentacyjne i zachowek będą respektowane ale rozwiązanie ma być „proporcjonalne” czyli godzące interesy rodziny i fundatora; majątek fundacji nie może prowadzić do pokrzywdzenia uprawnionych z alimentów i zachowku;
  • nie będzie ograniczeń dot. polityki inwestycyjnej ani składu organów;
  • przewiduje się formę aktu notarialnego do utworzenia i zmian w statucie fundacji ale jednocześnie z wykorzystaniem formy elektronicznej do bieżącego funkcjonowania fundacji.

 

Kluczowe aspekty podatkowe

  • Neutralność podatkowa przeniesienia aktywów do Fundacji;
  • Zwolnienie z CIT dla dochodów realizowanych z tytułu dywidend oraz wybranych zysków kapitałowych (np. sprzedaż akcji), z uwagi na pełnienie funkcji quasi holdingowej;
  • Jeśli ostatecznie regulacja dopuści prowadzenie regularnej działalności gospodarczej przez fundację, to będzie ona opodatkowana regularnym  CIT w tym zakresie;
  • Wypłaty do beneficjentów podlegałyby reżimowi ustawy o podatku od spadków i darowizn, przy czym MF rozważa wprowadzenie pewnych mechanizmów zwolnień dla tzw. Grupy zero w relacji do fundatora (np. dzieci/wnuki/rodzice/małżonkowie/rodzeństwo); 
  • Stawka regularna (poza zwolnieniem) podatku od spadków i darowizn na poziomie 19%.

Po ukazaniu się projektu ustawy z uzasadnieniem przygotujemy szczegółowy raport dotyczący praktycznych aspektów planowanych rozwiązań, w tym w zakresie prawnym i podatkowym.