10 marca 2025 r. w Rządowym Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia Ministerstwa Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.

 

Cel nowych regulacji

Nowe regulacje mają na celu ograniczenie szarej strefy w obrocie odzieżą i obuwiem poprzez objęcie tych towarów systemem monitorowania SENT. O doniesieniach prasowych mówiących o rozszerzeniu systemu SENT na odzież i obuwie informowaliśmy w niniejszym artykule.

 

Zakres rozporządzenia

Projekt rozporządzenia przewiduje objęcie systemem SENT przewozu następujących towarów:

  • z działu 61 i 62 CN – artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe,
  • z pozycji CN 6309 – odzież używana i pozostałe artykuły używane.
  • z działu 64 – obuwie, getry i tym podobne; części tych artykułów.

 

Obowiązki i wyłączenia

Co do zasady, systemem SENT ma zostać objęty przewóz powyższych towarów nabywanych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz sprowadzanych w drodze importu z państw trzecich.

Przewóz odzieży i obuwia rozpoczynający się na terytorium kraju (poza pewnymi wyjątkami odnoszącymi się do towarów pochodzących z państwa trzeciego lub obowiązku dołączenia faktury w postaci papierowej) - ma być wyłączony spoza monitorowania w systemie SENT.

Ponadto, rozporządzenie wprowadza przepisy dostosowujące regulacje unijne w zakresie odpadów pod kątem obowiązku monitorowania przewozu odpadów w systemie SENT.

Co istotne, podmioty, które nie wywiążą się z obowiązków monitorowania przewozu towarów w systemie SENT, mogą zostać ukarane karą pieniężną w wysokości 46% wartości brutto niezgłoszonego towaru, nie niższą niż 20 tys. złotych.

 

Wejście w życie

Obowiązek monitorowania przewozu odzieży i obuwia w systemie SENT wejdzie w życie po upływie trzech miesięcy od dnia publikacji rozporządzenia w Dzienniku Ustaw.