Na agendę Rady Ministrów wrócił projekt ustawy Connect+. Projekt ustawy z porządku obrad Rady Ministrów z dnia 4 lipca odsyła do znajdującego się w Rządowym Centrum Legislacji, procedowanego już uprzednio Projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, ustawy – Prawo energetyczne, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw  z dnia 3 lutego 2023 roku, znanego jako “Connect+” (UD325).

 

Nowelizacja tychże ustaw jest kontynuacją zmian legislacyjnych mających na celu ograniczenie zjawiska szarej strefy oraz uszczelnienie systemu podatkowego, przy jednoczesnej próbie zapewnienia jak najmniejszych obciążeń administracyjnych.

Zgodnie z projektowanymi przepisami w zakresie podatku akcyzowego od 1 lutego  2024 r. ewidencja akcyzowa będzie prowadzona za pośrednictwem Centralnej Ewidencji Wyrobów Akcyzowych (CEWA)czyli narzędzia informatycznego, które ma być systemem stanowiącym centralny zbiór danych z ewidencji akcyzowych wszystkich podmiotów obowiązanych do prowadzenia ewidencji akcyzowych. Przewiduje się, że obowiązek prowadzenia ewidencji za pośrednictwem CEWA wejdzie w życie z dniem 1 lutego 2024 r., co  koresponduje z przewidzianą uprzednio przez Ministerstwo Finansów datą, od której ewidencje akcyzowe powinny być prowadzone wyłącznie w formie elektronicznej. Jednocześnie przewidziany jest 18 miesięczny okres przejściowy, podczas którego będzie można prowadzić ewidencję na zasadach dotychczasowych. 

Powyższe oznacza, że od 1 lutego 2024 podatnicy powinni prowadzić ewidencję w formie elektronicznej lub w CEWAJednocześnie istotne jest podkreślenie, iż z przepisów przejściowych wynika, że możliwości kontynuowania prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej będzie istniała jedynie przez 18 miesięcy oraz jest dedykowana tylko tym podmiotom, które na dzień wejścia w życie regulacji prowadziły już ewidencję w formie elektronicznej. Podmioty prowadzące ewidencję papierowo obowiązane będą do prowadzenia ewidencji w CEWA bez okresu przejściowego. 

W zakresie prawa energetycznego przewiduje się uszczelnienie przepisów dotyczących przywozu paliw ciekłych z zagranicy. Zmiana ta w szczególności wpłynie na podmioty, które sprowadzają oleje smarowe w celu ich użycia lub sprzedaży na terytorium RP.

Przewiduje się ponadto wprowadzenie nadzoru Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nad zakładowymi stacjami paliw ciekłych, jako obiektami służącymi do przechowywania paliw ciekłych na potrzeby własne, czy ustanowienie obowiązku koncesyjnego dla procesów barwienia i znakowania paliw opałowych.

Zgodnie z projektem ustawy przewidywane jest ponadto wprowadzenie do systemu prawnego obowiązku zgłoszenia do rejestru SENT miejsc dostarczenia paliw. Stacje paliwowe i stacje kontenerowe będą zobowiązane do przekazywania danych o stanach liczników urządzeń pomiarowych, jak i odmierzaczy z dystrybutorów za pomocą terminali do obsługi transakcji sprzedaży. Projekt ustanawia limit ilości przewożonego paliwa do którego nie trzeba zgłaszać przewozu do systemu monitorowania SENT, do 500 kilogramów lub litrów paliwa.

Nie jest jeszcze znany kształt projektu ustawy oznaczonego numerem UD325, w jakim zostanie on skierowany do Sejmu. 

Projekt ustawy z lutego 2023 roku co do zasady przewidywał, że większość zmian wejdzie w życie w ciągu 12 miesięcy od ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw, z wyjątkami (np. CEWA, która ma wejść w życie z dniem 1 lutego 2024).