English

 

W dniu 4 sierpnia 2025 r. opublikowano zaktualizowany projekt ustawy o zmianie ustawyOrdynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada m.in. szereg zmian przepisów o raportowaniu schematów podatkowych (MDR) (dział III, rozdział 11a Ordynacji podatkowej). Większość proponowanych zmian w zakresie MDR ma co do zasady wejść w życie 1 lipca 2026 r. 

 

Poniżej przedstawiamy najistotniejsze zmiany w odniesieniu do projektu z 26 marca 2025 r.: 

 

Raportowanie wyłącznie transgranicznych schematów podatkowych 

Projektodawca proponuje “usunięcie” innych szczególnych cech rozpoznawczych oraz tzw. krajowych ogólnych cech rozpoznawczych. Jednocześnie planowane jest powiązanie obowiązku raportowania schematów podatkowych z koniecznością spełnienia kryterium transgranicznego. 

 

Dostosowanie polskich przepisów do wyroku TSUE C-694/20 oraz dyrektywy Rady (UE) 2023/2226 

Projekt zakłada dostosowanie kwestii przekazywania Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych przez promotora, na którym ciąży prawnie chroniona tajemnica zawodowa, do wyroku TSUE w sprawie C-694/20 Orde van Vlaamse Balies i in. oraz dyrektywy Rady (UE) 2023/2226 z dnia 17 października 2023 r. (tzw. DAC8). 

Przewiduje się zwolnienie radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych oraz rzeczników patentowych z obowiązku raportowania MDR i nałożenie obowiązku poinformowania ich klienta tj. „korzystającego” lub „promotora” o konieczności złożenia informacji o schematach podatkowych do Szefa KAS. W zaktualizowanym projekcje mechanizm ten będzie miał również zastosowanie do schematów podatkowych standaryzowanych.  

 

Zmiany w definicjach podstawowych pojęć 

Tak jak wskazywaliśmy poprzednio, podstawowe dla przepisów MDR definicje mają ulec zmianom. Dotyczy to m.in. definicji uzgodnienia. W zaktualizowanym projekcje zaproponowano dalsze modyfikacje wcześniej proponowanych propozycji.  

 

Brak wspomagającego 

W obecnym brzmieniu projektu, nie zostało przewidziane utrzymanie instytucji wspomagającego. Przepisy nadal przewidują wprowadzenie instytucji “czynności wspomagających”.  

 

Brak “białych list” 

Z uwagi na propozycję ograniczenia obowiązków informacyjnych do transgranicznych schematów podatkowych, projektodawca wycofał się z propozycji nadania ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych uprawnienia do zwolnienia, w drodze rozporządzenia, z obowiązku przekazywania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wybranych uzgodnień krajowych spełniających określone przesłanki, jak również do zwolnienia niektórych grup podatników z obowiązku przekazywania informacji o podlegających zgłoszeniu uzgodnieniach krajowych. 

 

Raportowanie MDR-3  

Oprócz wcześniej proponowanych zmian w zakresie obowiązku raportowania informacji o stosowaniu schematu podatkowego (informacja MDR-3), projektodawca przewiduje obecnie wydłużenie terminu na przekazanie tej informacji. Mianowicie, korzystający, który w danym roku stosował schemat podatkowy, ma przekazywać do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informację o stosowaniu schematu podatkowego “w terminie do końca czwartego miesiąca następującego po zakończeniu: 

1) roku podatkowego: 

a) w podatku dochodowym od osób fizycznych albo podatku dochodowego od osób prawnych – w przypadku korzystającego będącego podatnikiem odpowiednio podatku dochodowego od osób fizycznych albo podatku dochodowego od osób prawnych, 

b) podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – w przypadku korzystającego wchodzącego w skład tej podatkowej grupy kapitałowej; 

2) roku kalendarzowego – w przypadku korzystającego niebędącego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych”. 

Informacja MDR-3 będzie mogła być podpisywana przez pełnomocnika. 

 

Redukcja wysokości grzywien

Niewykonywanie obowiązków informacyjnych na gruncie MDR ma wiązać się z zagrożeniem niższą karą grzywny - 240 stawek dziennych zamiast 720. Jednocześnie proponuje się ograniczenie górnego zagrożenia karą grzywny do 120 stawek w przypadku wykonania obowiązków informacyjnych po terminie, co stanowi zmianę wobec poprzedniego brzmienia projektu. Obecnie 240 stawek dziennych w przypadku przestępstwa skarbowego wynosi blisko 15 mln złotych. 

 

Brak ustawowego obowiązku posiadania procedury MDR 

Projekt nie przewiduje ustawowego obowiązku posiadania procedury w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych. 

 

Brak MDR-2 

Projekt zakłada zniesienie obowiązku raportowania w drodze zawiadomień MDR–2 Szefowi KAS. 

 

Uzupełnianie informacji MDR 

Wprowadzona ma zostać możliwość uzupełnienia złożonej informacji zarówno przed, jak i po wydaniu NSP w celu poprawienia zaraportowanych danych lub uzupełnienia złożonej informacji. 

W razie jakichkolwiek pytań dotyczących omawianych zagadnień, zachęcamy do kontaktu.