Od grudnia 2021 r. został wprowadzony obowiązek instalowania punktów ładowania przez dużych przedsiębiorców posiadających budynki niemieszkalne, jeżeli parking posiada minimum 20 miejsc postojowych.
Dodajmy, że chodzi o istniejące budynki. Pisaliśmy o tym w naszym alercie, gdzie możecie znaleźć Państwo szczegóły związane z tą regulacją.
Tym samym przedsiębiorcy mieli ponad 3 lata na dostosowanie się do tej regulacji, która miała zainicjować rewolucję w zakresie elektromobilności. Idea była słuszna, aby “rozsiać” sieć ładowarek na terenie całej Polski co spowoduje gigantyczny wzrost infrastruktury w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych. Pojawiły się również dotacje związane z tym tematem. Pytanie oczywiście pozostaje o stan przygotowania dużych przedsiębiorców do tej regulacji. Z naszych rozmów z przedsiębiorcami wynika, że jeżeli zostały poczynione jakieś inwestycje w tym zakresie to raczej o małej skali. Według tej regulacji wspomniany przedsiębiorca powinien dokonać nakładów na niezbędną infrastrukturę, która pozwoli przyłączyć kolejne stacje na co najmniej 1 na 5 stanowisk postojowych. Ze strony przedsiębiorców raczej słyszeliśmy o 2-3 ładowarkach na całą firmę.
Pojawia się również wątek kar finansowych, o które przedsiębiorcy pytają. Co mi grozi w sytuacji gdy nie dopełnię tego obowiązku? Sprawa była o tyle trudna, że regulacja wprowadzająca ten obowiązek nie wskazała od razu katalogu kar a jednocześnie nauczeni doświadczeniem wiedzieliśmy, że jakieś sankcje zapewne istnieją. Zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury, które wskazało że będzie miało zastosowanie w tym zakresie Prawo budowlane (wprost art. 45, 92 i 93). Jest to oficjalna odpowiedź ze strony resortu. Tym samym nie można stwierdzić, że w tym przypadku nie pojawi się wątek odpowiedzialności finansowej (a nawet odpowiedzialności o wiele bardziej rygorystycznej).
Pytanie pozostaje wciąż aktualne: ilu przedsiębiorców już zrealizowało ten obowiązek?