Wskaźnik cen nakładów inwestycyjnych za pierwsze dwa kwartały 2022 r. wzrósł o 9,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zakładając jego dalszy wzrost należałoby spodziewać się wydania przez Ministra Finansów rozporządzenia w sprawie aktualizacji wyceny środków trwałych, a to może nieść istotne konsekwencje dla rozliczeń podatkowych. 

 

Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, tryb i terminy aktualizacji m.in. wyceny środków trwałych jeżeli wskaźnik wzrostu cen nakładów inwestycyjnych w okresie trzech kwartałów w roku poprzedzającym rok podatkowy w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego przekroczy 10%. Analogiczna regulacja występuje również na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 22o). 

Wskaźnik wzrostu cen nakładów inwestycyjnych ogłaszany jest przez Prezesa GUS w odstępach kwartalnych. Ostatnia aktualizacja wyceny środków trwałych w podobnym trybie miała miejsce w 1995 r. Obecnie, zgodnie z ostatnim komunikatem Prezesa GUS z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie wskaźnika cen nakładów inwestycyjnych, wskaźnik ten za dwa kwartały 2022 r. w stosunku do dwóch kwartałów 2021 r. wyniósł 109,8 (wzrost cen o 9,8%). Przyjmując dalszy wzrost wskaźnika cen nakładów inwestycyjnych w trzecim kwartale 2022 r. można założyć, że dojdzie do wypełnienia dyspozycji wskazanego na wstępie przepisu i tym samym Minister Finansów powinien wydać stosowne rozporządzenie, w którym określi m.in. tryb i terminy aktualizacji wyceny środków trwałych.

Jeżeli doszłoby do wydania takiego rozporządzenia przez Ministra Finansów mogłoby mieć ono wpływ nie tylko na rozliczenia w zakresie amortyzacji środków trwałych (poprzez zwiększenie ich wartości początkowej i tym samym wysokości dokonywanych od nich odpisów amortyzacyjnych), ale również na podatek od przychodów z tytułu własności środka trwałego będącego budynkiem (gdzie wzrost wartości początkowej budynków oznaczałby zwiększenie podstawy opodatkowania tym podatkiem). Nie można też wykluczyć, że oddziaływało by ono również na podatek od nieruchomości (w zakresie opodatkowania budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej).