Rząd zaprezentował propozycję zmian legislacyjnych w obrocie wybranymi produktami – benzyny, oleju napędowego, gazu LPG oraz smarów. Powyższe jest uzasadniane tym, że istnieje potrzeba dalszego uszczelnienia systemu podatkowego z uwagi na to, że wprowadzone do tej pory mechanizmy nie odniosły spodziewanego sukcesu (m.in. ta uwaga dotyczy pakietu paliwowego, który funkcjonuje już od dłuższego czasu).

 

Mimo, że na tę chwilę dostępne są jedynie założenia do projektu, to można odnieść wrażenie, że wraca część rozwiązań sygnalizowanych już wcześniej przez rząd, w tym koncesja na obrót smarami.

I tak w założeniach do projektu zaproponowano następujące rozwiązania:

  • wprowadzenie do systemu prawnego obowiązku rejestracji miejsc dostarczenia paliwa napędowego (regulacje w zakresie SENT);
  • wprowadzenie obowiązku przekazywania przez stacje paliw stanu liczników urządzeń pomiarowych / odmierzaczy z dystrybutorów (regulacje w zakresie SENT);
  • objęcie systemem SENT każdego przewozu paliwa (regulacje w zakresie SENT);
  • wprowadzenie sankcji za nieprzestrzeganie projektowanych regulacji (regulacje w zakresie SENT);
  • wprowadzenie obowiązku uzyskania koncesji w zakresie obrotu smarami (Prawo energetyczne);
  • objęcie przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nadzoru nad działalnością stacji zakładowych, rozlewu gazu do butli (Prawo energetyczne);
  • rozszerzenie zakresu stosowania opłaty koncesyjnej (Prawo energetyczne);
  • wprowadzenie nowego rejestru miejsc odbioru paliwa oraz interfejsu niezbędnego dla przesyłania danych o stanach liczników urządzeń, przez stacje paliw które wybiorą możliwość ich przesyłania bezpośrednio z POS (point of sale);
  • wprowadzenie zmian w zakresie zwrotu podatku akcyzowego w zakresie paliw wykorzystywanych do produkcji rolnej.

Projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w I kwartale 2022 r. z okresem przejściowym dla niektórych regulacji do 6 miesięcy. W praktyce będzie to dotyczyć obowiązku uzyskania koncesji z uwagi na fakt, że zazwyczaj tyle trwa proces jej uzyskania.