W dniu 10 grudnia 2024 r. Rada UE przyjęła dyrektywę w sprawie szybszego i bezpieczniejszego zwolnienia z nadmiernych podatków potrącanych u źródła (tzw. Dyrektywa FASTER; ang. faster and safer relief of excess withholding taxes), która ma zrewolucjonizować transgraniczne płatności dywidend i uprościć procedury podatkowe dla inwestorów.
Najważniejsze informacje
Przyjęcie dyrektywy FASTER poprzedziło jednomyślne głosowanie wszystkich 27 państw członkowskich UE (co nastąpiło 14 maja 2024 r.), a także akceptacja ze strony Komisji Europejskiej i Parlamentu. Nowe przepisy prawa krajowego mają wejść w życie 1 stycznia 2030 roku, dając państwom członkowskim czas na implementację dyrektywy do końca 2028 roku. Chociaż terminy te mogą wydawać się odległe, państwa członkowskie UE mogą zdecydować się na wdrożenie dyrektywy FASTER wcześniej niż to przewidziano.
Głównym celem dyrektywy FASTER jest harmonizacja procedur w zakresie transgranicznych płatności dywidend objętych podatkiem u źródła. Chodzi o to, by usprawnić i przyspieszyć proces ubiegania się o zwolnienie z tego podatku oraz jego zwrot, co ma uczynić unijny rynek kapitałowy bardziej atrakcyjnym dla inwestorów. Dodatkowo, dyrektywa ma przyczynić się do skuteczniejszego zwalczania oszustw podatkowych i nadużyć finansowych, które są związane z inwestycjami w m.in. papiery wartościowe.
Dyrektywa wprowadza między innymi ustandaryzowaną procedurę ubiegania się o zwolnienie z podatku u źródła, która będzie obowiązkowa w przypadku dywidend z akcji spółek publicznych. W przypadku odsetek od obligacji notowanych na giełdzie, zastosowanie tej procedury będzie dobrowolne.
Korzyści dla inwestorów i unijnego rynku kapitałowego
Główne cele dyrektywy FASTER to:
- Uproszczenie procedury poboru podatku u źródła i zwrotu nadpłaty, które mają na celu ułatwienie transgranicznych inwestycji w akcje i obligacje;
- Wprowadzenie wspólnego unijnego cyfrowego certyfikatu rezydencji podatkowej (eTRC), który będzie wydawany przez państwa członkowskie ich rezydentom w sposób zautomatyzowany, w przeciągu 14 dni od złożenia wniosku, dla celów stosowania przyspieszonych procedur uzyskiwania ulgi w podatku u źródła;
- Utworzenie krajowych rejestrów certyfikowanych pośredników finansowych (takich jak banki, pośrednicy inwestycyjni). Rejestry ułatwią identyfikację wiarygodnych instytucji finansowych i zwiększą bezpieczeństwo transakcji oraz pomogą w zwalczaniu nadużyciom podatkowym.
- Wprowadzenie przyspieszonych procedur stosowania preferencji w podatku u źródła, tj.:
- procedura „zwolnienia u źródła” (ang. relief at source), która pozwoli stosować obniżoną stawkę podatku bezpośrednio w momencie wypłaty dywidendy lub odsetek. Oznacza to, że podatnik może automatycznie skorzystać z niższej stawki podatku u źródła na mocy przepisów krajowych lub międzynarodowych (umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania) oraz
- procedura „szybkiego zwrotu” (ang. quick refund), która umożliwia ubieganie się o zwrot nadpłaconego podatku u źródła w ciągu 60 dni od złożenia wniosku.
Co oznacza dyrektywa FASTER dla przedsiębiorców?
Przedsiębiorstwa, w szczególności certyfikowani pośrednicy finansowi, będą musieli dostosować swoje systemy i procedury do przepisów Dyrektywy FASTER. Konieczne działania obejmują:
- Opracowanie polityki wdrożenia nowych przepisów , która powinna uwzględniać czynności takie jak aktualizacja systemów informatycznych, dostosowanie struktury operacyjnej i szkolenia pracowników. Szczegółowe wymogi regulacyjne spodziewane są do połowy 2025 roku.
- Analiza potencjalnych wyzwań i możliwości, jakie dyrektywa FASTER stwarza dla funkcjonowania danego przedsiębiorstwa.
- Dostosowanie się do nowych procedur poboru podatku u źródła, aby skutecznie sprostać zmieniającym się przepisom i nowym obowiązkom.
Dyrektywa FASTER to dobra wiadomość dla inwestorów, którzy będą mogli liczyć na prostsze, szybsze i bardziej przejrzyste procedury podatkowe. Wprowadzane zmiany mają również przyczynić się do wzmocnienia unii rynków kapitałowych i zwiększenia ich atrakcyjności.
Zapraszamy do kontaktu